اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت خبر داد:

مصرف بنزین مجدداً کاهش یافت؛نصب سامانه رهگیری آژانس‌ها

خبرگزاری فارس:رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از استقرار سامانه جدید AVL برای ساماندهی فعالیت آژانس‌ها خبر داد و گفت: امسال به طور متوسط مصرف بنزین به 55 میلیون لیتر در روز رسیده است.

مصرف بنزین مجدداً کاهش یافت؛نصب سامانه رهگیری آژانس‌ها
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمد رویانیان صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به اعمال مدیریت دو گانه وزارت بازرگانی و شهرداری بر آژانس ها و ابهاماتی که در این مورد وجود دارد، اظهار داشت: براساس تدبیر ابلاغی رئیس جمهور که به صورت کتبی ابلاغ شده است آژانس‌ها از این به بعد به وسیله اتحادیه‌ها اداره میشوند و نحوه تعامل آنها با شهرداریها نیز طبق دستورالعملی که تدوین کرده و ابلاغ خواهیم کرد انجام خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر براساس 230 هزار کارت سوخت به 230 هزار خودروی آژانس سهمیه داده میشود،اما تاکنون بیش از 150 هزار خودرو از طرف وزارت بازرگانی تأیید نشده است به گونه‌ای که 80 هزار نفر کارت سوخت آژانس دارند اما معلوم نیست کجا فعالیت میکنند و از طرفی در آژانس‌ها افرادی کار میکنند که کارت سوخت ندارند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان اینکه طرح ساماندهی آژانس‌ها برای حل این مشکل از امروز در استان تهران آغاز میشود گفت: در سراسر کشور شناسایی، ساماندهی و صدور کارت هوشمند خدمت برای آژانس آغاز خواهد شد و هر راننده بر اساس میزان، نوع و کیفیت خدمت ستاره میگیرد.
وی تأکید کرد: تنها آن دسته از آژانس‌هایی که شناسایی شده و فعال هستند خدمات دولت از جمله بیمه و سهمیه سوخت را دریافت خواهند کرد.
رویانیان اضافه کرد: بعد از شروع این طرح در استان تهران بقیه استان‌ها نیز این فرآیند شناسایی را شروع میکنند که بعد از ورود به سامانه جامع کارت رانندگان خدمتگزار برای دریافت خدمات معرفی میشود.
وی توضیح داد: هر راننده تحت مدیریت یک دفتر آژانس است و کد شناسایی گرفته است که بر این اساس راننده از طریق دفتر آژانس به اتحادیه هر شهر معرفی میشود و از آن طریق به وزارت بازرگانی و سامانه جامع معرفی خواهد شد.
وی افزود: سامانه‌ای در طرح ساماندهی طراحی شده که براساس آن به محض اینکه مدیر آژانس اعلام کند خودرویی دیگر در آژانس فعالیت نمیکند سهمیه آن خودرو بسته میشود تا تکلیف آن معین شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت گفت: بعد از این مرحله در صورت پذیرفتن پلیس پلاک آژانس‌ها را نیز تغییر میدهیم.

*استقرار سامانهAVL برای رهگیری و تعیین موقعیت آژانس‌ها

وی اظهار داشت: در مرحله بعد به دنبال استقرار سامانه AVL خواهیم رفت که توسط دانشگاه تهران طراحی شده و بانک تجارت نیز عاملیت اجرای آن را پذیرفته است.
وی اضافه کرد: اتحادیه آژانس‌ها نیز آماده بود که این طرح را امضا کند اما رئیس اتحادیه عوض شد و امضای طرح اندکی به تعویق افتاد.
رویانیان افزود: سامانه AVL در آژانس‌ها نصب میشود و به هر مسافر براساس آن فیش داده میشود موقعیت آژانس را کنترل و رهگیری میکند، تعداد مسافر و میزان کارکرد هر راننده را مشخص میکند و پرداخت الکترونیکی نیز به وسیله آن ممکن است.
وی گفت: بانک تجارت به شرط اینکه سامانه به نام آن نصب شود آماده پرداخت همه هزینه‌های این سیستم است و دانشگاه تهران نیز برای نصب آن آمادگی دارد.
وی تصریح کرد: چند ماه صدور و ابطال کارت آژانس تعطیل است و مشکلات آن نیز بسیار پیچیده شده اما با این طرح همه اطلاعات به روز شده و مشکل حل میشود.

*مصرف بنزین به 55 میلیون لیتر در روز رسید

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در ادامه اظهار داشت: در مرداد 89 ، 64 میلیون لیتر بنزین به طور متوسط روزانه در کشور مصرف شد که مرداد امسال به طور متوسط به 54 میلیون لیتر در روز رسید که به معنی کاهش مصرف 10 میلیون لیتر در روز در مرداد ماه است.
وی افزود: در مرداد امسال 40 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی، 1.5 میلیون لیتر بنزین 100 تومانی و بیش از 12 میلیون لیتر بنزین 700 تومانی مصرف شده است.
رویانیان متوسط مصرف بنزین 5.5 ماه اول سال گذشته را 63 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: متوسط مصرف امسال به 55 میلیون لیتر در روز رسیده است که کاهش 8 میلیون لیتری را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: این کاهش در حالی است که از مرداد پارسال تا مرداد سال جاری 900 هزار موتورسیکلت و 1.5 میلیون دستگاه خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شده است.
وی تأکید کرد: آمار ارائه شده آماری است که دیروز از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گرفته شده است.

*سهمیه وانت‌بارهای ثبت‌نام نکرده به مرور حذف میشود

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و 227 هزار دستگاه وانت‌بار تا امروز شناسایی شده است که 277 هزار دستگاه آن در فراخوان جدید ثبت نام کرده‌اند گفت: وانت‌ بارهایی که جدیدا ثبت‌نام کرده‌اند و پیش از ثبت‌نام سهمیه 25 درصدی آنها کم شده بود از ماه آینده به وضعیت قبلی باز میگردند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت افزود: وانت بارهایی که ثبت نام کرده و براساس اشتباه سیستم دچار کاهش سهمیه شده بودند نیز سهمیه کسر شده به آنها باز میگردد.
وی تعداد این وانت‌بارها را 20 تا 30 هزار دستگاه اعلام کرد و اضافه کرد: علاوه بر آن سهمیه 600 هزار وانت ثبت‌نام نشده نیز به مرور زمان کم شده و به میزان سهمیه خودروهای شخصی میرسد.

*آغاز تعویض 40 هزار تاکسی بالای 10 سال در کشور

رویانیان در ادامه با بیان اینکه عمر متوسط تاکسیها در ایران 7 سال و در تهران 5 سال است که عمر خوبی محسوب میشود گفت: در کشور 60 هزار تاکسی بالای 10 سال داریم که برای نوسازی آنها فراخوان کرده‌ایم، 40 هزار تاکسی مراجعه کردند و 20 هزار دستگاه مراجعه نکردند که تأکید میکنیم سریعتر مراجعه کنند چرا که ممکن است در مرحله بعدی از چرخه سهمیه بندی حذف شوند.
وی افزود: از 40 هزار دستگاه تاکسی مراجعه کرده 20 هزار دستگاه در حال تحویل گرفتن خودروی جدید هستند و 20 هزار دستگاه نیز در شرف تحویل قرار دارند.
وی اضافه کرد: زمانیکه این فرآیند تحویل تمام شود میتوان گفت: 100 هزار دستگاه تاکسی در 4 یا 5 سال اخیر نوسازی شدند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت اظهار داشت: در تهران نیز 10 هزار تاکسی بالای 10 سال وجود دارد که با فراخوان 7 هزار و 800 دستگاه معرفی کرده و 2 هزار و 200 دستگاه خود را معرفی نکردند که تأکید میکنیم آنها نیز خود را معرفی کنند.
وی گفت: از این تعداد 6 هزار دستگاه در حال تحویل شدن است که 2 هزار و 800 دستگاه تحویل شده و هزار و 800 دستگاه باقی مانده نیز در حال انجام مراحل اداری است.
وی با بیان اینکه مجموعا 344 هزار دستگاه تاکسی در ایران وجود دارد که 36 هزار و 500 دستگاه به صورت بین‌شهری و بقیه درون شهری فعالیت میکنند گفت: تعداد خودروی اسقاط شده تا به امروز به یک میلیون و 60 هزار دستگاه رسیده است.

* ماجرای اختلاف دولت و مترو بر سر پولی که پرداخت شده بود

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اختلاف دولت و شهرداری درباره مترو گفت: 5 سال است اختلاف دولت و مترو مطبوعاتی میشود چنانکه آنها میگویند دولت پول نمیدهد اما یک ماه بعد میگویند پول داده شده است.
رویانیان تصریح کرد: در کشور مجلس، قوه مقننه، قوه مجریه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مراجع بزرگ دیگری برای رسیدگی وجود دارند و با این وجود آیا میتوان گفت هنوز این مسئله مبهم است.
وی افزود: 400 کیلومتر مترو در کشور در حال ساخت است و در تهران نیز هر ماه چند ایستگاه به بهره‌برداری میرسد که همه آنها از پول دولت استفاده میکنند اما واقعیت این است که پول دولت همیشه به موقع نمیآید چنانکه تنها ردیفی که سر وقت است حقوق کارمندان است و بقیه بودجه تأخیر دارد.
وی اضافه کرد: امسال چند برابر سال گذشته یارانه برای بلیت مترو و اتوبوس بودجه در نظر گرفته شده چنانکه دولت سال گذشته 60 میلیارد امسال 300 میلیارد تومان در این خصوص تقاضا کرده است.
وی با اشاره به 360 واگنی که خریداری شده و به موقع وارد کشور میشود گفت: مستمرا ایستگاه‌های مترو افتتاح میشود، واگن‌ها میآیند و مردم نیز پول سفر خود را میدهند پس پولی که دولت به عنوان یارانه میدهد کمک به این فرآیند و به موقع پرداخت میشود اما ممکن است در پرداخت آن تأخیری بوجود آید.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت تأکید کرد: کدام دولتی قصد دارد مترو با وجود نیاز مبرم کشور به آن کار نکند، کما اینکه رئیس جمهور محترم نیز دکترای حمل و نقل دارد و شهردار تهران بوده است.
وی اضاف کرد: در یک ماهه اخیر رئیس مترو دو بار با رئیس جمهور ملاقات کرده و آقای رئیس جمهور به آنها دلگرمی داده مشکلات آنها را شنیده و کمک کرده است.
وی با بیان اینکه همه شهرداریها از جمله شهرداری تهران 50 درصد سهم خود را از مترو به موقع تأمین نکرده‌اند، گفت: شهرداری به مترو زمین میدهد تا آن را بفروشد و از پول آن استفاده کند، چنانکه به عنوان مثال شهرداری از سهم 300 میلیارد تومانی امسال 200 میلیارد تومان زمین به مترو میدهد که فروش آن نیز زمانبر است.
رویانیان در پایان گفت: ما نمیخواهیم در وضعیت مقابله قرار بگیریم چرا که همه ما نوکر مردم هستیم و باید خدمت کنیم.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول