اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

کارشناسان منطقه‌ای:

تولید برق نیروگاه بوشهر سیلی سخت ایران به آمریکا بود

خبرگزاری فارس: کارشناسان مسایل منطقه اتصال برق نیروگاه بوشهر به مدار را سیلی سخت ایران به آمریکا خوانده و گفتند که این اقدام صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد.

تولید برق نیروگاه بوشهر سیلی سخت ایران به آمریکا بود
به گزارش فارس، پایگاه خبری الانتقاد در گزارشی به بررسی اتصال برق نیروگاه اتمی بوشهر به مدار سراسری برق کشور اشاره کرده و نوشت که تولید 60 مگاوات در مرحله اول به صورت آزمایشی انجام شده و قرار است در طول یک ماه به 400 مگاوات افزایش یابد و در مراحل بعدی به 1000 مگاوات برسد.

این پیشرفت ایران با گزارش جدید "یوکیا آمانو" دبیرکل آژانس انرژی اتمی همزمان شد که در آن توان ایران برای بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر را کم اهمیت توصیف کرده و مدعی بود که ایران از تکمیل کردن برنامه هسته‌ای خود ناتوان است.

اعلام ایران در بهره‌برداری از این نیروگاه نشان داد که این کشور تمام فشارها و تهدیداتی که علیه برنامه هسته‌ای این کشور طراحی می‌شود را ناکارآمد کرده و از سوی دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید دارد، این خبر همچنین با استقبال داخلی خوبی مواجه شد، چرا که اولا به معنی ورود ایران در باشگاه کشورهای هسته‌ای تولید کننده انرژی در جهان است و از سوی دیگر پیامدهای اقتصادی خوبی بر آینده این کشور در همه زمینه‌های تولیدی خواهد داشت.
 
الانتقاد در این گزارش با تعدادی از تحلیلگران مسایل ایران گفتگو کرده و ابعاد این تحول عظیم در ایران را بررسی کرده است، "امیر موسوی" تحلیلگر مسایل ایران چهار پیام را برای این اتفاق مهم ذکر کرد که عبارتند از:
 
اول- جمهوری اسلامی ایران به این ترتیب ثابت کرد که برنامه هسته‌ای آن صلح‌آمیز است و از طریق اتصال به شبکه سراسری برق به دنبال برطرف کردن نیازهای مسالمت آمیز مردم این کشور است، این اتفاق بر جنبه‌های اقتصادی نیز تاثیر می‌گذارد و نیازهای مردم به انرژی را با هزینه‌های کمتری تامین می‌کند.
 
دوم- روسیه در نهایت موفق شد تا از زیر بار فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی خارج شده و به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند، این در حالی است که این کشور در وفای به تعهدات خود با تاخیر زیاد عمل کرد، اما ایران در نهایت موفق شد مسکو را از زیر بار فشارها خارج کرده و در وفای به وعده‌هایش کمک کند.

سوم- راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بر قدرت ایران در مقابله با ویروس‌های تولیدی آمریکا و اسرائیل برای از بین بردن پروژه اتمی تاکید کرد، بویژه اینکه ایران موفق شده است تا 9 مورد از انواع این ویروس‌های خطرناک را که دشمن برای طراحی و تولید آنها میلیون‌ها دلار هزینه کرده بود، شناسایی و منهدم کند.

چهارم: راه‌اندازی نیروگاه بوشهر پیامی واضح و صریح به کشورهای دوست و همسایه ایران بود و نشان داد که سیستم‌های حفاظتی این نیروگاه کارآیی خود را در آزمایش‌های مختلفی که ایران انجام داد، نشان داده است. نیروگاه بوشهر ثابت کرده که سیستم محافظتی در اختیار دارد که به کشورهای همسایه ضربه نمی‌زند و تاخیر در راه‌اندازی این نیروگاه نیز به علت تکمیل همین سیستم‌های حفاظتی بوده است، نه فشارهای آمریکایی، صهیونیستی و غربی.

موسوی در مورد گزارش اخیر آمانو درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران نیز گفت که این گزارش سه نقطه منفی دارد، نقطه اول در این است که این گزارش بار دیگر بر مسایل اشتباهی ماند مصوبات شورای امنیت علیه ایران که به امری عادی تبدیل شده، تاکید کرده است، این در حالی است که ایران به علت سیاسی بودن این مصوبات آنها را رد می‌کند، ایران معاهده ان پی تی را امضا کرده و در نتیجه حق دارد که از برنامه هسته‌ای صلح آمیز برخودار باشد، همکاری این کشور با آژانس انرژی اتمی نیز دلیلی بر این نکته است، پس مصوبات شورای امنیت علیه ایران ظالمانه است.

موسوی در تشریح نقطه منفی دوم گفت که آمانو در گزارش خود از اطلاعاتی استفاده می‌کند که از قدرت‌های متخاصم با ایران نظیر آمریکا، فرانسه و انگلیس گرفته است و به گزارش‌های پیشین آژانس در اینباره استناد نمی‌کند، آمانو در این گزارش همچنین به پیشرفت‌های موشکی ایران نیز اشاره کرده که هیچ ارتباطی با موضوع کاری وی ندارد.

نقطه منفی سوم این گزارش به عقیده موسوی در این بود که گزارش مدعی بود ایران نمی‌تواند نیروگاه بوشهر را راه‌‌اندازی کند، اما ایران با راه اندازی این نیروگاه و استفاده از 60 مگاوات برق آن که در آینده به 1000 مگاوات خواهد رسید، پاسخ عملی و واضحی به این ادعا داد.

وی همچنین به نکات مثبت این گزارش نیز اشاره کرده و گفت که یکی از این نکات این بود که آمانو در این گزارش اذعان کرد که اطلاعاتی که ایران در اختیار آژانس قرار داده، با یافته‌ها و گزارش‌های محققان از تاسیسات هسته‌ای ایران مطابقت دارد. از سوی دیگر این گزارش به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران نیز تاکید کرده است.
گزارش الانتقاد در ادامه به گفتگویی با "محمد صادق الحسینی" پرداخته و نظرات وی را نیز در اینباره جویا شده است، صادق الحسینی در این گفتگو راه اندازی نیروگاه بوشهر در این شرایط حساس درگیری در منطقه را ضربه‌ای دردآور به آمریکا و هم‌پیمانان آن دانست و تاکید کرد که ایران موفق شده است تکنولوژی جهانی را به تکنولوژی بومی خود تبدیل کند.

وی ادامه داد: درست است که این کار با کمک روسیه صورت گرفته است، اما باز هم اقدام بسیار مهمی است، چرا که آمریکا، غرب و دشمن صهیونیستی معتقد بودند که فعالیت این نیروگاه را از طریق حملات الکترونیک و برقراری روابط دیپلماتیک با روسیه برای دور کردن این کشور از ایران متوقف خواهند کرد، اما راه‌اندازی این نیروگاه شکست این طرح‌ها را نشان داده و تاکید کرد که ایران موفق شد برگه برنده این درگیری را در تمامی زمینه‌های امنیتی، ‌تکنولوژیکی و دیپلماتیک به دست آورد.
صادق الحسینی افرود: ایران ثابت کرد که قدرتی هسته‌ای است و به این ترتیب وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان شده است، این اتفاق پیامدهای اقتصادی و استراتژیک طولانی مدتی دارد که می‌تواند اقتصاد و موسسات صنعتی ایران را از برق ارزان و با کیفیت برخوردار کند.

وی با اشاره به صادرات برق ایران به کشورهای عراق و آذربایجان تاکید کرد که هنگامی که تولید این نیروگاه به 1000 مگاوات برسد، ایران می‌تواند بدون کوچکترین مشکلی در مصر ف داخلی اضافه تولیدات برق خود را صادر نماید.
این تحلیلگر منطقه‌ای به گرم شدن مناسبات ایران و روسیه نیز اشاره کرده و گفت که بعد از اینکه مدتی این مناسبات به علت لغو معامله موشک‌های اس 300 سرد بود، بار دیگر راه‌اندازی این نیروگاه روند گذشته را در مناسبات دو طرف احیا کرد، بویژه بعد از سفری که علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران به روسیه انجام داد، این روند تسریع شد.

صادق الحسینی در مورد گزارش آمانو نیز گفت که این گزارش که از سوی آژانس صادر شده است، برای اولین بار صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را مورد تاکید قرار داد. وی ادامه داد که آژانس پیش از این با خود برتربینی و استکبار به ایران نگاه می‌کرد و دستاوردهای این کشور را باور نداشت، اما الان برای اولین بار به این دستاوردها اعتراف کرده و اذعان می کند که اینها دستاوردهای واقعی و ملموس است، این گزارش با اشاره به اینکه همکاری با ایران ممکن است، به توانایی‌های این کشور که می‌تواند دو طرف ایران و جامعه جهانی را به میز مذاکرات بازگرداند، اذعان کرد.

این تحلیلگر مسایل منطقه‌ای در مورد طرح ایران مبتنی بر اینکه آژانس انرژی اتمی به مدت 5 سال بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشراف کامل داشته باشد به شرطی که تحریم‌ها از ایران برداشته شود، گفت: این طرح ایران نشان از تلاش برای همکاری همه جانبه با آژانس و ادامه مذاکراتی دارد که ایران امیدوار است میان خود و آژانس انرژی اتمی برگزار شود.

وی ادامه داد: ایران آمادگی دارد تا تمام تسهیلات را برای این مذاکرات ارائه کند، اما برعکس آژانس اقدام به محاصره ایران کرده است، جمهوری اسلامی ایران از آمانو می‌خواهد که این طرح را با جدیت دنبال کند تا آژانس نیز گام واقعی را رو به جلو بردارد و با رفع تحریم‌ها علیه ایران از ظلم به این کشور جلوگیری کند. این طرح همچنین باب گفتگو و همکاری با ایران را پیش روی قدرت‌های جهانی از طریق آژانس بین‌الملی انرژی اتمی باز می‌کند.

انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول