اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سایر حوزه ها

هنر گوش دادن

خبرگزاری فارس: گوش دادن یک ضرورت است و «خوب گوش کردن» یک هنر، چرا که بیشتر بهره­ها را از این ره­گذر می­توان به­دست آورد و اغلب خسارت­ها هم به­دلیل خوب گوش نکردن و بهره نبردن از شنیده­ها و گوش­کردن­های غافلانه و سهل­انگارانه است.

هنر گوش دادن
معبر دانش­های ما، گونه­گون است.
آن چه می­آموزیم، یا از راه «نگاه و چشم» است، یا از مسیر «گوش و شنیدن»، یا اعضای دیگر.
دریافته­ی شهودی و اشراقی هم، مرحله­ای و نوعی جداست.
می­پرسیم و جواب می­گیریم.
می­شنویم و می­آموزیم.

اگر «شنوایی» نداشته باشیم، آموختن برای ما هر چند ناممکن نمی­شود ، اما بسیار دشوار می­گردد. پس «نعمت شنوایی»، به­عنوان یکی از معبرهای فهمیدن و آموختن، بسیار مهم است و توجه به آن، حالت «سپاس» پیش می­آورد و تصور «نبود» آن، کافی است که به اهمیت و ارزش «بود» آن پی ببریم.

به این هشدار، توجه کنید:
«بگو، اگر خداوند، شنوایی و دیدگان شما را بگیرد، اگر بر دل­های شما مُهر بزند، کدام معبود دیگری است که آن را به شما باز پس دهد؟»1 این کلام خدایی است که چشم و گوش و زبان و دل و عقل داده است و ما را در برابر این داده­ها مسئول می­شناسد.

شکرانه­ی این نعمت، بهره­گیری خداپسندانه از آن است. کم نیستند کسانی که از این نعمت غافلند یا راه استفاده­ی بهینه از آن را نمی­دانند. در یکی از دعاها خواسته­ی ما از خداوند این است که پروردگارا، ما را از گوش­ها و چشم­ها و نیروهای­مان بهره­مند گردان: «اَللّهُمَ مَتّعنا بِاَسماعِنا و ابصارِنا و قُوّتِنا»2

دانش، گنجینه­ای است که با پرسیدن به­عنوان یک کلید، می­توان به آن دست یافت و نقش گوش و شنوایی و سمع و استماع در این میان مهم است.

در برخورد با دانایان و هنگام حضور در «مجلس علم» و «محضر عالم»، گشودن این دریچه­ی دانش ضروری است، یعنی کمتر حرف زدن و بیشتر شنیدن! به قول «بابا افضل کاشی»
کم گوی و به­جز مصلحت خویش مگو
و ز هر چه نپرسدت کسی، پیش مگو
گوش تو دو دادند و زبان تو یکی
یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگو

این از یک­سو، از سوی دیگر گوش داشتن و نشنیدن و چشم داشتن و ندیدن و دل داشتن و اهل فهم و بصیرت نگشتن، پرتگاهی است که برخی دچار آن می­شوند و از بهره­وری از داشته­های­شان، محروم!

به تعبیر زیبای امیرمومنان(ع)
«لا کُلُ ذی سَمع بسمیع، و لا کُلُ ناظر مُبصِرا»3؛ نه هر که گوش دارد، شنواست و نه هر که می­نگرد، بینا!

گوش دادن یک ضرورت است و «خوب گوش کردن» یک هنر، چرا که بیشتر بهره­ها را از این ره­گذر می­توان به­دست آورد و اغلب خسارت­ها هم به­دلیل خوب گوش نکردن و بهره نبردن از شنیده­ها و گوش­کردن­های غافلانه و سهل­انگارانه است. «نیوشا» به کسی می­گویند که آن چه را می­شنود، چه پند باشد، چه دانش، چه تجارب تاریخی و ... خوب بشنود و با توجه گوش دهد وگوش هوش او باز باشد.

در یکی از توصیه­های حضرت امیر(ع) چنین آمده است:
«عود اُذُنکَ حُسن الاستماعِ؛ گوش خود را به «خوب شنیدن» عادت بده!»

روشن است که اگر «دل»، هنگام شنیدن و آموختن غافل باشد، گیرندگی و نیوشایی گوش، اندک خواهد بود.
همین است راز فرا نگرفتن درس و نفهمیدن مطالب علمی و از یاد رفتن شنیده­های کلاس درس یا سخن­رانی­های گویندگان؛ گوش به­ سمت­و­سوی سخن گوینده است، اما دل در جای دیگر است!

اگر دقت در شنیدن و عنایت در گوش دادن باشد، هم بهتر می­فهمیم و هم فهمیده­­ها دقیق­تر و ماندگارتر در ذهن می­ماند.

«تمرکز فکر»، نقشی مهم در بهره­وری از شنیدن دارد.
باید کوشید تا هنگام گوش دادن، خاطری جمع و دلی آسوده و فکری تمرکز یافته داشت و از تشتت فکری و حواس­پرتی جلوگیری کرد.

البته عشق و علاقه به موضوع و شیفتگی به گوینده نیز، سهمی عمده در تمرکز و توجه و فهم دارد. استاد و گوینده هم اگر در شنونده و شاگرد، شوق و رغبت و اهتمام و «حسن استماع» ببیند، بر سر شوق می­آید و رغبت گفتن و انگیزه برای درس دادن بیشتر خواهد شد.

آن چه این بهره­وری را می­افزاید، به­کارگیری شنیده­ها و آموخته است.
حتما تجربه کرده­اید که اگر شنیده­ها را برای دیگران «بازگو» کنید، هم برای خودتان روشن­تر می­شود، هم بهتر در یادتان می­ماند دیگران هم از این ره­گذر به نوا می­رسند و علم، گسترش می­یابد.

از این رو، شنیدن را باید از حالت «یک­بار مصرف» در آورد و با تکرار آن، بیشتر بهره­مند شد.
توصیه­ای از عالم بزرگ شیعه، مرحوم «شهید ثانی» در این زمینه راه­گشاست. وی در کتاب «منیه المرید» می­نویسد:
« آن گاه که دانشجو به خواندن درس در حضور استاد سرگرم می­گردد، نباید دچار دل­مشغولی و ملال­خاطر و ضعف و چرت­زدن و گرسنگی و تشنگی و شتاب­زدگی و احساس درد و اضطراب و نگرانی و امثال حالاتی باشد که با وجود آن­ها، تحقیق و کاوش­های علمی برای او دشوار گردد. [باید دانشجو در چنین حالاتی از خواندن درس خودداری کند، چون ممکن است این حالات باعث تنفر و گریز او از درس و تحقیق شود...]4

جوهر این توصیه، همان «تمرکز ذهن» هنگام آموختن­های شنیداری و گوش دادن به درس و بحث است.
گاهی بی­توجهی به گفتار دیگری، نوعی تکبر و خودخواهی و خودبزرگ­بینی را می­رساند، آنان که دچار نوعی غفلت و غرور علمی می­شوند، گاهی خود را بی­نیاز از گوش دادن می­شمارند و بی­اعتنا به سخنان می­شوند. این، علاوه بر محروم ساختن شنونده از کلام گوینده و استاد، بی­حرمتی به او و بی­تعهدی نسبت به ادب اجتماعی و رفتار بزرگوارانه است. در همین زمینه هم کلام شهید ثانی جالب است: «اگر استاد ضمن بیان مطلب، حکمت­ها و نکات دقیقی را بازگو نماید و یا در توضیح مسئله­ای، به داستان و یا شعری تمثل جوید و شاگرد نیز به این حکمت­ها و نکات و داستان و شعر، آشنایی قبلی داشته باشد [نباید خود را از این گونه شواهد، بی­نیاز جلوه دهد و از استاد، روی برگرداند، بلکه] باید به­عنوان یک فرد ناآگاه و خالی الذهن، با تمام دقت به گفتار استاد گوش فرا دهد و چنین وانمود کند که با عطش شدید و علاقه­ی وافری خواهان چنان مطالبی است ...»5

گفتنی درباره­ی شنیدن و گوش دادن بسیار است و آموزه­های دینی در روایات معصومین(ع)، فراوان و متنوع. به امید آن که از نعمت شنوایی بیشترین بهره را بگیریم و به «هنر گوش دادن» آراسته باشیم.
 
1.      انعام، آیه­ی46.
2.      بحار الانوار، ج2، ص63.
3.      نهج البلاغه، فیض الاسلام، خ87.
4.      آداب تعلیم و تعلم در اسلام، سیدمحمدباقر حجتی، ص334.
5.      همان، ص348.
 
نویسنده:جواد محدثى
 
منبع : پیام زن - شماره 233

انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول