اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز:

تخصیص اعتبار خاص به سازمان فرهنگی شهرداری تبریز ادعاست

خبرگزاری فارس: مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز گفت: اینکه گفته می‌شود در دوره مدیریت بنده امکانات و بودجه خاصی به سازمان رسیده که توسط آن سازمان توانسته به عرصه‌های ناآزموده بپردازد، ادعایی نادرست است،

تخصیص اعتبار خاص به سازمان فرهنگی شهرداری تبریز ادعاست
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، یکی از نهادهای فرهنگی نوپا در شهری است که به فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌مداری شهره بوده و سال‌هاست نامش همپای هنر و ادب برده می‌شود.
سازمانی که طی سال‌های گذشته توانسته جایگاه مقبولی نزد افکار عمومی و شهروندان کسب کند و با اقدامات و برنامه‌های مختلف جایگاه حقیقی خود را به عنوان یک نهاد فرهنگ‌مدار و فرهنگ‌شناس بیش از پیش ارتقا بخشد و در این میان، نقش مدیریت این سازمان که هر روز بیشتر از قبل تاثیرگذاری خود را به اثبات می‌رساند، نقشی موثر در تعیین راه صحیح حرکت برای نیل به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت فرهنگی است.
متن زیر حاصل یک گفت‌وگوی دو ساعته فارس با حسین نجفی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز است.
 
*برای داشتن ایرانی آباد باید شبانه روز فعالیت کنیم
مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در مورد تحولات چشمگیر رخ داده در طول سه سال مدیریتش در این سازمان گفت: کشور ما اگر امروز بخواهد به عنوان کشور اول منطقه آنچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باشد، باید شبانه‌روز فعالیت کند.
‌نجفی ادامه داد: اگر امروز تحرکی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز دیده می‌شود ناشی از چنین اعتقادی است، اگر اعتقاد باشد اراده نیز هست و اگر اراده باشد می‌توان فعالیت و برنامه چشمگیری انجام داد، حالا کاری به اینکه فعالیت انجام شده مشمول نقد است نداریم، هر فعالیتی واجد یک سری نقاط ضعف و قوت است.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند؛ فرهنگ مثل روح است، نقش روح در کالبد انسان. اگر شخصی به تعریفی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند با اعتقاد توجه کند می‌فهمد که چقدر برای این عرصه باید وقت صرف کند، آن وقت، آنقدر کار هست که فرصت نمی‌کند به کار دیگران عیب و ایرادی بگیرد، اگر به نظر می‌رسد که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز تحرکی وجود دارد عمده‌ترین دلیل آن، وقت گذاشتن و تلاش بی‌وقفه شبانه روزی است و از روزی که من به این سازمان معرفی شده‌ام گفته‌ام که شعار ما فقط کار، کار و کار است. 
نجفی افزود: در دو سال گذشته مجموعه اندک سازمان با امکانات محدود بدون هیچ‌گونه کمک دولتی توانسته است کارهایی انجام دهد که مهم‌ترین آنها ایجاد ارتباط با اصحاب فرهنگ و هنر و عمومی کردن مقوله فرهنگ است.
وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود در دوره مدیریت اینجانب امکانات و بودجه خاصی به این سازمان بخشیده شد و به کمک همین بودجه و امکانات بود که سازمان توانست به عرصه‌های ناآزموده بپردازد، این ادعا درست نیست، اتفاقا بنده سازمان را در شرایط تقریبا نیمه‌فعال تحویل گرفتم و سازمان فاقد مکان مشخصی برای استقرار بود، خانه هنرمندانی نداشت، گالری نداشت، شهر کتاب نداشت، نیروی انسانی کافی نداشت، هاتف‌شهر نداشت، خانه‌های تخصصی فرهنگی هنری نداشت، سازمان فرهنگی هنری امروز اگر مورد حسادت واقع می‌شود، ناشی از این است که واقعاً مدیران، مسئولان و کارکنان سازمان در دو سال اخیر با تمام وجود و فداکارانه کار کرده‌اند.
 
*در صف‌آرایی فرهنگی مقابل تهدیدات فرهنگی و اجتماعی دشمنان مشکل داریم
مدیر عامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز در پاسخ به این سؤال که آیا در مقابل تهدیدات فرهنگی اجتماعی بیگانگان توانسته‌ایم اقدام گستر و همه جانبه‌ای بکنیم، گفت: معتقدم ما در صف آرایی فرهنگی مقابل تهدیدات فرهنگی اجتماعی دشمنان مشکل داریم، امروز بعضی‌ها می‌گویند که چه نیازی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز وجود دارد، در حالی که این سازمان برای کمک به فرهنگ و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و مقابله با هجمه فرهنگی دشمن به میدان آمده است و باید حضورش را غنیمت شمرد نه اینکه بگوییم نیازی به فعالیت آن نیست، در شرایطی که مقام معظم رهبری همواره بر تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی دشمن تاکید و یادآوری دارند، این مطرح نیست که مسئولیت بر عهده چه کسی است بلکه مسئله این است که چه کسی می‌تواند کار کند و مسئولیت  بپذیرد. 
 
*هرکس باید در جای خودش قرار بگیرد
نجفی در واکنش به این پرسش که برخی‌ها نظرشان این است که مدیر این مجموعه برای پوشش دادن کاستی‌ها بر همکاری با اساتید و هنرمندان تکیه کرده است، گفت: همکاری ما با هنرمندان در حوزه مشاوره، به صورت مجمع مشورتی است که بیش از100 نفر از هنرمندان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در آن حضور دارند و به صورت ماهانه با این افراد نشست‌های کاری داریم علاوه بر آن نشست‌های تخصصی نیز برگزار می‌کنیم و در هر کدام از رشته‌های هنری از تجارب و راهنمایی این افراد بهره می‌جوییم و اینها به عنوان مشاوران سازمان عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: من معتقدم هرکس باید در جای خودش قرار بگیرد و کاری را که می‌تواند انجام دهد را حتما انجام دهد. بعد از این مدت دو ساله مدیریت بنده، سازمان به مرحله‌ای از برنامه‌ریزی رسیده است که نیاز دارد چنین اشخاصی در راس مشاوره‌های امور ادبی، فرهنگی و هنری قرار گیرند تا هم در شناخت نیازها و ضرورت ها و هم هدف‌گذاری و نیز نظارت بر روند اجرای برنامه‌ها، سازمان را یاری کنند.
نجفی افزود: به نظر من مدیریت عاقلانه، ملازمه با استفاده از سرمایه های انسانی این شهر به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دارد و این از نقاط قوت هر مدیری محسوب می‌شود.
 
*ما توانسته‌ایم
مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در پاسخ به این سؤال که نه به عنوان مدیر عامل سازمان بلکه به عنوان یک ناظر برآورد شما از فعالیت‌های سازمان در سال گذشته چیست، نیز توضیحاتی داد و گفت: ارزیابی فعالیت‌ها و داوری درباره موفقیت‌های این سازمان باید توسط دیگران صورت گیرد، اما با تمام کاستی‌ها، ناکامی‌ها و کامیابی‌ها این طور می‌توانم بگویم که اگر توفیقی بوده و چند مورد از کارهایمان از قابلیتی برخوردار بودند که بتوانند در شهر دیده شود از الطاف الهی است و چون اراده و تحرک و توکل به خدا وجود دارد پس عنایت الهی نیز شامل حال همکاران محترم بنده در این سازمان می‌شود.
وی گفت: سازمان در مناسبت‌های مختلف ملی مذهبی و برنامه‌هایی که برای نخستین بار انجام می‌شود و نیز برنامه‌ریزی و ورود به حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر تلاش دارد و تاکنون موازی کاری نکرده است، جشنواره کتاب سال تبریز یا جشنواره تابستانی که یک ماه برای گردشگران، مسافران، شهروندان و اقشار و سنین مختلف با بیش از 300 عنوان برنامه اجرا می‌شود، موازی کاری نیست.
 
*شهروند مداری سر لوحه برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز است
نجفی تصریح کرد: ماهیت برنامه‌های ما شهروندمداری است که براساس وظایف و تکالیفی که برعهده شهرداری است نسبت به تامین نیازهای فکری، فرهنگی و روحی شهروندان فعالیت می‌کند، از طرفی برای شناساندن تبریز نیز فعالیت دارد، اصفهان با 13 شهر آسیایی، آفریقایی و اروپایی تا امروز خواهرخوانده شده و در آن شهرها هفته‌های فرهنگی اصفهان را برگزار کرده و با دو شهر نجف و استانبول نیز در ماه‌های اخیر خواهرخوانده شده است، به این ترتیب اصفهان با 15 شهر خواهرخواندگی خواهد داشت، ما هم باید نسبت به معرفی شهر تبریز اقدام کنیم، پس این کارها موازی کاری و هدر دادن سرمایه ها نیست.
وی ادامه داد: ‌جشنواره تخم‌مرغ‌های نوروزی که افراد نمی‌دانستند که ما چه کار می‌کنیم و چه اتفاقی دارد می‌افتد اما بیشترین بازدید از جشنواره تخم مرغ‌های رنگی نوروز صورت گرفت و با کم‌ترین هزینه حاصل ایده و ابتکار دیده شد و مسافران و گردشگران در عمارت شهرداری تبریز به بازدید آمدند.
 
* بعضی‌ها بیشتر به دنبال ایرادگیری از کار دیگران و برجسته کردن نقاط ضعف آنها هستند
نجفی گفت:‌ افرادی که هر موقعیت و برنامه‌ای را رصد می‌کنند تا شاید بتوانند عیب‌جویی کنند، همان برنامه‌ها به فضل الهی تبدیل به یک ظرفیت و فرصت مغتنم برای این سازمان شد. باور من این است که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز اولا چند فعالیت و برنامه عمده و گسترده در هفته فرهنگی تبریز در تهران برای شناساندن مفاخر و داشته‌های فرهنگی و سرمایه‌های هنری شهر تبریز برگزار شد، جایزه کتاب سال تبریز برای شناساندن مفاخر، مشاهیر و ظرفیت های فرهنگی شهر تبریز صورت گرفت، متاسفانه بعضی‌ها بیشتر به دنبال ایرادگیری از کار دیگران و برجسته کردن نقاط ضعف آنها هستند. البته این موارد نه تنها ما را دلسرد نمی‌کند بلکه مصمم‌تر نیز می‌سازد و ما از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم و خودمان اقدام به برگزاری جلسات نقد می‌کنیم تا با بهره‌گیری از حاصل این نقدها موجب رشد و شکوفایی و تحول در برنامه‌ها شویم و هم تجربه‌هایمان افزایش یابد.
 
*هنرمندان راهگشا و گره‌گشای فعالیت‌های ما خواهند بود
حسین نجفی در پاسخ به این سؤال که در سال 90 غیر از کارهای روتین فرهنگی چه تحولاتی قرار است در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز بیفتد، نیز خاطر نشان کرد: تحولات سال 90 به اعتبار و اتکاء همراهی و مشارکت هنرمندان خواهد بود و سال 90 سال توسعه فعالیت هاست که بخشی از آن برای ارتقای سازمان است و بخش دیگر آن پاسخگویی به مطالبات متنوع، متعدد و برحق شهروندان از حوزه مدیریت فرهنگی شهرداری تبریز است.
وی افزود: مدیریت شهری باید پاسخگوی این مطالبات و نیازهای فرهنگی باشد که شهرداری در کنار سایر نهادهای متولی بخش فرهنگ ایفای نقش می‌کند. اگر به کارنامه سال 89 این سازمان نگاه کنیم می‌بینیم که ما هم به نیازهای عمومی فرهنگی و هنری شهروندان توجه کرده‌ایم و هم یک سری از نیازهای فرهنگی مغفول شهر را تامین کرده‌ایم و در سال 90 نیز چنین اقداماتی گسترش خواهد یافت.
نجفی گفت: ‌سال 89 هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی اوج برنامه‌های عمومی و تخصصی در مجموعه شهرداری تبریز بود.
وی افزود:  از لحاظ کمی برپایی بیش از 150 عنوان نمایشگاه، جشنواره و همایش، برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران با بیش از 100 عنوان برنامه، برگزاری جشنواره تابستانی تبریز به مدت یک ماه با 300 عنوان برنامه، راه‌اندازی خانه هنرمندان، تاسیس هاتف شهر، راه‌اندازی خانه شعر و خانه داستان و سایر خانه های تخصصی، فضاسازی شهر که شاهد بهبود نسبی فضاهای تبلیغات شهری هستیم، افزایش قابل توجه فضاهای مجاز تبلیغاتی در حدود بیش از 200 برابر در حوزه تبلیغات شهری، برگزاری 22 عنوان جشن بزرگ به مناسبت‌های ملی و مذهبی، برگزاری 16 عنوان جشنواره بزرگ از جمله جشنواره تخم مرغ‌های نوروزی، جشنواره کاریکاتور با شرکت کاریکاتوریست‌های 55 کشور جهان، همچنین برگزاری شش دوره کلاس و کارگاه آموزشی، برگزاری 32 عنوان نمایشگاه مستقل به علاوه 16 نمایشگاهی که در فرهنگسرای خاوران در طی هفته فرهنگی تبریز در تهران برگزار شد، چاپ 87 عنوان اثر انتشاراتی و برگزاری 25 عنوان همایش و سمینار تخصصی این سازمان بود.
 
* هیچ گونه ادعایی بر متولی‌گری در بخش فرهنگ نداریم
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز گفت: با توجه به مجموعه این فعالیت‌ها و با این وجود، ما هیچ‌گونه ادعایی بر متولی‌گری در بخش فرهنگ نداریم، به باور من متولی اصل بخش فرهنگ، اصحاب فرهنگ و هنرمندان هستند، چراکه ما هرچه به جامعه فرهنگی و هنری اعتماد کنیم و از آنها حمایت کنیم آنها به مراتب بیشتر از آن با ما همراهی و همدلی خواهند داشت و راهگشا و گره‌گشای فعالیت‌های ما خواهند بود و در این صورت است که فعالیت‌ها دیده خواهد شد و ما نیز از آن لذت خواهیم برد و به کارهای دیگران دست‌اندازی یا حسادت نخواهیم کرد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول