اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان:

پسماندها زمینه اشتغال را به وجود میآورد

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری کردستان گفت: زبالهها شاید در گذشته به عنوان یک تهدید مطرح بوده باشد اما امروز این مهم یک فرصت است که زمینه اشتغال را نیز فراهم آورده است.

پسماندها زمینه اشتغال را به وجود میآورد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اردوان نوسودی در نخستین جلسه مدیریت پسماند استان اظهار داشت: تعامل و همکاری ادارات در راستای بازیافت زبالهها و مدیریت پسماند در سطح استان ضروری است و باید در این راستا برنامهریزی لازم انجام شود.
وی سازمان محیط زیست را دستگاهی نظارتی در راستای مدیریت پسماندها خواند و افزود: این سازمان باید گزارش فعالیتهای خود را در این راستا ارائه دهد.
وی همچنین خواستار ارائه برنامه زمانبندی برای شهرهای استان شد و بیان داشت: در هر شهری میتوان محلهای باعنوان محله سبز یا سالم در نظر گرفت و طرح تفکیک زباله را در این محلات انجام داد تا به مرور زمان در تمام نقاط شهرها اجرایی شود.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پسماندها به پنج گروه در سطح استان دستهبندی میشوند، یادآور شد: این زبالهها شامل زبالههای روزمره بشر، زبالههای ویژه، پزشکی، زبالههای حاصل از فعالیتهای کشاورزی، دام و طیور و زبالههای صنعتی است.
ناصح قادری با بیان اینکه روزانه یک و هفت صدم کیلوگرم به ازای هر نفر پسماند تولید میشود، به برخی از معضلات جایگاه دفن زباله در شهرستان سنندج پرداخت و یادآور شد: نبود ظروف ویژه جمعآوری در داخل کوچهها، عدم دفن بهداشت اصولی و تلنبار کردن حجم بسیار زیاد زباله در جایگاه دفن از جمله این مشکلات است.
وی همچنین به مهمترین چالشهای مدیریت پسماند کشور اشاره کرد و ادامه داد: فقدان برنامه جامع به عنوان نقشه راه در مدیریت اجرایی هر یک از گروه پسماندها، عدم هماهنگی دستگاههای ذیربط در راستای اجرای قانون و مقررات و در اولویت نبودن موضوع مدیریت پسماندها در جریان برنامه کلان ملی از جمله چالشهای مدیریتی پسماندها در کشور است.
وی با اشاره به وضعیت مطلوب در سند چشمانداز 1404 اعلام کرد: تمام پسماندهای ویژه عفونی و بیمارستانی ابتدا خنثیسازی، بیخطر سازی و سپس دفع میشوند.
شهردار شهرستان سنندج نیز در این جلسه گفت: آلوده شدن آبهای زیرزمینی فرآیند ناهنجاری در محیط زیست ایجاد میکند  بنابراین توسعه کارخانه بازیافت زباله و ارائه آموزشهای عمومی امری لازم و ضروری است.
مهدی حسام شریعتی با اشاره به فعالیتهای انجام شده توسط شهرداری سنندج بیان داشت: خریداری سه دستگاه سیستم مکانیزه برای رفت و روب، خریداری دستگاه جدول شور، تامین دو هزار سطل زباله مکانیزه در داخل شهر و اختصاص پنج هزار سطل زباله کاغذ برای مدارس و دانشگاهها از جمله اقدامات شهرداری سنندج در راستای جلوگیری از آلوده شدن شهر و مدیریت زبالههاست.
در این جلسه اعضا نظرات و پیشنهادات خود را برای مدیریت هر چه بهتر پسماندها در سطح استان اعلام کردند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول