اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با فارس:

تحولات خاورمیانه ریشه در گفتمان استکبارستیز انقلاب ایران دارد

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی‌ گفت: تحولات اخیر خاورمیانه نوعی بیداری اسلامی است که ریشه در گفتمان استکبار‌ستیز، استقلال‌طلبانه و دین مدار انقلاب اسلامی ایران دارد.

تحولات خاورمیانه ریشه در گفتمان استکبارستیز انقلاب ایران دارد
مجتبی شجاعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: خاورمیانه به عنوان چهار‌راه سیاست بین‌الملل و شاهراه استراتژیک حمل‌ونقل و ترانزیت کالا و منابع انرژی، همواره از اهمیت فراوانی برای کشورهای غربی برخوردار بوده است.
وی افزود: موقعیت ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک این منطقه باعث شده که خاورمیانه در پیش برد طرح‌های راهبردی غرب و به ویژه آمریکا جایگاه منحصر به فردی داشته و قدرت‌های بزرگ همیشه منافع مهمی را برای خودشان در این منطقه از جهان متصور باشند.
شجاعی ادامه داد: به نظر می‌رسد به دلیل رشد فزاینده مصرف انرژی در کشورهای صنعتی اروپایی و آمریکا آنچه که بیش از هر عامل دیگری در اهمیت یافتن و ارتقا روز‌افزون منزلت این منطقه در سیاست کشورهای غربی و حساسیت آنها در مقابل تحولات آن موثر واقع شده، وجود منابع غنی نفت و گاز و شریان‌های اصلی جریان انتقال انرژی به سمت غرب است و همین مسئله باعث مداخلات غربی‌ها در امور سیاسی،اقتصادی و امنیتی‌ـ نظامی کشورهای این منطقه شده است.
کارشناس مسایل سیاسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: علاوه بر این تعهد و التزام غربی‌ها به حفظ و تأمین امنیت اسرائیل مسئله‌ای است که اهمیت خاورمیانه را برای غرب بیش از پیش افزایش می‌دهد در کنار این مسائل همکاری‌های تجاری، نظامی، فروش تسلیحات و جنگ‌افزارهای مدرن به کشورهای عربی در راستای پروژه ایران هراسی، وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و محدود کردن حوزه نفوذ و برد استراتژیک ایران از جمله عواملی هستند که موجب افزایش توجه غربی‌ها به این منطقه شده است.
شجاعی یادآور شد: تحولات اخیر خاورمیانه در حقیقت نوعی بیداری اسلامی و نهضت بازگشت به خویشتن را ابتدا در ملت تونس و سپس در سایر کشورهای اسلامی خاورمیانه و شمال آفریقا رقم زد مسئله‌ای که بدون شک ریشه در گفتمان استکبار‌ستیز و استقلال‌طلبانه و دین مدار انقلاب اسلامی ایران دارد.
وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر قرن بیستم و در فضایی که این قرن به قرن انقلاب‌های غیر دینی و بلکه ضد دینی مشهور شده و به عقیده بسیاری از تحلیلگران آن دوران، دین از صحنه سیاست کنار رفته بود، خط بطلانی بر این گونه نظریات کشیده و توانست طی سی و دو سال به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شود و در تحولات اخیر به عاملی برای تداوم حرکت‌های مردمی مبدل شود.
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: با شکست طرح خاورمیانه بزرگ و ناکام ماندن روند اصلاحات طراحی شده از سوی اروپا، عواملی همچون درگیر شدن آمریکا و ناتو در عراق، افغانستان و پاکستان و بروز بحران اقتصادی در غرب باعث شد تا این کشورها به نوعی از خطری که هر لحظه منافعشان را در کشورهای عرب خاورمیانه و شمال آفریقا تهدید می‌کرد غافل شوند و نتوانند در موعد مقرر به بازسازی و نوسازی نظام‌های فرسوده و ناکارآمد دست نشانده خود در این منطقه مبادرت ورزند.
شجاعی ادامه داد: از سوی دیگر بحران اقتصادی غرب و کاهش تقاضا و قیمت نفت، اقتصاد رانتی و وابسته به در آمدهای نفتی کشورهای خاورمیانه را با نوسانات و رکود شدید مواجه ساخت و سطح نارضایتی‌ها را از حکومت‌های وابسته به غرب این کشورها در بین مردم افزایش داد به شکلی که شدت گرفتن اوضاع ملتهب و نا‌به‌سامان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این مناطق شرایط را به گونه‌ای رقم زد که خاورمیانه را به یک بمب ساعتی تبدیل کرد که هر لحظه با جرقه‌ای کوچک ممکن بود منفجر شود و آتش آن سرتاسر منطقه را فرا بگیرد.
وی به سناریوی فرسایشی کردن روند انقلاب‌ها با هدف کاهش سرعت تحولات و پایین آوردن روحیه انقلابی مردم توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا فرسایش نرم را که عمدتاً در حوزه سیاسی شکل می‌گیرد برای این کشورهای مصر و تونس مد نظر قرار داد و  تلاش کرد با حفظ بدنه رژیم ساقط شده و با بر سر کار آوردن مهره‌های وابسته، دوران انتقالی را در این کشورها به سمت و سوی دلخواه خود سوق داده و کاری کند که خشت اول ساختار دولت‌های آینده این دسته از کشورها را به نحوی قرار دهد که به راحتی بتواند طی یک فرآیند کوتاه مدت منافعش را تأمین کند.
کارشناس مسایل سیاسی و اجتماعی سیستان و بلوچستان بیان داشت: آمریکا فرسایش سخت را که مبتنی بر نشان دادن چراغ سبز برای به کار گیری ابزار نظامی در مقابله با معترضان از سوی حکام این کشورها است اعمال می‌کند.
 وی اضافه کرد: آمریکا با این تحرکات سعی دارد تا به اصطلاح ضمن تضعیف جبهه مقاومت از ادامه یافتن روند کنونی تحولات در خاورمیانه جلوگیری کند.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول