اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد:

زمزمه تغییر مرجع اعلام آمار رسمی درپی تاخیر مرکز آمار

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه دولت هنوز لایحه ای برای تغییر مرجع اعلام آمار رسمی در پی تاخیر مرکز آمار در اعلام آمارها ارائه نداده است، گفت: برخی نمانیدگان طرحی در این باره در دستور کار دارند.

زمزمه تغییر مرجع اعلام آمار رسمی درپی تاخیر مرکز آمار
عباسعلی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: با توجه به اینکه میانگین رشد اقتصادی در طول برنامه چهارم 5 درصد بوده گفت: دست یابی به رشد 8 درصدی اقتصاد در سال 90 به هیچ وجه محقق نمیشود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: دولت وعده‌‌هایی در مورد اشتغال میدهد که از نظر کارشناسان از همان ابتدا معلوم است که محقق نمیشود، زیرا ظرفیت ایجاد بیش از 500 تا 700 هزار شغل در سال وجود ندارد.
استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به عنوان یک کارشناس ارشد اقتصادی میگویم ایجاد 2.5 میلیون شغل اصلا عملیاتی نمیشود و در زمان اعلام آن نیز به رئیس جمهور گفتم به جای وعده‌های بلندپروازانه، بگویید سالانه 800 تا 900 هزار شغل ایجاد میکنیم.
نورا گفت: رشد اقتصادی 8 درصدی با شرایط کنونی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، زیرا اگر قرار است 8 درصد رشد ایجاد شود، باید 3 درصد از محل بهره‌وری تضمین شود، در حالی که قدم مؤثری برای افزایش بهره‌وری برداشته نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه قانون‌گذار به دولت تکلیف کرده 3 درصد رشد از محل بهره‌وری تأمین شود، گفت: این روزها هیچ اقدام مؤثری در رشد و بهره‌وری در دستور کار نیست و از طرفی رکود اقتصادی در کشور حاکم شده و به دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها مشکلاتی در تولید و صنایع پیش آمده که هنوز برطرف نشده است.
نورا در مورد تاخیر مرکز آمار ایران در اعلام نرخ رشد اقتصادی و تورم و بیکاری گفت: اینکه بانک مرکزی نرخ تورم را در یک همایش 17.3 درصد اعلام کرده، هیچ منع قانونی ندارد، زیرا در قانون برنامه پنجم گفته شد مرکز آمار ایران متولی انتشار آمار رسمی کشور است، در عین حال سایر ارگان‌ها هم میتوانند به تولید آمار بپردازند.
نماینده مردم زابل و زهک در مجلس گفت: بانک مرکزی وظیفه تولید آمار دارد و هر چه که به مرکز آمار اعلام میکند باید مستند اعلام کند، نه اینکه خودش آن را اعلام کند البته این اعلام آمار از سوی بانک مرکزی غیرقانونی نیست، چون در قانون نگفته دستگاه تولید‌کننده آمار نمیتواند آن را اعلام کند، اما تکلیف شده باید در اختیار مرکز آمار قرار دهد.
وی گفت: بانک مرکزی به عنوان تهیه‌کننده آمار تورم میتواند در همایش‌ها از این آمار استفاده کند، اما مرکز آمار باید هر ماه به مجلس شاخص‌های آماری و اقتصادی را اعلام کند.
نماینده زابل و زهک گفت: اگر مرکز آمار به موقع آمارهای کلان و شاخص‌های اقتصاد کشور را اعلام نکند کارشناسان و مجلس مجبور میشوند، آمار را از کشورهای دیگر دریافت کنند، در حالی که در کشورهای دیگر آمار بورس‌های دنیا ساعت به ساعت به مردم اعلام میشود تا مردم در تصمیم‌گیری اقتصادی دچار اشتباه نشوند.

*دولت لایحه برای آمار نداده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت لایحه‌ای برای اصلاح قانون برنامه پنجم در مورد مرجع اعلام آمار کشور ارائه کرده است، گفت: هیچ لایحه‌ای از طرف دولت به مجلس نیامده، البته تعدادی از نمایندگان درصدد بودند طرحی ارائه کنند که سازمان‌های دیگر نیز بتوانند اعلام آمار کنند، بنابراین درخواست تفسیر قانون کردند که به نظر من بانک مرکزی هم میتواند آمار تورم و رشد اقتصادی را اعلام کند.
وی تأکید کرد: واقعیت این است که مرکز آمار ایران شاخص‌های مهم اقتصادی برای سنجش در اختیار دارد و چون دستگاهی است که درگیر کار اقتصادی نیست، میتواند به عنوان واحد مستقل و بیطرف آمار دقیق تورم و رشد اقتصادی را اعلام کند.
نورا در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون تذکری به معاونت برنامه‌ریزی و مرکز آمار ایران در مورد عدم اعلام به موقع آمار ارائه کرده‌اید، گفت: مجلس چقدر میتواند با دولت درگیر شود، آقایان میگویند 10 هزار سوال از طرف مجلس از دولت انجام شده که وقت مردم را گرفته‌اند، در حالی که اگر دولت پاسخگو باشد، چرا مجلس این همه سؤال کند.
این نماینده مجلس افزود: متأسفانه بیتوجهی دولت به ارائه آمار و اطلاع‌رسانی به موقع باعث شده قضیه لوث شود و نمیتوان برای هر کار کوچک از دولت سؤال کنیم.
نورا خاطر نشان کرد: باید مدیران وظیفه خود را بدانند و به موقع شاخص‌های کلان اقتصادی را برای فعالان و سرمایه‌گذاران اعلام کنند.
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول