اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌/یادداشت/‌

نگهداری سگ در خانه؛ خوب، بد، زشت‌؟

خبرگزاری فارس: فرهنگ نگهداری سگ در منزل در برخی از مناطق و محله‌های متمکن شهر ایلام به تازگی به چشم می‌خورد که با شدت هرچه تمام‌تر در حال شیوع به دیگر مناطق شهر ایلام است.

نگهداری سگ در خانه؛ خوب، بد، زشت‌؟
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در گذشته برخی از مردم گله‌دار ایلام اقدام به نگهداری سگ یا به زبان محلی کردی "گمال" می‌کردند و این شیوه برای نگهداری گله از چنگال گرگان گرسنه مرسوم بود.
این نوع نحوه نگهداری از گله گوسفندان یعنی با کمک سگ گله با صنعتی شدن دامداری‌ها و گذار از مرحله سنتی به صنعتی برای پرورش گوسفند و گوساله به دست فراموشی سپرده شد و به دلیل به صرفه نبودن نگهداری سگ این نوع نگهبانی از گله به دست فراموشی سپرده شد.
از آن دوران شاید بیش از 50 سال و نیم قرن گذشته باشد و اکنون تنها در برخی از روستاها که به صورت سنتی اقدام به پرورش گوسفندان می‌کنند از این شیوه برای حفظ گله از چنگ گرگان درنده استفاده می‌کنند.
و در این نوع نگهداری، سگ حق ورود به منزل و یا حتی طویله را نداشته و سگ موظف است از دور به پاسبانی خود از گله دام‌ها و گوسفندان اقدام کند.
در آن زمان سگ حق ورود به منزل و حتی طویله گوسفندان را نداشته چه رسد به ناز و نوازش و بغل کردن سگ در انظار عمومی.
اما آنچه که جالب توجه است بازگشت رسم نگهداری سگ در نزدیکی خانه به درون خانه تغییر کرده و حتی صاحبان، سگان را در آغوش گرفته و در خیابان‌ها به تفریح می‌پردازند.
حتی برخی از جوانان و نوجوانان سگان مورد نظر خود را در درون خودروها گذشته و در خیابان‌ها به گشت و گذار می‌پردازند.
این اقدام و اقدامات مشابه در نگهداری انواع حیوانات از جمله گربه و ... طی سال‌های اخیر در استان ایلام شیوع یافته و در حال تبدیل به یک فرهنگ مدرن و به قول خود نگهدارندگان این سگان نشان " باکلاسی" می‌شود.
این در حالی است که سگ در عرف مردم استان یکدست شیعه ایلام یک حیوان بسیار نجس بوده که شرع نیز به نا پاکی آن اشاره کرده است.
این چه اتفاقی است که خانواده‌های جوانان نیز در نگهداری سگ در خانه تا جایی پیش رفته که تن به خواسته‌های جوانان و نوجوان خود داده‌اند. 
آیا این یک فرهنگ غربی و یا شرقی است که وارد استان ایلام شده و سگان را نماد شان و شخصیت صاحبان آنان کرده است.
آیا مسئولان امر در استان ایلام در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ... برنامه‌ای برای مقابله با ورود فرهنگ ابتذال غربی دارند که نتیجه آن چنین شده و یا برنامه‌هایی در دست اقدام دارند و یا اینکه در حال اجراست.
آیا از نظر قانونی نگهداری سگ در خانه و انظار عمومی به واسطه عدم رعایت بهداشت، ترس مردم و ایجاد رعب و وحشت، آلودگی صوتی و ... جرم محسوب می‌شود.
امیدوارم مسئولان مرتبط با موضوع در خصوص ورود این نوع فرهنگ‌های غربی به استان محروم ایلام که در حال شیوع است، چاره‌ای بیاندیشند.‌ انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول