اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

با حضور اسحاق صلاحی؛

نخستین نمایشگاه اسناد پیامدهای اشغال ایران در جنگ جهانی دوم گشایش یافت

خبرگزاری فارس: نخستین نمایشگاه «ایران در اشغال» با هدف ارائه اسناد پیامدهای اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، به مناسبت هفتادمین سالگرد اشغال ایران به دست متفقین امروز با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

نخستین نمایشگاه اسناد پیامدهای اشغال ایران در جنگ جهانی دوم گشایش یافت
به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب باشگاه خبری فارس «توانا»، نخستین نمایشگاه «ایران در اشغال» با حضور اصحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امیرمسعود شهرام‌نیا، معاون اسناد ملی ایران در محل گنجینه اسناد ملی برپا شد.

در ابتدای این مراسم اسحاق صلاحی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بیان داشت: «متفقین» برای پیروزی بر سوسیالیسم شوروی، آلمان را احیا کرده و «هیتلر» برای جبران حقارت‌های ناشی از شکست آلمان در جنگ جهانی اول، آتش جنگی را شعله‌ور کرد که دامن متفقین را گرفت.

** صلاحی: ایران در جنگ جهانی دوم بی‌طرف بود

وی اضافه کرد: آنچه که در جنگ جهانی دوم شاهد آن بودیم، بر اساس قانون جنگل و تنازع بقا اتفاق افتاد چرا که در پی آن میلیون‌ها انسان بی‌گناه کشته و معلول شدند اما ایران در جنگ جهانی دوم بی‌طرف بود.

صلاحی ادامه داد: علیرغم اینکه ایران در جنگ جهانی دوم بی‌طرف بود، متفقین حمله به ایران را در دستور کار خود قرار داده و صبحگاه 3 شهریور سال 1320 شوروی و انگلیس از شمال و جنوب، ایران را آماج حملات و ویران‌گری‌های خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه با حمله شوروی و انگلیس به ایران هزاران نفر کشته شدند و این امر موجب فقر، ویرانی، فساد اقتصادی و هرج و مرج سیاسی در ایران شد، افزود: کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا و شوروی از ایران به عنوان «پل پیروزی» استفاده کردند، اما هیچ سهمی از این پیروزی برای ایران قائل نشده و حتی به نوعی حاضر نشدند ریالی از خسارت‌های تحمیل شده به این سرزمین را بپردازند.

* بازآفرینی تهاجمات و بی‌عدالتی‌های کشورهای «شوروی» و «انگلیس» برای نسل امروز

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه در پی تلاش‌های ریاست جمهوری، کتاب‌هایی در 5 جلد حاوی اسناد این جنگ چاپ شد، گفت: این سازمان در شهریور سال گذشته نمایشگاهی با عنوان «اسناد خسارت‌های ایران در جنگ جهانی دوم» را برگزار کرد که امسال نیز در این راستا نمایشگاه «ایران در اشغال» را برپا کرده است.

وی اضافه کرد: از گام‌های مهم سازمان اسناد ملی از برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها می‌توان به تنویر افکار عمومی داخلی و خارجی در این زمینه اشاره کرد چرا که این امر اقدامی مناسب در جهت بسترسازی برای انجام پژوهش‌های مناسب توسط محققان و فرهنگسازی برای احقاق حقوق پایمال شده ایرانیان در این جنگ است.

صلاحی ادامه داد: حدود 70 سال گذشته در چنین روزهایی پدران و اجداد ما زیر چکمه‌های دشمنان قسم‌خورده دیروز و امروز ایران یعنی «شوروی» و «انگلیس» به رهبری آمریکا افتادند و امروز وظیفه ماست که این گذشته را برای نسل امروز و آینده به تصویر بکشیم.

** شهرام‌نیا: برگزاری همایش «اشغال ایران در جنگ جهانی دوم» در مهر ماه سال جاری

در ادامه این مراسم امیرمسعود شهرام‌نیا، معاون اسناد ملی ایران، پیگیری دولت برای دریافت غرامت ناشی از اشغال ایران از سوی متفقین و خسارت‌های کشورمان در جنگ جهانی دوم، برگزاری نمایشگاه «ایران در اشغال» را از مأموریت‌های محوله به معاونت متبوعش برشمرد و بیان داشت: سازمان گنجینه اسناد ملی در این راستا ماه آینده همایشی با عنوان «اشغال ایران در جنگ جهانی دوم» را در محل این گنجینه برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه از اشغال ایران توسط متفقین در جهان جنگ جهانی دوم حدود 70 سال می‌گذرد، اضافه کرد: اگرچه این اشغال 4، 5 سال بیشتر استمرار نداشت اما این امر خاطرات تلخی برای ایرانیان به جای گذاشت و خسارتی به بار آورد که در طول تاریخ هیچگاه قابل جبران نبود.

شهرام‌نیا ادامه داد: اسنادی که در نمایشگاه «ایران در اشغال» در معرض دید قرار گرفته حاکی از آن است که کسانی که مدعی حقوق بشر بوده، چگونه به یک کشور بی‌طرف حمله‌ور شدند و به نوعی در این نمایشگاه تنها مشتی از خروار به نمایش گذاشته شده است چرا که ده‌ها سند مرتبط با این مسئله در آرشیو گنجینه اسناد موجود است.

** به نمایش گذاشتن صدها سند تصویری و صوتی در این نمایشگاه

به گزارش «توانا»، نمایشگاه «ایران در اشغال» شامل صدها سند و آلبوم‌های تصویری و صوتی از نارضایتی «آمریکا»، «انگلیس» و «شوروی» از حضور اتباع «آلمانی» در «ایران»، ارتباطات دولت ایران با آلمان، ورود آوارگان لهستانی، هرج و مرج در کشور، شورش علیه استعمارگران، تجاوز استعمارگران به نوامیس و خانواده‌های ایران، رواج فساد در دستگاه‌های دولتی است.
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول