اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نقدی بر اجرای دوربرگردان‌های بدون مطالعه؛

تزریق مسکن دوربرگردان به خیابان‌های قم

خبرگزاری فارس: در حالی که ترافیک در خیابان‌های قم هر روز افزایش می‌یابد، مسئولان شهری قم به جای اینکه چاره‌ای اساسی بیندیشند، روی به احداث دوربرگردان‌هایی آورده‌اند که فقط به عنوان مسکن می‌توانند در مدت زمان کوتاهی بازدهی مناسبی داشته باشند.

تزریق مسکن دوربرگردان به خیابان‌های قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، از سال 82 روند ساخت دوربرگردان‌ها در کشور آغاز شد و از همان ابتدا کارشناسان متعددی در رد این اقدام به اظهار نظر پرداختند اما کار احداث دوربرگردان‌ها ادامه یافت و کسی به آن توجهی نکرد تا دوربرگردان‌ها در اکثیر مسیرها دیده شدند.
پس از مدتی از اجرای این طرح گزارش‌هایی که از مناطق اجرای این پروژه‌ها می‌رسید اظهارنظر کارشناسان را تصدیق کرد که این طرح‌ها بدون هیچ طراحی ساخته شده بوده است اما این آخر کار نبود، چرا که پس از مدتی سازمان حمل و نقل پایتخت هم به این موضوع پی برد و به همه مناطق ابلاغ کرد که هیچ دوربرگرانی پیش از تهیه طرح توجیهی ترافیکی عملیاتی نشود و جالب اینکه بعد از این ابلاغیه هیچ طرحی توجیهی برای ساخت دوربرگردان از مناطق مختلف تهران به این سازمان ارسال نشد.
واقعیت این است که ساخت دوربرگردان در خطوط تندرو در هیچ یک از شهرهای دنیا با شیوه‌ای که در ایران ساخته شده وجود ندارد بلکه دوربرگردان‌های غیرهمسطح یا رمپ و لوپ‌ها شیوه علمی و مهندسی این کار هستند و اگر هم رمپ و لوپ یا دوربرگردان غیرهمسطح با همه هزینه‌ها ساخته می‌شود به این دلیل است که ایمنی ترافیک رعایت شود.
اما همزمان با جمع‌آوری این پروژه‌ها در تهران اجرای این پروژه‌ها در قم شروع شد و هم اکنون نیز اجرای این پروژه‌ها در نقاط مختلف قم ادامه دارد و آخرین نمونه احداث دوربرگردان‌ها در ورودی شهرک قدس است.
چه بسیار میدان‌هایی که با زدن دوربرگردان‌ها در قم جمع آوری شد، اما آنچه مهم است اینکه پروژه دوربرگردان‌ها بدون هیچگونه پشتوانه مطالعاتی انجام شده و نه تنها مشکلات ترافیک را حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات موجود افزوده است.
دوربرگردان‌ها گرچه در برهه‌ای از زمان یک مسکن موقت برای ما بوده‌اند اما به نظر می‌رسد نه تنها زمان جلوگیری از ساخت آن‌ها در شهرمان رسیده، بلکه باید دوربرگردان‌های ایجاد شده در نقاط مختلف شهر را نیز جمع‌آوری کرد.
آنچه مسلم است اینکه دوربرگردان‌ها نه تها طول مسیر را افزایش می‌دهند بلکه برمیزان مصرف سوخت و آلاینده‌های هوا هم تاثیرگذار بوده و آنها را اضافه کرده‌اند و مهمتر از همه اینکه موجب بالارفتن آمار تصادفات شده است.
امروزه دوربرگردان‌ها در نظر کارشناسان ترافیک به عنوان قارچ‌های سمی شناخته می‌شوند و این قارچ‌های سمی  به وفور در استان قم در حال رویش هستند و گرچه در نگاه اول زیبا به نظر می‌رسند اما در واقع پدیده‌هایی هستند که جان استفاده‌کنندگان را با توجه به قرار گرفتن در مسیر تندرو در معرض تهدید جدی قرار می‌دهند و جلوگیری از ایجاد آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
 
===================
یادداشت از محمدرضا قربان‌زاده
===================
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول