اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

سخنرانان اختتامیه چهارمین جشنواره «کتاب دین» مطرح کردند؛

ضرورت توجه به «نهضت ترجمه معکوس» در اوج بیداری اسلامی

خبرگزاری فارس: سخنرانان اختتامیه چهارمین جشنواره «کتاب دین» در سخنان خود بر ضرورت توجه به «نهضت ترجمه معکوس» در اوج بیداری اسلامی تاکید کردند.

ضرورت توجه به «نهضت ترجمه معکوس» در اوج بیداری اسلامی
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، شب گذشته (چهارشنبه) چهارمین جشنواره دوسالانه کتاب دین و پژوهش‌های برتر با حضور حجت‌الاسلام «سیدمهدی خاموشی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، «بهمن دری» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدرضا مخبر» دزفولی دبیر شورای انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام «سید جواد موسویهوایی» دبیر جشنواره برگزار شد.

* خاموشی: ایجاد جشنواره‌ای برای تولیدات «نهضت ترجمه معکوس» ضروری است

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این مراسم در سخنانی با بیان بخشی از عملکرد خود در ریاست این سازمان در حوزه کتاب، گفت: 3 هزار کتابخانه مساجد با 5 هزار کتاب ایجاد شد تا جایی که امروز مساجد دیگر و مساجدی که دارای کتابخانه هستند به دنبال کتاب بیشتر و کتابخانه هستند.
وی با اشاره به اهداف و رویکردهایش در بحث کتاب از جمله افزایش خرید کتاب در کشور، افزود: در این زمینه 7 انتشاراتی ایجاد شدو سعی کردیم از ناشران دینی درس بگیریم و امروز نسبت به گذشته و 5 سال پیش تولید کتاب خیلی بهتر است.
حجت‌الاسلام خاموشی همچنین بر پردازش‌گری جلد کتاب‌ها و مذاق‌شناسی مخاطب تاکید کرد و گفت: در این زمینه ما کتاب‌های جیبی را افزایش دادیم و ما در سال آینده 500 کتاب جیبی جدید عرضه خواهیم کرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیرون از مرزها به تفکرات ما بیشتر احتیاج دارند با اشاره به مبحث «نهضت ترجمه معکوس» که توسط مقام معظم رهبری عنوان شده است، گفت: اکنون بسیار مناسب است که نهضت ترجمه معکوس را با سرعت پیگیری کنیم و ترجمه کتاب‌های خود به زبان‌های دیگر را تقدیم مشتاقان آن کنیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یادی از دیدارش با مشاور دینی رئیس جمهور روسیه کرد و با اشاره به سخنان وی درباره انتقال کتاب‌هایی از ایران به روسیه و تفکرات ایرانی در مقابل تفکرات سلفی، تاکید کرد: امروز مخاطبان به زبان‌های عربی، روسی، ترکی استانبولی و انگلیسی و به‌ویژه کشورهایی که در آن بیداری اسلامی رخ داده است، مطالبه دارند که باید نهضت ترجمه معکوس در این باب دنبال شود.
وی با اشاره به فروش بالای کتبی چون «تفسیر المیزان» و کتب امام خمینی(ره) در ترکیه، افزود: باید جشنواره‌ای در این زمینه ایجاد شود تا حوزه جغرافیای تفکر اسلامی به آنچه باید برسد و بحث ترجمه معکوس، فضای بازی است که دارای افق‌های روشن است.

* مخبر دزفولی: نهضت ترجمه معکوس به یک جریان ساری و جاری تبدیل شود

در ادامه نشست اختتامیه جشنواره چهارمین جشنواره دوسالانه کتاب دین و پژوهش‌های برتر، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی با تاکید بر ضرورت حضور همه فعالان عرصه دین در این جشنواره گفت: این امر میتواند این جشنواره را از جشنواره‌ای محدود به جشنواره‌ای در حد ملی و حتی بین‌المللی تبدیل کند و جشنواره کتاب دین نباید در یک محدوده غیرفراگیر باقی بماند.
وی با بیان اینکه این جشنواره برای تکریم علم و اهل علم است با اشاره به علم واقعی افزود: علم واقعی دانشی است که ما را به سعادت میرساند و به آینده امیدوار میکند و بشیر و نذیر است که همان نور است و علما بقیه علوم را فضل نامیده‌اند.
مخبر دزفولی افزود: اگر جریان علمی واقعی را رشد بدهیم میتوانیم بگوییم وارد تمدن اسلامی واقعی و تمدن‌سازی شده‌ایم.
وی با بیان نکاتی از تاریخ تمدن اسلامی ادامه داد: در تاریخ داریم که بسیاری از حاکمان شب را به صبح نمیرساندند تا جدیدترین تولید علمی را منتشر و توزیع میکردند و این بود که اندلس به قاهره و به بغداد وصل شد.
مخبر دزفولی افزود: بیت‌الحکمه، یک کتابخانه نبوده است و آنها با همان امکانات ابتدایی جدیدترین تولیدات علمی را نسخه‌برداری میکردند و نتیجه کار آنان بوعلیسینا بود و او یک تلاش سه قرنی در جهان اسلام است تا بیرونی و ابن‌سینا را مرجع و منبع مغرب زمین کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با این مقدمه و با اشاره به مقدمات ایجاد شده در 30 سال گذشته برای تمدن‌سازی، تصریح کرد: هدف چنین جشنواره‌هایی علاوه بر تجلیل از عده‌ای از بزرگواران باید تمدن‌سازی باشد.
وی همچنین با تاکید بر ورود پیدا کردن به ولع کشورهای خارجی برای اندیشه اسلامی، گفت: یک جریان ساری و جاری هنوز شکل نگرفته است و ما تاکنون کاری نکرده‌ایم و اگر بوده اقدام شخصی علما بوده است.
مخبر دزفولی با بیان این سوال که چند خواننده عرب کتاب‌های ایرانی داریم، افزود: امروز باید نهضت ترجمه معکوس به یک جریان ساری و حاری تبدیل شود و رویکرد تمدن‌سازی در این عرصه بسیار میتواند کارکردهای ما را تغییر داده و به سوی جلو ببرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سهم کتاب دین در مجموع عناوین منتشره گفت:در سال 65 هزار عنوان کتاب منتشر میشود که سهم کتاب دینی کم است و باید تلاش خود در این زمینه را مضاعف کنیم. بنابر این گزارش

* دری: عدم موفقیت در توزیع کتاب دینی، ناشر و مؤلف را دلزده میکند

بهمن دری نیز در این مراسم در سخنانی درباره جشنواره کتاب دین، گفت: این جشنواره باید با عظمت بیشتری برگزار شود و تبلیغ کافی برای این جشنواره نشده است.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین درباره کتاب دینی با بیان اینکه این نوع کتاب پیشتر در مکان چهارم و پنجم قرار داشت، گفت: در دولت نهم در این زمینه کار شد و رشد خوبی در ادبیات و کتاب دینی داشتیم.
وی با بیان اینکه در 2 سال اخیر نیز کارهای خوبی شده است، افزود: آمار مدون و موجود از انتشار 680 هزار عنوان کتب از سال 58 تا 89 خبر میدهد که یک پنجم این کتاب‌ها در دو سال اخیر منتشر شده است که البته از نظر ما هنوز کم است.
دری با بیان اینکه امروز از لحاظ شمارگان در جایگاه خوبی نیستیم، ادامه داد: در حوزه کتاب دینی نیز شمارگان کتاب اکثرا قابل توجه بوده است ولی عنوان دینی در مقام چهارم و پنج بوده که با تقویت کتاب‌های دینی و ناشران این عرصه و با تعریف دقیق کتاب دینی شاهد رشد 20 درصدی کتاب دینی و مقام اول این کتاب‌ها در 4 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه بودیم.
بهمن دری گفت: باید جشنواره کتاب دین به ویترین کتاب تبدیل شود اما باید این نکته را بگویم ما جلوی برخی کتاب‌هایی که وهن دین است را میگیریم.
وی با بیان اینکه این جشنواره باید ارکان نشر را تقویت کند، افزود: در تولید فکر و محتوا و چاپ کتاب دینی کارهای خوبی شده است اما در توزیع و مصرف کار خوبی صورت نگرفته است تا جایی که بعضا ناشر و مولف را دلزده میکند.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین درباره نهضت ترجمه معکوس با اشاره به دیدارش با رایزنان فرهنگی، گفت: رایزنان فرهنگی کتاب‌هایی با شمارگان 1 تا 2 میلیون از ما خواسته‌اند.

* موسویهوایی: حدود 11 هزار عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره معرفی شد

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام سید جواد موسویهوایی دبیر جشنواره کتاب دین در سخنانی گفت: موفقیت‌های جوانان خوش فکر و خلاق و اندیشوران ایرانی در حوزه های مختلف علمی در دوران معاصر، همه حاکی از توان بالقوه آنان در جهت رشد و تعالی جامعه بری است باید توجه داشت که یکی از مظاهر بارز این موفقیت آثار ارزشمند مکتوب و پژوهش اندیشوران معاصر است.
وی افزود: برای تداوم چنین موفقیت‌هایی که زمینه ساز رشد و توسعه در تمامی عصره‌هاست باید نسل جوان را هر چه بیشتر با اصحاب قلم و فرهیختگان آشنا ساخت و در حد توان به تشویق و حمایت از مولفان مترجمان محققان و پژوهشگران همت گماشت و جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر برای تحقق چنین هدف مقدسی بنیاد نهاده شده است.
موسویهوایی با اشاره به فرآیند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای جشنواره کتاب دین در 4 قسمت، گفت: مرحله مقدماتی حدود دو ماه طول کشید و در این دوره اقداماتی نظیر تشکیل شورای سیاست‌گذاری بررسی مجدد آیین‌نامه جشنواره، طی کردن مراحل اداری و قانونی جهت اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط و ... دنبال شد.
وی افزود: مرحله فراخوان از نیمه فرودین ماه 1389 تا نیمه دی ماه 1389 به طول انجامید که در این دوره فراخوان جشنواره تهیه و در اردیبهشت ماه 1389 تبلیغ شد و از آن پس، وصول آثار به تدریج آغاز شد و در روزهای رو به پایان مهلت اعلام شده تعداد آثار بیشتری به دبیر خانه جشنواره ارسال شد.
موسویهوایی با اشاره به مرحله سوم، این مرحله را مرحله داوری و ارزشیابی دانست و گفت: اکثر گروه‌های علمی بین یک تا سه ماه آثار خود را ارزیابی و نتایج اولیه را اعلام کردند که با توجه به اینکه کمیته‌های علمی برخی گروه‌ها دیرتر شکل گرفت مجموعا این مرحله حدود چهار ماه طول کشید و تا پایان فروردین ماه نتایج اولیه در گروه‌های علمی به شورای علمی جشنواره تقدیم شد.
وی با اشاره به دریافت 10 هزار و 817 عنوان کتاب و 64 عنوان پژوهش توسط دبیرخانه این جشنواره افزود: همه آثار در سه مرحله مورد داوری قرار گرفت که نهایتا 216 عنوان کتاب به مرحله سوم و نهایی راه یافتند.
بنابر این گزارش در پایان این جشنواره مصطفی دلشاد تهرانی، حجت‌الاسلام سید مصطفی محقق داماد و حجت‌الاسلام محسن رنجبر از برگزیدان جشنواره کتاب دین به معرفی کتاب خود پرداختند.

* «ریشهری» و «محقق‌داماد» میان برگزیدگان جشنواره کتاب دین

به گزارش فارس در چهارمین کتاب دین، در گروه علوم قرآن و حدیث «مصطفی دلشاد تهرانی» برای تألیف کتاب «دلالت دولت»، «کریم زمانی» برای کتاب «ترجمه روشنگر» و آیت‌الله «محمد محمدی ریشهری» برای کتاب «دانشنامه امام حسین(ع)» حایز رتبه شدند.
همچنین در گروه فقه و حقوق اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی محقق‌داماد» به خاطر کتاب «نظریه عمومی شروط و التزامات در حقوق اسلامی»؛ در گروه فلسفه، کلام، عرفان و اخلاق اسلامی، «رضا کورنگی» به خاطر کتاب «سنت‌گرایی: دین در پرتو فلسفه جاویدان» و «محمد جواد شمس» به خاطر کتاب «تنزیه و تشبیه در مکتب دانته و مکتب ابن عربی»؛ در گروه تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی حجت‌الاسلام «محسن رنجبر» به خاطر کتاب «جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه» و «محمدحسین ساکت» به خاطر ترجمه کتاب «اعلام الوی باعلام الهدی»؛ در گروه دین و علوم اسلامی، «مهدی براتعلیپور» به خاطر کتاب «بازخوانی آموزه‌های سیاسی اسلام شیعی و ماله تحزب»؛ در گروه ادبیات داستانی و رمان «کامران پارسینژاد» به خاطر کتاب «خورشید میماند» و «صادق کرمیار» به خاطر کتاب «نامیرا» و در گروه گروه کودک و نوجوان حجت‌الاسلام «غلامرضا حیدریابهری» به خاطر کتاب «دایرة المعارف قرآن» و همچنین در بخش ناشر برتر، «انتشارات سوره مهر» حایز رتبه شدند.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول