اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی گروه ادیان موسسه پژوهشی امام (ره):

باید از فرصت‌ها براى شناخت تاریخ اسلام استفاده کرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه ادیان موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: باید از تمامی فرصت‌ها براى شناخت تاریخ تمدن اسلام و ایران استفاده کرد.‌

باید از  فرصت‌ها براى شناخت تاریخ اسلام استفاده کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدحسین طاهری شب گذشته در چهارمین دوره آموزشی یاران فرهنگ که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش در حال اجرا است اظهار داشت: مطالعه عصر درخشش تمدن اسلامى و یادآورى آن دوران غرورآفرین و تماشاى مسلمانان معاصر بسیار تاثر برانگیز است.
وی تصریح کرد: این اندوه زمانى افزونى مى‌یابد که اروپاى قرون وسطی که به تصریح تمام دانشمندان تمدّن‌شناس از فرهنگ بهره‌اى نداشت، به چنان عظمت مادى دست یافت که چشم‌ها را خیره کرد و جوانان ایرانى غافل از تاریخ درخشان و زیباى تمدن اسلامى را، به بحران بى‌هویتى کشاند.
عضو هیئت علمی گروه ادیان ‌موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: متفکران غربی به این مطلب اعتراف دارند که فرهنگ و تمدن غرب، پایه و اساس محکمی ندارد و جز تباهی و هلاکت برای بشر غربی، هیچ ارمغان دیگری نداشته است.
وی ادامه داد: جالب است که آنها منصفانه به این بعد قضیه نگریسته، به سستی و ضعف تمدن خود اعتراف میکنند، ولی در عین حال از باب تعصب و یا انسجامی که در میان خود دارند، حاضر نمیشوند به تمدن مترقی اسلام توجه کنند و به استحکام و بالندگی آن اشاره داشته باشند.
دکترای ادیان ابراهیمی اظهار داشت: شبهه‌ای که برخی مطرح کرده‏اند این است که هرچند اسلام در گذشته دور در میان اقوام و ملل متعدد پیشرفت‎های چشم‏گیری داشته است اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی غرب و جای پایی که غرب در میان ملل مختلف پیدا کرده است، قابل اجرا نیست.
وی با بیان اینکه تمدن اسلامی با توجه به قوانینی که دارد، برای جوامع امروزی قابل اجرا نیست، اما تمدن مغرب زمین قابل ثبات و دوام است، خاطر نشان ساخت: علت ثبات تمدن غرب و عدم استمرار تمدن اسلامی در این است که تمدن غرب روش اجتماعی خود را بر‌اساس اراده‏ ملت و خواست طبیعی مردم قرار داده است و خواست اکثریت را ملاک و معیار اعتبار دانسته است، ولی تمدن اسلام چنین چیزی را معتبر نمیداند، این شبهه نه تنها از جانب غربیان مطرح شده است بلکه برخی از فضلای دینی نیز آن را مطرح میکنند.
عضو هیئت علمی گروه ادیان ‌موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: شاید بدیهى‌ترین عنصرى که در ترویج علوم تمدن اسلامى نقش عمیق و فراگیر داشته آیات و روایاتى است که مسلمانان را به علم و دانش تشویق مى‌کرده است.
وی اظهار داشت:‌ یکى از مورخان، در این باره مى‌گوید؛ آنچه مایه ترقیات علمى و پیشرفت‌هاى مادى را براى مسلمین میسر ساخت در حقیقت، همان اسلام بود که با تشویق مسلمین به علم و ترویج نشاط حیاتى، روح معاضدت و تساهل را جانشین تعصّبات دنیاى باستانى کرد.
طاهری افزود: این مورخ در این باره میگوید؛ در مقابل، رهبانیت کلیسا، که ترک و انزوا را توصیه مى‌کرد، با توصیه مسلمین به راه وسط، توسعه و تکامل صنعت و علم انسانى را تسهیل کرد.‌
وی تاکید کرد: فرهنگ و تمدن اسلامی با وجود محاسن و ظرفیت‌‌های بسیار قوی برای پیشبرد اهداف عالیه اسلامی، همیشه در معرض خطر و کید و مکر معاندین و دشمنان اسلام بوده و هست.
عضو هیئت علمی گروه ادیان  موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی گفت: بنابراین ضروری به نظر میرسد که برای آسیب‌شناسی، تمامی راه‌هایی را که دشمنان برای خدشه‌دار کردن این فرهنگ تام و اصیل نشانه گرفته‌اند شناسایی کرده و در کنار شناختن آفت‌ها راه‌های مبارزه را نیز بشناسیم.
انتهای پیام‌/ش2
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول