اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

تلاش برخی عوامل برای افزایش بازرسی و سانسور نشریات مذهبی در قرقیزستان

خبرگزاری فارس: کمیته حقوق بشر پارلمان قرقیزستان، پیش نویس قانون بحث آزاد در سازمان‌های مذهبی را تدوین کرد.

تلاش برخی عوامل برای افزایش بازرسی و سانسور نشریات مذهبی در قرقیزستان
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، "مام بت سان ابرایوف" معاون مفتی قرقیزستان اعلام کرد که در حال حاضر تمامی نوشتارها و نشریات مذهبی در قرقیزستان اعم از نشریات اسلامی، مسیحیت و اورتدوکس، توسط نهادهای دولتی مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

پایگاه خبری اسلام SNG نیز با تایید این خبر به نقل از وی تصریح کرد: در اداره امور مذهبی قرقیزستان بخشی ایجاد ‌شده که این نشریات را بررسی می‌کند و این اختیار به این بخش داده شده که بخشی از نشریه یا تمام آن را حذف کرده و یا اجازه انتشار آن را صادر کند.

معاون مفتی قرقیزستان در خاتمه گفت: تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد نشریاتی است که از خارج وارد قرقیزستان می‌شود که ما حق بازرسی آنها را نداریم و به همین منظور از مجلس خواسته شده تا با اضافه کردن تبصره‌ای به این قانون، این مشکل را بر طرف کند و لایحه اخیر نیز به همین منظور جهت تقدیم به مجلس تصویب شده است.

این تصمیم کمیته حقوق بشر پارلمان، اعتراض کارشناسان و حتی جمعی از نمایندگان مجلس این کشور مسلمان نشین آسیای‌مرکزی را برانگیخته است.

در همین راستا "تابلدی اروزعلی‌اف" رئیس کمیته امور مذهبی در مجلس قرقیزستان گفت: کنترل و سانسور نشر و توزیع نشریات مذهبی خلاف قانون است و دولت نباید این قانون را اجرا کند.

پایگاه خبری محلی "24 KG" در این باره به نقل از وی نوشت: گسترش افراط گرایی مربوط به اداره امور امنیت کشور است که در این زمینه پاسخگوی دولت است.

رئیس کمیته امور مذهبی مجلس قرقیزستان در این زمینه پیشنهاد کرد که اداره امور امنیت ملی و وزارت کشور زیر نظر اداره امور مذهبی فعالیت کنند تا مشکل نظارت و کنترل افراط گرایی نیز حل شود.

"رزا آک نظروا" از حزب جمهوری قرقیزستان نیز این تصمیم را تداخل اداره امور امنیتی با اداره امور دینی دانست و ان را خلاف قانون اساسی ارزیابی کرد.
انتهای پیام/.م/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول