اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد

غربالگری سرطان سینه زنان با استقرار دستگاه ماموگرافی سیار در سراسر کشور

خبرگزاری فارس: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: طرح غربالگری سرطان سینه زنان با استقرار دستگاه ماموگرافی سیار در سراسر کشور اجرا میشود.

غربالگری سرطان سینه زنان با استقرار دستگاه ماموگرافی سیار در سراسر کشور
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، حسن امامی رضوی در نشست خبری استقرار بیمارستان صحرایی شهید رهنمون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ماموگرافی دیجیتال سیار در زمینه تشخیص زودرس سرطان سینه زنان به صورت آزمایشی برای نخستین بار در کشور با استقرار بیمارستان صحرایی شهید رهنمون انجام میشود و امیدواریم این طرح در کل کشور نیز اجرا شود.

وی افزود: این دستگاه در کشورهای دیگر نیز عرضه میشود و وزارت بهداشت چند مورد از این دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده است زیرا معاینه زودرس برای خانم‌ها در سنین خطر برای تشخیص سرطان سینه باید صورت پذیرد. ما باید در این زمینه بتوانیم با این معاینات در ادامه ایجاد نظام ارجاع که یک بخش آن مربوط به ماموگرافی است به مردم ارائه خدمات دهیم.

امامیرضوی تصریح کرد: ما در بیمارستان‌ها و مراکز استان‌ها دستگاه‌ ماموگرافی داریم اما در شهرهای کوچک این دستگاه‌ها را نداریم ممکن است در این زمینه با چند دستگاه 3 تا 4 این طرح ماموگرافی سیار را در بازده زمانی طولانی مدت انجام دهیم ولی در صورت امکان نیز شاید با 10 تا 15 عدد از این دستگاه بتوانیم در بازه زمانی کوتاهتر ماموگرافی سیار برای تشخیص سرطان زودرس سینه زنان را در کل کشور بررسی کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا استقرار بیمارستان صحرایی مقرون به صرفه است و چرا به جای ایجاد بیمارستان صحرایی شبکه بهداشت و درمان آن منطقه را ارتقاء نمیدهید، گفت: بیمارستان صحرایی برای موارد بحران است زیرا بیمارستان‌های ثابت موجود در مناطق نیز در زمان بحران ارائه خدمات آنان کاهش مییابد و تجربه زمان دفاع مقدس این بیمارستان صحرایی در پاسخگویی بسیار خوب بوده است تا بتوان خدمات را به مناطق مورد نیاز فرستاد.

وی به فعالیت دیگر بیمارستان‌های صحرایی اشاره کرد و گفت: مردم مناطق محروم به دلیل مسائل اقتصادی نمیتوانند به بیمارستان‌های بزرگ مراجعه کنند و ما میتوانیم این خدمات پزشکی را به در منازل برده و در نهایت نیز یک مانور بیمارستانی برای بیمارستان مادر هر منطقه یا استان صورت دهیم.

امامی رضوی ادامه داد: شبکه‌های بهداشت نیز موظف هستند که در مسائل بیماریهای واگیر و غیر واگیر ارائه خدمات دهند و چون مناطق حاشیه‌های شهر تهران که بزرگترین شهر کشور نیز هست با توجه به اینکه مشکل حاشیه‌نشینی در تهران بسیار بزرگ است. در تلاشیم تا بتوانیم در مناطقی مانند قیامدشت بتوانیم قدمی بسیار مؤثر برای ارتقاء نظام ارجاع بر داریم و یک الگو و بستر مناسبی جهت ارائه خدمات در این مناطق صورت دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان‌های صحرایی پروانه مستقل ندارند و زیرمجموعه بیمارستان‌ مادر به حساب میآیند، گفت: بیمارستان صحرایی شهید رهنمون نیز زیرمجموعه بیمارستان مادر (سینا) به حساب میآید.

در ادامه مسعود محمدپور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه تشریح بیشتر طرح ماموگرافی سیار برای تشخیص زودرس سرطان سینه زنان گفت: مادران حساس و نگهدارنده خانواده هستند و یکی از بزرگترین مشکلات زنان سرطان سینه است که آمار مرگ و میر آن نیز بالا است و باعث میشود اقتدار خانواده از بین رود.

وی افزود: ما در این راستا برای نخستین بار در کشور یک دستگاه دیجیتال ماموگرافی سیار که بر روی خودرو سوار است را در منطقه قیامدشت هر روز مورد استفاده قرار میدهیم و با دعوت از زنان آزمایش ماموگرافی برای تشخیص زودرس سرطان سینه برای آنها را انجام خواهیم داد.

محمدپور ادامه داد: این دستگاه دیجیتال ماموگرافی میتواند 24 هزار آزمایش را در حافظه خود بگنجاند و ما نیز پس از انجام آزمایش ماموگرافی این آزمایش‌ها را به اساتید برای بررسی ارائه خواهیم داد و در صورت پیدا شدن مورد خاصی به در منازل این افراد خواهیم رفت تا بتوانیم از عوارض بیشتر سرطان سینه در زنان جلوگیری کنیم.

جلال غفارزاده، رئیس بیمارستان صحرایی شهید رهنمون نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر چگونگی دریافت هزینه‌های درمانی و ساعات فعالیت این بیمارستان گفت: هزینه‌های درمانی بیمارستان صحرایی شهید رهنمون رایگان است البته برای جمعیت هدف این منطقه این هزینه‌ها رایگان است و تمام هزینه‌ها بر عهده شبکه بهداشتی منطقه مربوطه است و از مردم چیزی گرفته نمیشود و در نهایت این مردم در زمان ارجاع به بیمارستان مادر (سینا) نیز میتواند از خدمات رایگان برخوردار شوند.

وی همچنین گفت: فعالیت این بیمارستان صحرایی نیز در دو نوبت صبح و عصر (8 تا 13 و  15 تا 17) با ارائه سرویس طب اورژانس صورت میگیرد و اطلاع‌رسانیهای مورد نظر برای مردم این منطقه نیز کاملا صورت پذیرفته است.

سردار نصرالله فتحیان، رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران نیز در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر برنامه‌های آینده این سازمان گفت: ما در سال گذشته 30 بیمارستان صحرایی با همت بسیج و بسیج جامعه پزشکی در 5 منطقه محروم کشور اجرا کردیم و در تلاشیم امسال نیز تا آخر سال بیشتر از این تعداد بیمارستان صحرایی که در سال گذشته برای مناطق محروم ایجاد کردیم را مستقر کنیم که سهم تهران از این نوع بیمارستان‌های صحرایی دو بیمارستان است تا بتواند در زمان بحران به بهترین وجه عمل کند.

طباطبایی، جانشین فرمانده بسیج جامعه پزشکی نیز در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران گفت: در مرحله بازبینی استقرار بیمارستان صحرایی شهید رهنمون در 3 روز اخیر 600 نفر مورد پذیرش و ویزیت قرار گرفتند و با تجربه‌ای که از پذیرش بیمارستان‌های صحرایی در دیگر مناطق کشور که در حدود 5 هزار نفر در طول 3 روز است امیدواریم بتوانیم  1500 تا 2 هزار نفر را روزانه در این بیمارستان پذیرش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با استقرار بیمارستان‌های صحرایی با فعالیت کارشناسی سعی میکنیم بتوانیم از نظر بیماریابی به طور مثال بیماری دیابت به شبکه بهداشت منطقه متبوع کمک کنیم و در این راستا در قیامدشت نیز به دلیل اینکه کوره‌های آجرپزی در گذشته در این منطقه مستقر بوده است مسئله سل در این منطقه شایع است و اگر در بیمار‌یابیهای خود بتوانیم بیماریهای جدید دیابت و سل را پیدا کنیم برای بررسیهای بیشتر این اطلاعات را در اختیار شبکه بهداشت این منطقه قرار میدهیم.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول