اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سخنگوی کمیسیون قضایی در گفت‌وگو با فارس:

عفو و تخفیف در مجازات مجرمان امنیتی نماد «جذب حداکثری و دفع حداقلی» است

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه عفو و تخفیف در مجازات مجرمان امنیتی اوج جذب حداکثری و دفع حداقلی است، تأکید کرد: عفو مجرمان امنیتی نه تنها ایراد نیست بلکه یکی از امتیازات نظام اسلامی است.

عفو و تخفیف در مجازات مجرمان امنیتی نماد «جذب حداکثری و دفع حداقلی» است
امین‌حسین رحیمی نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به عفو و تخفیف مجازات تعدادی از مجرمان امنیتی گفت: مطابق اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایف و اختیارات رهبر معظم انقلاب عفو و تخفیف در مجازات مجرمان است که این امر بنا به پیشنهاد رئیس قوه‌قضائیه هر ساله چندین بار در اعیاد و روزهای مبارک انجام میشود.

وی افزود: در قوه قضائیه اداره کلی وجود دارد که در آن پرونده مجرمان جرائم مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته و کسانی که مشمول قوانین عفو و تخفیف در مجازات باشند، به رئیس قوه‌قضائیه معرفی میشوند.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: اقدام اخیر رهبر انقلاب در موافقت با تخفیف و عفو تعدادی از مجرمان امنیتی اولین بار و آخرین بار نخواهد بود چرا‌که این مسئله رأفت اسلامی بوده و این امر از گذشته‌ها در طول سالیان گذشته عملی شده است.

رحیمی ادامه داد: عفو مجرمان امنیتی نه تنها ایراد نیست بلکه یکی از امتیازات نظام اسلامی است که براساس آن اگر مجرمی در مدت حبس یا مجازات خود ابراز ندامت کرده و رفتار خوبی از خود نشان دهد، مورد عفو و تخفیف در مجازات قرار میگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته مهمترین هدف مجازات‌ها و کیفرها اصلاح مجرمان است و زمانی که محکومان متنبه شوند، براساس شرایطی مشمول عفو و تخفیف در مجازات قرار میگیرند.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس به جوسازی رسانه‌های ضد انقلاب در رابطه با عفو و تخفیف مجازات برخی مجرمان امنیتی اشاره کرد و اظهار داشت: نظام اسلامی هر کاری انجام دهد، رسانه‌های ضد انقلاب در مورد آن جوسازی سوء میکنند؛ ضد انقلاب تا دیروز میگفت که چرا زندانیان مورد عفو واقع نمیشوند اما امروز که مورد رأفت اسلامی قرار گرفته‌اند، میگویند که چرا مجرمان امنیتی را آزاد کرده‌اید.

رحیمی اضافه کرد: اگر مدعیان حقوق بشر سر سوزنی حقوق انسانی و بشری میفهمیدند، نظام اسلامی را به خاطر چتر گسترده رأفت اسلامی مورد تشویق قرار میدادند.

" عفو و تخفیف در مجازات مجرمان امنیتی اوج جذب حداکثری و دفع حداقلی است چرا که محیط زندان محیطی است که افراد به خود آمده و متوجه اشتباهاتشان میشوند لذا وقتی کسی اصلاح شده و نسبت به عملکرد گذشته خود توبه حقیقی کرد، میتواند بر اساس شرایطی مشمول عفو و تخفیف در مجازات قرار گیرد."

وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید مجدد بر جذب حداکثری و دفع حداقلی از نظام گفت: وقتی مجرمی پس از انجام یک جرم محکوم و مجازات شد، اگر کیفر انجام شده موجب اصلاح آن مجرم شود، باید وی را جذب کرد و نظام اسلامی در همین راستا گام برمیدارد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول