اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

واکاوی چالش‌های پیش‌روی معلولان در جامعه/ 2

هیچ معلولی در میان پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش نبود

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هیچ معلولی در میان پذیرفته‌شدگان آزمون آموزش و پرورش نبود که جای تعجب دارد.

هیچ معلولی در میان پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش نبود
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه اکثر معلولان اقشار بسیار تأثیر‌گذاری در جامعه هستند، اظهار داشت: باید به این قشر از جامعه نه به صورت ترحم‌آمیز بلکه به صورت جدی و منطقی توجه شود همچنین باید ببینیم که جامعه نسبت به این قشر چه وظایفی دارد.

وی یکی از مشکلات معلولان را اشتغال دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که معلولان با آن مواجه هستند، اشتغال است؛ به عنوان نمونه بحث 3 درصد استخدام معلولان در سازمان‌ها، مراکز و ادارات دولتی که توسط مجلس تصویب شده است، عملاً در بسیاری از این مراکز اجرایی نمی‌شود و متأسفانه برخی از مسئولان تنها شعار حمایت از معلولان را سر می‌دهند اما در عمل کار خاصی انجام نمی‌دهند بنابراین به این قشر از جامعه توجه کمتری می‌شود.

* وزارت آموزش و پرورش برخلاف مقررات اقدام به استخدام معلولان نکرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رویکرد وزارت آموزش و پرورش به دلیل عدم استخدام معلولان انتقاد کرد و افزود: وزارت آموزش و پرورش برخلاف مقررات اقدام به استخدام معلولان نکرد، در حالی که 60 هزار نفر به عنوان نیروی حق‌التدریس و 40 هزار نفر نیز به عنوان نیروهای جدید و در مجموع یکصد هزار نفر به استخدام آموزش و پرورش در آمدند اما هیچ معلولی در این جمع یکصد هزار نفری حضور نداشت که جای تعجب دارد؛ پرسشی که وجود دارد، این است که در این تعداد نیروی استخدامی آیا حداقل 5 هزار معلول نمی‌توانستند جا داشته باشند؟

حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: در زمینه پذیرش معلولان در دانشگاه‌ها نیز شرایط مناسبی دیده نمی‌شود چرا که بسیاری از این افراد که در شهرستان‌های مختلف زندگی می‌کنند، ممکن است در شهرهای دورتر از محل زندگی خود پذیرفته شوند؛ این افراد توان رفت و آمد به شهرهای دور را ندارند و این امر نیازمند همکاری مشترک میان مسئولان و مجلس است تا معلولان بتوانند در شهر محل زندگی خود به تحصیل بپردازند.

* معلولان در زمینه اشتغال مظلوم واقع شده‌اند

وی ادامه داد: بسیاری از معلولان دارای استعداد‌هایی هستند که شاید افراد سالم از آن برخوردار نباشند بنابراین وقتی آنها برای استخدام در شغل متناسب با استعداد خود به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند، برخی از مسئولان بدون هیچ دلیل و منطقی از استخدام آنها امتناع می‌کنند که در این زمینه نیز این قشر از جامعه با محدودیت روبه‌رو شده و مظلوم واقع می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یکی دیگر از مشکلات معلولان را رفت و آمد آنها در معابر دانست و خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرها و کلانشهرها امکانات رفاهی ایجاد شده برای معلولان از جمله در مترو، خیابان‌ها، ادارات و اماکن دیگر مناسب نیست و معلولان به سختی در آنها تردد می‌کنند، به عنوان نمونه اگر معلولی بخواهد برای انجام کار اداری به سازمانی مراجعه کند، باید با سختی‌های زیادی خود را به مسئول مربوطه برساند؛ ادارات و مراکز دولتی و خصوصی باید در زمینه تأمین امکانات رفاهی برای معلولان سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.

* لزوم حل مشکلات مربوط به سهمیه بنزین و خودروی متناسب‌سازی شده معلولان

حجت‌الاسلام سلیمی به دیگر مشکلات مربوط به معلولان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه برخی از معلولان با مشکلاتی مواجه هستند و نیاز به حمایت ویژه و خاصی دارند، به عنوان نمونه در بحث سهمیه بنزین بسیاری از معلولان هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند، در حالی که مصرف بنزین آنها از بسیاری از افراد سالم بیشتر است بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آنها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی از معلولان نیاز به خودروهای ویژه دارند بنابراین مسئولان باید در جهت دسترسی آسان این قشر از جامعه به این خودروها اقدام کنند. به طور کلی اشتغال، مسکن، خودرو و رفت و آمد معلولان در معابر از مشکلات اساسی آنهاست و باید همان امکاناتی که در اختیار افراد سالم قرار می‌گیرد، در اختیار معلولان نیز قرار گیرد.

* لزوم توجه به مشکلات دارویی بیماران "ام ‌اس" و امکانات رفاهی معلولان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بیماران "ام‌اس" نیز با مشکلات دارویی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: یک بیمار "ام‌اس" که 12 سال روی تخت افتاده است، باید برای تهیه داروهای خود مبلغ هنگفتی را بپردازد که در توان او نیست، اینها مشکلاتی است که باید مسئولان توجه خاصی به آن داشته باشند.

حجت‌الاسلام سلیمی، ساخت پارک‌های مناسب ویژه معلولان را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه معلولان نیز به تفریح احتیاج دارند بنابراین مسئولان می‌توانند با ساخت پارک ویژه معلولان به آنها کمک کنند. حضور معلولان در سینماها و کتابخانه‌های مختلف نیز باید به سهولت انجام شود.

وی اضافه کرد: به طور کلی دولت در زمینه توجه به معلولان کارهای خوبی صورت داده است اما با توجه به عمق و گستره نیاز معلولان باید اقدامات بیشتری صورت گیرد؛ مجلس نیز در زمینه حمایت از معلولان قانون جامع حمایت از معلولان را به تصویب رساند که امیدواریم با اجرایی شدن این قانون بسیاری از مشکلات معلولان برطرف شود.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول