اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

11سپتامبر ابهام بیپایان برای افکار عمومی + فیلم و عکس

خبرگزاری فارس: حادثه یازده سپتامبر همچنان پس از 10 سال یکی از ابهام آمیز ترین پرونده‌های تاریخی و سیاسی در جهان است و به حدی تاثیر گذار بوده که پارادایم های امنیتی را متحول کرد.

11سپتامبر ابهام بیپایان برای افکار عمومی + فیلم و عکس
به گزارش فارس، تاریخ آمریکا در نوع خود بسیار جالب است چرا که در این تاریخ کوتاه ما شاهد ابهام هایی هستیم که مسیر مطالعات را کاملا تغییر خواهد داد.

نقطه مشترک این اتفاقات این است که آمریکا از حوادثی مشکوک با کمک رسانه ها جریانی قوی برای ایجاد جنگ میکنند، جنگ‌هایی که هدف اصلی آن افزایش نفوذ واشنگتن است.

ماه سپتامبر در تاریخ سیاسی جهان به چند واقعه و عنوان مشهور شناخته می شود، اما شاید معروف ترین و اسرارآمیز ترین آنها عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی باشد.
 
عملیاتی که به حق از سوی برخی مفسران سیاسی دنیا را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد و چنان طوفانی از حوادث سیاسی و نظامی در دنیا به راه انداخت که شاید کوچکترین آن ها حمله نظامی آمریکا به افغانستان و عراق باشد.

با وجود تمام این تاثیرات راهبردی که می توان نشانه های آن را در گوشه و کنار دنیا و به خصوص در منطقه خاورمیانه دید و مطالب فراوانی که در این مورد نگاشته شده است، اما هم چنان حادثه یازدهم سپتامبر رازهایی سر به مهر در خود دارد که همچنان منتظر گشوده شدن هستند.

البته حوادث این چنینی در تاریخ سیاسی آمریکا به هیچ عنوان کم نیست چه این که هنوز در این کشور بر سر ماهیت قتل جان.اف.کندی رئیس جمهور آمریکا بحث و جدل های فراوانی بین تاریخ نگاران و محققین به نام وجود دارد ولی به طور حتم اهمیت حادثه یازدهم سپتامبر حداقل برای ساکنان نیویورک، آمریکا و حتی خاورمیانه از جنس دیگری است.

نحوه ربوده شدن هواپیماهای مسافربری، عدم واکنش فرماندهی فضایی ایالات متحده (نوراد) و بسیاری مسائل دیگر هم چنان در اذهان عمومی جهان به صورت سؤالی مبهم باقی مانده است و با گذشت نزدیک به ده سال هنوز پاسخ قانع کننده ای به این سؤالات نه از سوی دولت آمریکا و نه از سوی هیچ مرجع دیگری داده نشده است.

برای مثال برای افکار عمومی این سوال ایجاد میشود که حجم انفجار یک هواپیما حتی در صورتی که مخزن سوخت آن مملو از بنزین باشد، بازهم نمیتواند منجر به سقوط سازه عظیمی مانند برج 110 طبقه ای تجارت جهانی شود.
 
این در شرایطی است که مقامات دولتی واشنگتن مدعی هستند که تروریست ها با خود مواد منفجره وارد هواپیما کرده‌اند، پس در این صورت باید تمام سیستم امنیت پرواز آمریکا را مورد سوال قرار داد که تعدادی از افراد مشکوک به راحتی به چند صد تن مواد منجره خطرناک میتوانند سوار بر هواپیما شوند.

اینکه چطور نیروی هوایی آمریکا هیچ واکنشی در برابر این حادثه نداشت و جنگنده‌های آمریکا حتی به دومین هواپیما نیز اجازه دادند به راحتی عملیات خود را انجام دهد.

سوالاتی از این دست افکار عمومی امریکا را بر علیه دولت این کشور برانگیخته است، به طوری که روزنامه اسرائیلی یدحوت آحرونت در گزارشی اعلام کرده بود: امروز دیگر افکار عمومی آمریکا یازده سپتامبر را حمله القاعده به امریکا نمیدانند و بر این باورند که حکومت آمریکا و یهودیان در ورای این عملیات بوده‌اند.

به هرحال یازده سپتامبر را باید از آن جهت مورد تحلیل قرار داد که ببینیم این حمله برای چه کسی در پایان سودمند بود؛ القاعده، مردم آمریکا، تیم بازها در کاخ سفید یا دولت اسرائیل در خاورمیانه هرچه که بود این حادثه همچنان برای ما در هاله‌ای از ابهام است ولی سرانجام آن به اشغال نظامی دو کشور اسلامی در قلب استراتژیک جهان اسلام منجر شد.

برای مشاهده فیلم مربوطه بر روی این لینک کلیک کنید.

برای مشاهده عکس مربوطه بر روی این لینک کلیک کنید.

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول