اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان:

خانه مداحان وابسته به هیچ سازمانی نیست

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره خانه مداحان گفت: خانه مداحان یک نهاد مردمی است و وابسته به هیچ سازمانی نیست.

خانه مداحان وابسته به هیچ سازمانی نیست
به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه «ستایشگران نور» به عنوان نشریه داخلی «خانه مداحان اهل‌بیت(ع)» در ماه جاری با مطالبی هم‌چون «چگونه از حنجره خود مراقبت کنیم؟«، «باریافتگان»، «برنامه‌های سیاه برای نابودی تشیع»، «خطوط قرمز الهی»، «آیا زیارت عاشورا معتبر است؟» و ... منتشر شده است.
در این نشریه که در آینده نزدیک به صورت سراسری و عمومی منتشر خواهد شد، گفت‌وگویی با «علی آهی» رئیس هیئت مدیره خانه مداحان اهل‌بیت(ع) صورت گرفته است که در زیر میخوانیم.

* جناب آقای آهی بفرمایید خانه مداحان اهل بیت (ع) با چه هدفی تأسیس شد؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم، از سال‌های بسیار دور، تأسیس مکانی برای مداحان، فکر مرا به خود مشغول کرده بود و از اینکه مداحان مانند سایرین، سازمان یا نهادی مختص به خود ندارند،‌ رنج میبردم و از طرفی از ابتدای انقلاب، با وجود مسئولیت‌های مختلف دولتی نمیتوانستم برای تحقق این امر، قدمی بردارم، ‌ولی بحمدالله پس از بازنشستگی از نیروی انتظامی پس از مکاتبه با رهبر معظم انقلاب و پیگیریهای مستمر موفق شدم موافقت ایشان را در خصوص بیمه نمودن مداحان اخذ کنم که منجر به تأسیس «بنیاد دعبل خزاعی» شد. اما مسئله به اینجا ختم نشد و با مشورت بزرگان و پیشکسوتان جامعه مداح تصمیم به تأسیس خانه مداحان گرفتیم که الحمدالله با موافقت شهردار تهران مکانی را در اختیار ما قرار دادند. اهداف ما از تأسیس این نهاد مردمی،‌ساماندهی وضع مداحی، آموزش‌های لازم برای مداحان، رسیدگی به بعضی از امور معیشتی و بسیاری از امور دیگر که در دست اقدام پیگیری است.

* خانه مداحان تاکنون چه خدماتی را به مداحان ارائه کرده است؟

بیمه مداحان اولین خدمتی بود که به مداحان ارائه شد. سایت اختصاصی خانه مداحان شامل اعتقادات شعر، تاریخ، مقتل و مطالب دیگر راه‌اندازی شد. برگزاری کلاس‌های آموزشی و نیز همایش در چند نوبت، رسیدگی به مشکلات معیشتی بعضی از افراد ضعیف جامعه، تهیه و توزیع چند نوبت کالاهای ضروری در پایان هر سال و ماه مبارک رمضان و  دیگر خدمات.

* برنامه‌های آموزشی خانه مداحان چیست؟

در یک نوبت به صورت عمومی امتحانی از همه آقایان گرفته شد و عده‌ای که در این نوبت امتحان نسبت به بقیه ضعیف‌تر بودند، از آنها دعوت کردیم که در کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های احکام، ادعیه، ردیف‌های آوازی و ادبیات آیینی و شعر شرکت نمایند. البته کسانی هم هستند که داوطلبانه ثبت نام نموده‌اند و از این کلاس‌ها استفاده میکنند.

* چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

برنامه‌های بسیاری هست که ان شاء الله باید با مطالعه و فکر خصوصا برای جوانان اجرا شود. از جمله آنها تشکیل مدرسه عالی علوم و فنون مداحی است که در حال پیگیری آن هستیم و دیگر تشکیل تعاونی و صندوق قرض‌الحسنه و بسیاری از کارهای دیگر که در دست بررسی است و در آینده به اطلاع خواهد رسید. تذکر این مطلب لازم است که آقایان مداح از همین ماه به بعد باید ابتداء عضو خانه مداحان بشوند و ثبت نام کنند و کارت شناسایی دریافت نمایند تا بتوانند از امکانات خانه‌ مداحان بهره‌مند شوند.

* برای اجرای برنامه‌های خود با چه سازمان‌هایی در ارتباط هستید؟

سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام خاموشی نظر ویژه‌ای به این مجموعه دارند و ما هم از ایشان در جمیع جهات استفاده میکنیم، اما خانه مداحان یک نهاد مردمی است و وابسته به هیچ سازمانی نیست. البته عده‌ای ما را منتسب به سازمانی خاص مینمایند که اینطور نیست.

* حاج آقا آهی از خودتان بفرمایید که از کی وارد عرصه مداحی شدید؟

من از 13 سالگی به تشویق والده ماجده‌ام تشویق به این کار شدم و در منطقه پامنار از نوجوانی برای بچه‌های محله منبر میرفتم.

* آیا شما به صورت خودجوش وارد عرصه مداحی شدید یا اینکه اساتیدی داشته‌اید؟

بنده همزمان با شروع مداحی در حوزه علمیه مشغول تحصیل شدم و در خلال درس و بحث، صنایع شعری را فرا گرفتم. بدون استاد انسان راه به جایی نمیبرد. اکثر این آقایان که میبینید بیرویه و بیمطالعه مداحی میکنند، در اثر نداشتن استاد است.

* به نظر شما آیا مداحان اصول مداحی را رعایت میکنند و بدان توجه دارند؟

مداحان سنتی هم رعایت میکنند و هم مسلط هستند ولی مداحان جوان باید توجه داشته باشند که شعر باید دارای معنا و محتوای صحیح و در شأن اهل البیت (ع) باشد تا مستمع از آن بهره‌ ببرد.
این چیزهایی که این روزها از بعضی آقایان شنیده میشود فقط کلمات موزون است، شعر آیینی نیست. ان‌شاء‌الله در همین نشریه به موضوع شعر آیینی از جهات مختلف خواهیم پرداخت.

* در پایان بفرمایید مداح باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

امروزه مرثیه‌خوانان و منقبت‌خوانان اهل بیت (ع) را مداح میگویند. حال کسی که مدح و منقبت معصومین (ع) را مینماید، آیا میشود که بویی از معارف و اخلاق آنها نبرده باشد؟ مداحی که از ائمه معصومین سخن میگوید و از آنها دم میزند و خود را خادم آنها معرفی میکند، باید خودش از نظر ظاهری و باطنی به آنها نزدیک باشد و سیره آنها را رواج دهد. مداح باید دارای ظاهری مناسب، ‌رفتاری پسندیده، بیانی گویا و زبانی صادق باشد و از همه گناهان علیالخصوص گناهان زبانی مانند دروغ، غیبت، تهمت، افترا پرهیز کند، و مداحی را وسیله معاش خود قرار ندهد. متواضع و عالم به مسائلی همچون اعتقادات، شعر، تاریخ، مقتل و ادعیه تا حد متعارف باشد تا هم امام زمان (عج) و هم مردم از او رضایت داشته باشند.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول