اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مسئول مرکز تحقیقات ژنتیک قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی خبر داد

تعویق 20 ساله بیماریهای قلبی با تشخیص ژنتیکی در دوران بلوغ

خبرگزاری فارس: اگر فردی هنگام بلوغ تست ژنتیک بدهد و در آن جهش ژن مشخص شود با درمان کامل آن میتوان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی 20 تا 25 سال به تعویق انداخت.

تعویق 20 ساله بیماریهای قلبی با تشخیص ژنتیکی در دوران بلوغ
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، سیدحمید جمال‌‌الدینی، مسئول مرکز تحقیقات ژنتیک قلب و عروق بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی اظهار داشت: این بخش بستر DNA بانکی است که چون بیماری قلب و عروقی عامل اول مرگ و میر در کشور است و عوامل ژنتیکی مهمترین عامل آن است همیشه تحقیقات جزیره‌ای انجام شده بود و تحقیقات متمرکزی صورت نگرفته بود که این بخش آغازگر آن تحقیقات است.
 
وی اضافه کرد: تعیین خطر بیماریهای ژنتیکی هم برای پیشگیری و هم برای درمان و نوع ملاحظات درمانی تأثیرگذار است. پروتکل‌های جدید در دنیا نشان داده که اهمیت تست ژنتیک مثبت با مطالعات بالینی معادل است. پس اگر تستی را در هنگام بلوغ فرد بگیریم و بفهمیم جهش در ژن او وجود دارد، فرد تحت درمان کامل برای آن عامل خطر قرار میگیرد و میتوان از این طریق ابتلا به بیماری قلبی را 20 تا 25 سال به تعویق انداخت.

وی ادامه داد: الان بین جایی که عمل جراحی قلب انجام میشود و مطالعات انجام میشود خط‌کشی شفافی نداریم که دقیقاً عمل باز قلب (bypass ) مؤثر است یا عمل بسته.

جمال الدینی افزود: بحث فارماکو ژنتیک از دیگر بحث‌هایی است که در این بخش شکل گرفته است الان در برخی داروها بدون تست‌های ژنتیک تجویز نمیشود. چون متابولیسم دارو کاملاً تحت تأثیر ژن است یکی از مشکلات ما در حوزه بالینی تنظیم دُوز وارفارین بود که فرد یا دچار انعقاد میشد یا دچار خونریزی که از امسال قرار شد تست ژنتیکی انجام شود تا نوع سرعت متابولیکی برای هر فرد معلوم شود که با چه دوزی پیشنهاد بشود که طول بستری بیماران در بیمارستان کاهش یابد.

وی ادامه داد:  در خصوص داروی پلاویکس که دارویی گران قیمت هم هست نگاه وزیر این بود که باید روی پیشگیری وارد شد چرا که مطالعات جهانی نشان داده که مصرف داروی پلاویکس با آسپرین ساده هیچ تفاوتی برای50 درصد مردم ندارد و برمبنای ژنتیکی اگر بتوانیم تعیین کنیم که عوامل خطر و کدام ژن مناسب است میتوانیم مشخص کنیم کدام دارو برای فرد مناسب است.

وی با اشاره به اینکه شاید این سؤال پیش آید که این تحقیقات در دنیا انجام شده و دوباره انجام دادن آن در ایران چه لزومی دارد توضیح داد: ژنتیک بر اساس هر موقعیت و نژادی کاملاً خروجیهای متفاوتی دارد. بعضاً کارهایی در اروپا و آمریکا انجام شده ولی در کشورهای همجوار آنها نتایج متفاوتی داشته. پس لازم هست جایی کار پایه را انجام دهد تا از آن برای پروتکل‌های داخلی استفاده شود و اکنون 300 نمونه جمع‌آوری شده که آنهایی آنژیوگرافی آنها چه مثبت و چه منفی است نمونه خونی آنها برای التهاب یا فاکتورهای ژنتیکی بررسی میشود.
انتهای پیام/ش
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول