اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی؛

جاده‌های کشور یوزپلنگ آسیایی را به انقراض میکشد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه جاده‌های کشور بزرگترین دشمن یوزپلنگ آسیایی هستند، گفت: تاکنون 11 قلاده یوزپلنگ آسیایی در اثر تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند.

جاده‌های کشور یوزپلنگ آسیایی را به انقراض میکشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس (توانا) مرتضی اسلامی امروز در پنجمین جشنواره روز حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که در مجموعه کاخ گلستان برگزار شد، اظهار داشت: از سال 86 برگزاری جشنواره روز حفاظت از یوزپلنگ پیشنهاد شد و تاکنون هر سال روز 9 شهریور در شهرهای مختلف کشور برنامه‌های متعددی در این زمینه اجرا میشود ولی امسال به دلیل همزمانی 9 شهریور با ماه رمضان این جشنواره با کمی تأخیر برگزار شد.

وی افزود: یوزپلنگ آسیایی در تمام کشورهای قاره آسیا منقرض شده است و تنها تعداد محدودی از آن در ایران باقی مانده است که با روند کنونی نسل این حیوان در ایران نیز رو به انقراض است.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه نجات جان یوزپلنگ وظیفه تمام مردم جامعه است، گفت: تأثیرگذاری افراد مختلف بر سرنوشت یوزپلنگ آسیایی مشهود است.
 فردی که در زیستگاه یوزپلنگ حضور دارد و مسئولی که در پایتخت زندگی میکند همگی در حفظ جان یوزپلنگ تأثیر دارند.

اسلامی با بیان اینکه برخی از اقدامات مقامات در نابودی نسل یوزپلنگ آسیایی تأثیر داشته است، عنوان کرد: هم اکنون جاده‌های کشور تهدیدی برای جان یوزپلنگ آسیایی محسوب میشود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 11 قلاده یوزپلنگ بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند، تصریح کرد: در منطقه حفاظت شده بافت نیز درخواست عبور جاده از قلب منطقه حفاظت شده ارائه شده است. اما این جاده میتواند با جایگزینی جاده سیروس‌آباد از منطقه حفاظت شده بافت عبور نکند ولی تاکنون به دلیل عدم هماهنگی میان مسئولان مسیر جاده تغییر نکرده است.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید با هوشیاری از احداث جاده در قلب منطقه حفاظت شده بافت جلوگیری کند افزود: هم اکنون بیشترین آمار یوزپلنگ آسیایی در این منطقه مشاهده شده است.

اسلامی عنوان کرد: برای اجرای پروژه‌های عمرانی باید ارزیابیهای زیست محیطی انجام شود تا دیگر شاهد نباشیم جاده‌های کشور از قلب مناطق حفاظت شده عبور کنند. این موضوع شاید در ابتدا هزینه‌بر باشد اما با حفظ حیات وحش صرفه‌جویی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در پارک منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان نیز عبور جاده موجب مرگ تعداد زیادی پلنگ و مرال شده است.

وی تصریح کرد: در مراسم بزرگداشت که حیات‌وحش از محیط‌بانان نمونه تقدیر میشود اما در این همایش تلاش کردیم تا از افرادی که کمتر توسط سازمان محیط زیست دیده میشوند یعنی همیاران طبیعت تقدیر کنیم.

اسلامی عنوان کرد: امسال برای نخستین بار جشنواره روز حفاظت از یوزپلنگ در کاخ گلستان برگزار شد چرا که این مجموعه ارتباط تاریخی بسیاری با موضوع حیات وحش دارد؛ پادشاهان ایرانی علاقه بسیاری به شکار داشتند و عکس‌های بسیاری در این رابطه در کاخ گلستان وجود دارد که با همکاری انجمن یوزپلنگ آسیایی و کاخ گلستان در حال انجام مطالعات جامعی در خصوص این عکس‌ها هستیم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول