اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

ساعتی پیش؛

روسای جمهور ایران و تاجیکستان مزار علامه سید علی همدانی را زیارت کردند

خبرگزاری فارس: روسای جمهور ایران و تاجیکستان با حضور در شهر کولاب استان ختلان، آرامگاه علامه سید علی همدانی عارف نامی ایرانی قرن هشتم هجری قمری را زیارت کرده و به قرائت فاتحه پرداختند.

روسای جمهور ایران و تاجیکستان مزار علامه سید علی همدانی را زیارت کردند
به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدینژاد رئیس جمهور کشورمان و امامعلی رحمان رئیس جمور تاجیکستان قبل از ظهر امروز (دوشنبه) پس از پایان مراسم افتتاح سد و نیروگاه برق آبی سنگ توده 2 هنگام ورود به شهر کولاب از محل فرودگاه تا آرامگاه سید علی همدانی مورد استقبال گرم و صمیمی مردم قرار گرفت و مردم این شهر با در دست داشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران و خواندن سرود به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خیر مقدم گفتند.

رئیس‌جمهور همچنین به همراه امامعلی رحمان از موزه احداث شده در کنار آرامگاه سید علی همدانی بازدید کرد.

سید علی همدانی در دوشنبه دوازده رجب 714 ه.ق در همدان به دنیا آمد، پدرش امیر شهاب الدین حسن بن سید محمد همدانی از بزرگان این سامان محسوب میشد و خاندانش از سادات حسینی هستند.

همدانی که در برخی مناطق با نام های شاه همدان و امیرکبیر نیز شناخته می شود در تاجیکستان عهد شوروی چهره‌ای شناخته شده نبود.

پس از فروپاشی شوروی بود که نام سید علی همدانی سر زبان‌ها افتاد، درباره‌اش مطالب فراوانی منتشر شد و حتی اسکناس ده سامانی تاجیکستان به تصویری خیالی از او منقوش شد.

علامه اقبال لاهوری، شاعر پارسی گوی شبه قاره، در جاویدنامه خود قطعه‌ای دارد زیر عنوان "زیارت امیر کبیر حضرت سید علی همدانی و ملا طاهر غنی کشمیری" که در آن نام سید علی همدانی را به عنوان کسی که از کشمیر هند "ایرانی صغیر" ساخت، جاودانه کرده است:

معروف ترین اثر میر سید علی همدانی در تاجیکستان بیت‌های زیر است که به همراه تصویری از او بر روی اسکناس ده سامانی این کشور منتشر شده است:

هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد

هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد

هر که اند راه ما خاری فکند از دشمنی

هر گلی از باغ وصلش بشکفد بیخار باد

در دو عالم نیست ما را با کسی گرد و غبار

هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد

وی تحصیلات مقدّماتی را تحت راهنمایی دایی خویش پی گرفت و نزد بزرگان علم و معرفت حدیث، حکمت و عرفان را آموخت و در تزکیه، تعالی معنوی و سلوک ملکوتی از آنان تأثیر پذیرفت.

سید علی همدانی در زمان حیاتش احترامی به سزا داشت و در غالب شهرهای ایران، ترکستان و هندوستان، عموم طبقات مردم برایش تکریم ویژه ای قائل بودند.
 
وی علاوه بر زُهد و تقوا در علم و حکمت مقام رفیعی بدست آورد و جامع علوم عقلی و نقلی بود و در این دو شاخه آثار زیادی به نگارش درآورد؛ نفوذ معنوی او در میان اقشار مختلف مردم چنان موقعیتی برایش پدید آورد که بسیاری از حکّام و امیران معاصر وی نهایت احترام را در حقش رعایت می کردند و تذکّرات و نصایح وی را اجرا می نمودند و موقعی که رحلت نمود، برای جلب نظر علاقه مندان سید به تعمیر، مرمّت، تزیین و آراستن بارگاه وی در ختلان با یکدیگر به رقابت پرداختند.
 
منزلی که سید علی در کشمیر به عنوان پایگاه عبادی و تبلیغی و وعظ و خطابه برگزیده بود چنان مورد توجه اهالی این سامان قرار گرفت که به مسجدی تبدیل گردید و بنای باشکوه یادبودی در آن ساخته شد.

این بنا از اوایل قرن نهم هجری تاکنون یکی از مهم ترین کانون‌های فعالیت‌های مسلمانان شبه قاره هند بوده و از اماکن مقدّس به شمار میرود و در روز عاشورا وقتی دسته‌های عزادار حسینی از کنار آن عبور میکنند، پرچم‌های خود را به نشانه احترام فرود میآورند؛ زیرا خدمات سید در نظر آنان درخور تحسین و تمجید است؛ تعداد قابل توجهی مسجد و مدرسه در کشمیر، جامو، گلگیت و بلتستان به نام و یاد او احداث و یا نامگذاری شده است.

کراماتی هم به وی نسبت داده اند و مردم آسیای مرکزی این امور را در خاطره‌ها و اذهان دارند، همه ساله در ششم ذیالحجه که مقارن با سالروز وفات اوست برای تجلیل از مقامش در کشمیر و سایر نقاط مسلمان نشین شبه قاره هند مراسم و اجتماعاتی برپا می دارند و طی آن از فضایل، کرامت‌ها و حالت‌های عرفانی و تعلیمات اثر بخش سید یاد مینمایند.

برنامه‌های عالی، سازنده و رشد دهنده این مبلّغ بزرگوار موجب شد تا از یک سو صدها هزار نفر از هندوان که در آتش بت پرستی، انحراف و جاهلیت میسوختند و میگداختند خلعت اسلام بپوشند و به فطرت راستین خویش باز گردند و هزاران مسلمان که فقط دین ظاهری را رعایت می کردند، به حقایق ناب قرآنی نزدیک گردند و اعتقادات خود را عمیق تر نمایند.

سید علی همدانی از 20 سالگی مسافرت‌های ترویجی خود را آغاز کرد و این برنامه چندین دهه ادامه یافت؛ او برای تحمل سختیهای سفر، قدرت روحی شگفتی داشت و در عملی ساختن مقاصد عالی خود دائما در سفر بود و در جای معینی توقف طولانی ننمود.
 
چندین بار به سرزمین حجاز و سایر نقاط عربستان سفر کرد و دوازده بار حج گذارد، بارگاه هشتمین امام را در مشهد مقدس بارها زیارت کرد، به اغلب شهرهای آسیای میانه، قفقاز، آذربایجان، سریلانکا، تبت، شمال و جنوب شبه قاره هند و ممالک عرب مسافرت کرده و در این سفرها به نشر معارف اسلامی و معرفی مکتب اسلام و ارائه نمونه‌هایی از فضیلت‌ها و ارزش‌های دینی مبادرت نموده و بسیاری را به سوی آیین پیامبر هدایت کرد.

در ختلان از توابع آسیای میانه روستایی را خرید و وقف در راه خدا نمود، در مدرسه‌ای که بنا کرد، وسایل تربیت شاگردان را فراهم ساخت و مردمان علاقه‌مند از دور و نزدیک به حضورش میرسیدند. در این ناحیه وی فعالیت‌های تبلیغی خویش را متمرکز نمود و به ارشاد مردم پرداخت و آثاری را تألیف نمود.

با اینکه دین اسلام در قرن اوّل هجری به منطقه جامو و کشمیر وارد شده است، تابش این آیین تا سال 776 ه.ق در کشمیر به تأخیر افتاد و از این سال سید علی همدانی با فعالیت‌های تبلیغی خود، اسلام و تشیع را در این ناحیه دین اکثریت مردم نمود. بر حسب بررسی منابع گوناگون، وی در این سال چند ماهی در آن دیار اقامت گزید و به سفر حج رفت و در سال 781 ه.ق برای بار دوم به کشمیر آمد و تا اواخر سال 783 ه.ق در این منطقه مشغول فعالیت تبلیغی بود. از اوائل سال 785 تا اواخر 786 نیز در این قلمرو ساکن شد.

او در رأس 700 تن از یاران، شاگردان و پیروانش که غالبا از سادات، مشاهیر و عرفا بوده‌اند به کشمیر آمد و در آنجا نفوذ زیادی بدست آورد، جمعی از همراهانش در این سرزمین سکونت گزیدند که امروزه غالب سادات آن سامان از بازماندگان و یاران با همّت سید علی همدانی میباشند.

در دوران اقامتش در کشمیر که مجموعا پنج سال طول کشید، 37000 نفر به دستش مسلمان شدند و بخاطر نفوذ معنوی و اجتماعی فوق العاده‌اش اسلام در این سامان گسترش یافت. مردم به گونه‌ای شیفته اسلام گردیدند که معابد را خراب میکردند و به جای آن مسجد میساختند و همراهان سید را فرا میخواندند تا در مسجدهای تازه تأسیس شده اذان بگویند و به افتتاح آن مبادرت ورزند.

سید علی حسینی هم زمان با ترویج دین در کشمیر، زبان فارسی را هم در این سرزمین رواج داد. در واقع تمامی فعالیت‌های پر دامنه تبلیغی، فرهنگی و اجتماعی سید علی همدانی که در کشمیر سازنده، رشد دهنده و پر فایده بود، محتوا و روحی اسلامی داشت و ظرف و کالبد آن زبان فارسی بود. ارتباط این روح و بدن در این نقطه به اندازه‌ای چشمگیر شد که وی حواری کشمیر نامیده شد و کشمیر به ایران صغیر ملقّب گشت و با آنکه مردمان این ناحیه دیرتر از غالب مناطق شبه قاره هند با زبان فارسی آشنا شدند، تعداد نویسندگان و شاعران پارسی گویی که از این ناحیه برخاسته‌اند افزون‌تر است.

سید علی در ذیقعده 786 ه.ق به قصد سفر حج از کشمیر بیرون آمد و چند روز از حرکت او نگذشته بود که حاکم پاخلی از او دعوت کرد چند روزی در سرزمین تحت فرمانروایی وی بماند و مردم را موعظه نماید. سید علی پذیرفت و حدود ده روز در آنجا مشغول سخنرانی بود و پس از آن به سفر خویش ادامه داد که بیماری به وی روی آورد و بعد از پنج روز در شب چهارشنبه ششم ذی حجه سال 786 ه.ق، به سرای جاوید شتافت و میهمان قدسیان شد.

بنای نخستین آرامگاه سید علی همدانی هم اکنون در تاجیکستان واقع در آسیای میانه، پابرجاست که شامل یک اتاق بزرگ و نُه حجره کوچک است، ده نفر از افراد خاندانش در این مکان آرمیده‌اند.


به گزارش فارس، رییس جمهور ظهر امروز (دوشنبه) در پایان سفر دو روزه به تاجیکستان با بدرقه رسمی امامعلی رحمان به تهران بازگشت.

دیدار و مذاکره با امامعلی رحمان در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، امضاء اسناد همکاری، حضور در نشست مشترک خبری، افتتاح سد و نیروگاه 220 مگاواتی سنگ توده 2 و زیارت آرامگاه علامه سید علی همدانی از علمای عارف قرن هشتم هجری قمری از جمله مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر دو روزه به تاجیکستان بود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول