اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

با همکاری روسیه، پاکستان و تاجیکستان

مرکز استراتژیک مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تأسیس می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئولان مبارزه با مواد مخدر کشور‌های افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و روسیه در پایان نشست چهار جانبه خود در کابل با تأسیس مرکز استراتژیک هماهنگی مبارزه با مواد مخدر موافقت کردند.

مرکز استراتژیک مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تأسیس می‌شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل،  نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این نشست روز گذشته با حضور در کنفرانس خبری از توافق صورت گرفته به منظور ایجاد مرکز استراتژیک هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان خبر دادند.
در این نشست موضوعاتی مانند توسعه همکارى‏هاى منطقه‎ای، معالجه افراد معتاد و آموزش نیروهای پلیس از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست عنوان شد.
وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان توافق برای ایجاد مرکزهماهنگى استراتژیک در کابل را مهمترین دستاورد این نشست 2 روزه دانست و افزود: رفع مشکلات کشاورزان، ایجاد زمینه‌های اشتغال و معالجه بیماران از دیگر موضوعاتی است که مورد توافق حاضران در این نشست قرار گرفت.

 "ضرار احمد مقبل"، با بیان این که هم اکنون در افغانستان نزدیک به یک میلیون معتاد وجود دارد، گفت: وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان فقط توانایی مداوای یک درصد از این جمعیت را دارد.
 وی تصریح کرد: از مجموع تریاک کشت شده در افغانستان تنها پنج درصد آن در داخل این کشور مصرف می‌شود و 95 درصد دیگر آن به خارج از کشور قاچاق میشود.
به گفته وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در سال جاری 365 تن هروئین در افغانستان تولید شده است که از این مقدار 160 تن به کشور پاکستان و 115 تن دیگر آن به جمهوری اسلامی ایران قاچاق شده است .

"ویکتور پترویچ ایوانوف" رئیس اداره کنترل مواد مخدر روسیه نیز در این کنفرانس خبری، از آمادگی کشورش برای عملی کردن مفاد توافق‌های صورت گرفته در این نشست 2 روزه خبرداد و تصریح کرد: مواد مخدر تنها مشکل افغانستان نسیت بلکه یک این معضل بین المللى است.

"رستم شاه نظروف"، رئیس کنترل مواد مخدر تاجیکستان بر مبارزه مشترک در رابطه با مواد مخدر تأکید کرد و افزود: تاجیکستان مبارزه با مواد مخدر را در اولویت کارى خود قرار می‎دهد.
"شکیل حسین" رئیس نیروهاى مبارزه با مواد مخدر پاکستان در ادامه، نشست چهارجانبه کابل را مهم و موثر ارزیابی کرد و افزود: مبارزه مشترک علیه این پدیده تنها راه پیروزی است.
افغانستان بعد از حضور نیروهای خارجی به مرکز تولید مواد مخدر در جهان تبدیل شده و اکنون بیش از 70 درصد کل مواد مخدر جهان در این کشور تولید می‌شود.

گفتنی است روز گذشته رئیس مجلس سنای افغانستان مواد مخدر را از مهمترین عوامل ایجاد نا امنی در این کشور دانست و از ناتوانی دولت این کشور در مبارزه با مبارزه و جلوگیری از تولید این مواد به شدت انتقاد کرد.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول