اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

آدمی:

شایسته‌سالاری در نظام آموزش عالی مقدمه تحقق دانشگاه اسلامی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم شایسته‌سالاری را از جمله اولویت‌های نظام اداری دانست و گفت: وجود یک نظام شایسته‌سالار در آموزش عالی، لازمه دست‌یابی به شکل عینی و کاربردی آرمان دانشگاه اسلامی است.

شایسته‌سالاری در نظام آموزش عالی مقدمه تحقق دانشگاه اسلامی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس آدمی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر اینکه در طراحی نظام مطلوب آموزش عالی در ایران با الهام از افق تمدن اسلامی - ایرانی تلاش شده است تا آرمان دانشگاه اسلامی به شکلی عینی و کاربردی نمود خارجی یابد، گفت: از این رو برای تحقق این آرمان، ضمن توجه به زمینه‌های اسلامی و ایرانی دانشگاه اسلامی، به سمت پیاده‌سازی نظام شایسته‌سالاری مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام اداری کشور حرکت کرده‌ایم.

وی نظام شایسته‌سالار در دانشگاه‌ها را نیازمند مجموعه‌ای از ملاحظات دانست و گفت: شایسته‌سالاری نیازمند مجموعه‌ای از ملاحظات علمی و اداری است که میتوان آن‌ها را در پنج شاخص شایسته‌خواهی، شایسته‌شناسی، شایسته‌گزینی، شایسته‌داری و شایسته‌پروری خلاصه کرد و از این روست که اولین قدم برای تحقق نظام شایسته‌سالار تعریف شایستگیهاست.

آدمی با بیان این مطلب که توسعه جوامع انسانی امروزین ارتباط تنگاتنگی با برون داده‌‌های نهاد آموزش عالی داشته است، یکی از چالش‌های عمده نظام‌های آموزش عالی را بحث کیفیت و نحوه بهبود، ارتقاء و تضمین آن ارزیابی کرد و افزود: هر سازمانی که بتواند کیفیت را تعیین، اندازه‌گیری و به آن دست یابد یک مزیت رقابتی قوی بدست آورده و بدین وسیله باعث پایداری و دوام آن سازمان میشود.

وی با اشاره به تحولات نظام آموزش عالی در طول تاریخ گفت: هرچند در آموزش عالی، کیفیت یک مفهوم تازه و بدیع نیست، اما در مباحث فعلی مربوط به سیاست‌گذاری برای پیشرفت و اصلاح آموزش عالی، این موضوع به یک عامل تعیین‌کننده تبدیل شده است.

آدمی به رونمایی مجموعه کتاب‌های الگوی شایستگی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در هفته آینده و در حاشیه نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی اشاره و ابراز امیدواری کرد: قدم گذاردن در این مسیر که فلسفه آن بر مقوله‌های مهم شایسته‌سالاری و مدیریت استعدادها و در نهایت گزارش‌گیری عملکرد و کیفیت آموزش عالی استوار است ورودی میمون، اثربخش و کارا داشته باشد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را در تعریف شایستگیها، پرورش، انتخاب و انتصاب شایستگان مبتنی بر الگویی اسلامی - ایرانی رهنما باشد.

بنابراین گزارش مجموعه «الگوی شایستگی مسئولان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور»، که در راستای اجرای بندهای اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، سیزدهم، چهاردهم و شانزدهم کلی نظام اداری به همت احسان چیت‌ساز و به سفارش دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی تهیه شده است، هفته آینده در حاشیه چهل و نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی و معاون دانشجویی وزیر علوم، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی و نویسنده کتاب رونمایی خواهد شد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول