اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد:

مهاجرت پرندگان آبزی به گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از آغاز مهاجرت و فرود پرندگان آبزی و کنار آبزی به تالاب‌های این استان خبر داد.

مهاجرت پرندگان آبزی به گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس بعد از ظهر امروز در جلسه محیط زیست استان با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به گیلان، خوتکا ابروسفید از جمله این پرندگان محسوب می‌شود که به گیلان مهاجرت کرده است.
وی با بیان اینکه از آغاز ورود این گونه پرندگان، شکارچیان در کمین آنها هستند، تصریح کرد: هیچ گونه مجوز شکار پرندگان توسط محیط زیست استان صادر نشده و شکار هرگونه پرنده تا آغاز صدور پروانه شکار جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر اینکه با خاطیان برخورد قانونی می‌شود، ابراز داشت: خوتکا ابرو سفید از خانواده مرغابی سانان است که از اواسط مرداد وارد گیلان شده و از اوایل مهر نیز از این استان به زیستگاه‌های زمستان‌گذرانیاش مهاجرت میکند.
وی ادامه داد: با توجه به پایان فصل برداشت برنج، شالیزارهای استان پذیرای انواع پرندگان مهاجر است و در این راستا پرنده مهاجر یلوه حنایی از جمله پرندگانی است که وارد شالیزارها می‌شود.
به گفته عبدوس، پرنده یلوه حنایی در سال‌های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه جمعیت جهانی آن کاهش محسوسی پیدا کرده و به همین منظور هر گونه شکار و صید این گونه که اغلب با شیوه «دام شکار» انجام میشود غیرقانونی است.
وی با بیان اینکه یلوه حنایی از گونه‌هایی است که دائما در حال مهاجرت به سر می‌برد، ابراز داشت: این گونه پرنده در آسیا و اروپا جوجه‌آوری می‌کند و در بخش‌هایی از آسیا و آفریقا نیز به طور موقت و زمستان‌گذران دیده میشود به همین دلیل یلوه حنایی باید بیش از هر گونه دیگری مورد حفاظت قرار گیرد زیرا مزارع کشاورزی در بیشتر نقاط جهانی  در زمره مناطق حفاظت شده قلمداد نمی‌شود.
این مسئول از مطالعه روی این گونه از پرنده مهاجر اشاره کرد و افزود: تاکنون 35 قطعه از این گونه به منظور تعیین مسیر مهاجر، مناطق حساس زندگی و تعیین سن گرفته ، حلقه گذاری و رهاسازی شده‌اند.
وی درباره مشخصات پرنده یلوه حنایی عنوان داشت: یلوه حنایی حدود 30 سانتیمتر طول و 200 گرم وزن دارد و بال‌هایش کوتاه و گرد است و به همین دلیل پروازشان معمولا کوتاه بوده و در حالت پرواز پاها و پنجه‌های خود را آویزان می‌کند و متمایل به عقب نگه می‌دارد.
عبدوس بارندگی‌های اخیر در گیلان را موجب فرود تعدادی پرنده خوتکای پرسفید دانست و یادآور شد: این امر حضور شکارچیان غیر مجاز در حوزه استحفاظی سنگر و سراوان را بیشتر می‌کند.
وی اضافه کرد: ماموران این حوزه در 48 ساعت گذشته در خلال ماموریت‌های اجرایی و گشت و کنترل مناطق، موفق به کشف و ضبط دو قبضه اسلحه دو لول و دو قبضه اسلحه تک لول که یک مورد غیر مجاز بود، شدند.
این مسئول، کشف و ضبط یک قبضه تفنگ بادی 5.5 به همراه یک قطعه پرنده خوتکای پر سفید و یک کبوتر جنگلی را از اقدام‌های ماموران محیط زیست عنوان کرد و اذعان داشت: در این راستا برآورد ضرر و زیان ناشی از شکار غیر مجاز معادل 520 هزار ریال است که متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول