اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سد پلبند؛

بزرگترین سد تایباد خشک شد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی پلبند گفت: سد پلبند که بزرگترین سد شهرستان‌های تایباد و باخرز محسوب می‌شود کاملا خشک شده است.

بزرگترین سد تایباد خشک شد
ایمان مالک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار داشت: آب این سد متعلق به سه روستای زیردست به نام‌های پلبند، بهلول آباد و نصرت آباد با جمعیت حدود هفت هزار نفر است ‌و نگهداری از سد نیز به شرکت تعاونی تولید 'پلبند' واگذار شده است.
وی افزود: در پی چند سال خشکسالی، سد شهید دهقان خشکید و بیش از 150میلیارد ریال به کشاورزان و تولید کنندگان روستاهای یاد شده خسارت وارد شد.
وی خشکیدن 25 هکتار جالیز و 250 هکتار اراضی زیرکشت زعفران که تاکنون از طریق این سد آبیاری می‌شده است را قسمتی از این خسارت عنوان کرد.
گل محمد وجدانی، عضو شورای اسلامی روستای پلبند هم گفت: مسیر آبگیری سد و کانال مربوطه باید توسط متولیان لایروبی می‌شد که سازمان آب به این مهم توجه نکرده و تعاونی تولید روستا هم امکانات لازم برای لایروبی را ندارد.
وی افزود: با وجود خشکسالی‌های پی در پی اگر سیلابی که در بهار امسال از طریق رودخانه به خارج از مرزهای کشور رفت، مدیریت می‌شد، این همه محصول امسال بطور کامل خشک نمی‌شد.
علیرضا رستمی، عضو شورای اسلامی روستای بهلول آباد که اراضی آن از آب این سد آبیاری می‌شد، نیز گفت: آب سد بطور کامل خشکیده و امسال برای آبیاری محصول زعفران بسیار مشکل داریم و انتظار مردم از سازمان آب این است که برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان، مجوز حفر یک حلقه چاه کشاورزی برای هر روستا داده شود.
عضو شورای اسلامی روستای نصرت‌آباد هم گفت: این روستا از طریق آب سد مزبور هر سال کشت محصولات جالیزی و زعفران را داشته و مردم روستا از این طریق امرار معاش می کنند.
عباس پولیا افزود: امسال با خشکیدن کامل سد، مشکلات متعدد برای روستاییان بوجود آمده که انتظار استمداد از مسئولان برای رفع مشکل را داریم.
رضا زارع، سرپرست جهاد کشاورزی تایباد نیز با اشاره به خشکسالی امسال تایباد گفت: در چند سال گذشته شدیدترین خشکسالی‌ها را در این شهرستان داشتیم بطوری که امسال فقط یک مورد بارندگی در شهرستان را شاهد بوده‌ایم.
وی افزود: کاهش بارندگی در این شهرستان طی 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی با اشاره به وضعیت سد پلبند افزود: سدشهید دهقان تایباد که در سال‌های 1363 تا 1365 توسط جهاد سازندگی مطالعه، طراحی و اجرایی شده، تاکنون برکات بسیاری برای روستائیان منطقه داشته و از مهاجرت تولیدکنندگان سه روستا به شهرها جلوگیری کرده است.
رضا زارع افزود: این سد پس از تفکیک وظایف جهاد کشاورزی و سازمان آب به این سازمان تحویل شده و جهاد کشاورزی از نظر قانونی در مقابل سدها مسئولیتی ندارد.
وی با بیان اینکه متولی سدها در کشور، سازمان آب منطقه‌ای هر استان و شهرستان است، گفت: اگر مدیریت لازم و دلسوزانه برای سد شهید دهقان توسط شرکت تعاونی روستایی و سازمان آب منطقه‌ای صورت گیرد، باوجود خشکسالی‌های پی در پی باتوجه به موقعیت این سد و نوع طراحی آن امکان جلوگیری از خسارت به بهره‌برداران وجود دارد، هرچند بهره‌برداران هم باید دلسوزی لازم در بهره‌برداری از سد را داشته باشند.
سرپرست جهاد کشاورزی تایباد افزود: این سد گنجایش 9 میلیون مترمکعب آب را دارد و هر سال توسط شیلات جهاد کشاورزی در این سد بچه ماهی رها‌سازی می‌شد.
وی اظهار داشت: این سد که تاکنون سابقه خشکیدن نداشته، امسال 100 درصد خشک شده و حدود 5 تن ماهی موجود در سد که امکان صید آن به دلیل وزن کم و گل و لای زیاد، وجود نداشت، تلف شده است.
سرپرست جهاد کشاورزی تایباد اظهار امیدواری کرد: با مدیریت لازم توسط بهره‌برداران، تعاونی تولید و سایر متولیان امور سدها، شاهد کاهش اینگونه مشکلات باشیم.
با افزایش میزان حرارت در ماه‌های گذشته و تداوم خشکسالی حدود پنج تن ماهی در این سد تلف شده، 25هکتار اراضی جالیزی و 250 هکتار اراضی زیرکشت زعفران سه روستای پلبند، ‌بهلول آباد و نصرت آباد در آستانه خشکیدن قرار گرفته است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول