اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان:

مشمولان نظام وظیفه دنبال امتیاز کسر خدمت باشند

خبرگزاری فارس: معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از آخرین جزئیات معافیت و کسر خدمت نظام وظیفه عمومی خبر داد.

مشمولان نظام وظیفه دنبال امتیاز کسر خدمت باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سرهنگ محمود امینی پیش‌ازظهر امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیشتر خانواده‌ها یک پسر مشمول به خدمت سربازی در خانه دارند، به تشریح جزئیات کسر و معافیت از خدمت سربازی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس ماده یک قانون تعریف شده، هر فرد ذکور ایرانی بر حسب وظیفه ملی و دینی خود باید برای دفاع از استقلال نظام، تمامیت عرضی و حفظ ناموس به خدمت وظیفه عمومی برود.
وی با اشاره به اینکه برخی مشمولان خدمت جزء غایبین هستند، افزود: در قانون برای مشمولان غایب محرومیت و نیز تنبه‌هایی بر اساس ماده 10 قانون در نظر گرفته شده است.

* غایبین و فراریان از خدمت سربازی از حقوق قانونی محروم می‌شوند
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به برخی محرومیت‌های غایبان تصریح کرد: محرومیت در آزمایش و اخذ گواهینامه رانندگی، محرومیت از دریافت هرگونه وام کمکی کشاورزی و صنعتی، محرومیت از کاندیدای نماینده مجلس شورای اسلامی، محرومیت از تحویل و اخذ گواهینامه و پایان مدرک تحصیلی لیسانس، محرومیت از پروانه کسب و اشتغال، محرومیت از ثبت و نقل و انتقالات در دفاتر رسمی، محرومیت از دریافت مستمری از سازمان‌های دولتی و وابسته به آن، محرومیت از هرگونه استخدام اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی و روز مزد، محرومیت از اخذ گذرنامه و ورود به دانشگاه‌ها از جمله مهم‌ترین محرومیت‌های مشمولان غایب وظیفه عمومی است.
وی به بحث تنبیه غایبین و کسانی که مشمول به غایب را به کار می‌گیرند اشاره کرد و گفت: در صورتی که مشمول غائب خود را دیرتر معرفی و غیبت وی زیاد نباشد، فقط سه ماه اضافه خدمت به اضافه محرمیت‌های نام برده در نظر گرفته شده و نیز اگر دستگیر شده باشد، شش ماه اضافه با محرومیت‌های مذکور همراه است.

* قانون خرید سربازی نداریم
امینی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه قانون خرید خدمت سربازی نداریم، اضافه کرد: کسانی که مشمولان غایب را به کار گیرند تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.
وی همچنین به بخشش خدمت سربازی توسط رهبر معظم انقلاب بعد از سه سال اشاره کرد و ادامه داد: به مناسبت عید فطر رهبر معظم انقلاب سه ماه از خدمت مشمولان غایب سربازی را بخشش کرده‌اند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تاکید کرد: این بخشش شامل کسانی است که خود معرفی بوده و جزء افراد فراری و یا غائب نبوده و فقط سه ماه اضافه خدمت داشته‌اند.
وی در ادامه سهمیه قانون امر‌یه را بسیار محدود اعلام کرد و افزود: در حال حاضر امر‌ یه در وزارتخانه‌های صنعتی صنایع و معادن، وزارت کشاورزی و آموزش و پرورش انجام می‌شود که افراد برگه اعزام را پس از دریافت و با مراجعه به یکی از وزارت خانه‌ها و یا نمایندگی آن وزراتخانه در شهرستان‌ها تحویل می‌دهند.

* درجات سربازان وظیفه عمومی تغییر یافته است
امینی به مدت خدمت سربازی اشاره کرد و ادامه داد: خدمت وظیفه عمومی 24 ماه است که بنا به مقتضیات زمانی در حال حاضر 18 ماه برای مشمولان عادی مشخص شده که با توجه مدرک تحصیلی مشمولان دکترا 15 ماه،فوق لیسانس 16 ماه و لیسانس 17 ماه معین شده است.
وی با بیان اینکه افراد متأهل اولویت خدمت در شهر خود را دارند، اضافه کرد: بر اساس نیاز یگان‌ها افراد به شهرستان‌ها اعزام می‌شوند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان یادآور شد: درجات خدمت وظیفه عمومی تغییر یافته است و افراد با درجات بالا افسر و بقیه استوار و افراد با مدرک دکترا ستوان می‌شوند.
وی پایه حقوقی افراد مشمول را متفاوت برشمرد و اظهار داشت: قانون جدید افزایش پایه حقوق سربازان به مجلس و در حال بررسی است که در سال جاری حقوق سربازان به مقدار مشخص برسد اما اکنون با توجه به مدرک تحصیلی بین 30 تا 60 هزار تومان به سربازان پرداخت می‌شود.

* مشمولان کفیل خانواده از خدمت سربازی معاف می‌شوند
امینی به کفالت مشمولین خدمت سربازی و معافیت آنان اشاره کرد و اظهار داشت: تنها فرزند ذکور خانواده با پدر بالای 59 سال و از کار افتاده، فرزند پسر فاقد پدر (اعم از جدایی مادر و پدر یا فوت پدر)، کفالت جده که مشمول تنها فرزند دختری جده باشد (جده فرزند پسر ندارد)، فرزند ذکوری که کفیل خواهر و برادر است (پدر و مادر ندارند) مشمول معافیت نظام خدمت سربازی قرار می‌گیرند.

* 12 تا 15 درصد از مشمولان اصفهان غایب هستند
وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه تعداد مشمولان غایب مشخص نیست، تصریح کرد: 10 تا 15 درصد از مشمولان غایب و بیشتر جوانان بیکار در جامعه هستند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تاکید کرد: مشمولان مدارک خود را همراه داشته باشند، چرا که افراد به سن سربازی موظف به خدمت بوده و از طرف نیروی انتظامی دستگیری افراد با جدیت پیگیری و کنترل می‌شود.

*30 ماه خدمت جبهه پدر مساوی معاف کامل خدمت سربازی پسر
وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر سئوال نحوه کسر خدمت نظام وظیفه عمومی و نیز مشمولان کسر خدمت اظهار داشت: کسر خدمت از سال 88 برای کسانی که پدر رزمنده و خدمت جبهه داشته‌اند، مطرح که به ازاء مدت خدمت جبهه از خدمت سربازی کسر می‌شود.
 امینی با اشاره به اینکه هر چه مدت حضور در جبهه پدر بیشتر باشد از خدمت وظیفه عمومی فرزند کسر می‌شود، تصریح کرد: خدمت پدر از شش تا هشت ماه دو ماه کسر خدمت، 9 تا 11 ماه سه ماه کسر خدمت ،12 تا 14 ماه چهار ماه کسر خدمت، 15 تا 17 ماه پنج ماه کسر خدمت، 18 تا 20 ماه شش ماه کسر خدمت، 20 تا 23 ماه هفت ماه کسر خدمت، 24 تا 26 ماه هشت ماه کسر خدمت، 27 تا 29 نه ماه کسر خدمت برای فرزند رزمندگان مشخص شده است.
وی همچنین در مورد درصد جانبازی و کسر خدمت اضافه کرد: 10 تا 15درصد جانبازی دو ماه، 11 تا 15درصد چهار ماه، 16 تا 20درصد پنج ماه، 21 تا 25 درصد هشت ماه کسر خدمت برای فرزندان جانباز در نظر گرفته شده است.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان همچنین به کسر خدمت سربازی بسیجیان اشاره و ادامه داد: بین دو تا شش ماه با شرط مدت فعال بودن در بسیج از خدمت سربازی بسیجیان کسر می‌شود.

* معافیت خاص رهبری برای کسر خدمت سربازی
وی در ادامه صحبت‌های خود به برخی معافیت‌های خاص رهبری اشاره کرد و بیان داشت: این معافیت ‌و مقررات بیشتر شامل خانواده شهدا و رزمندگان می‌شود.
امینی اظهار داشت: پدری که 60 ماه سابقه جبهه داشته باشد می‌تواند دو فرزند را معاف و یا با 5 ماه خدمت می‌تواند یک فرزند را معاف و بقیه را کسر خدمت دیگر فرزند ذکور خود کند.
وی  با اشاره به اینکه از هر قانون معافیت دو نفر می‌توانند استفاده کنند، افزود: معافیت فرزند دوم شهید، معافیت و کسر خدمت فرزند و برادر جانبازان برای 15درصد جانبازی، معافیت خدمت برای 25درصد به بالا برای یک فرزند،50درصد جانبازی برای دو فرزند از جمله موارد معافیت‌های خاص رهبری است.

* جمع امتیازات به 30 برسد از خدمت معاف می‌شوید
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان 30 ماه سابقه جبهه معافیت یک فرزند و  60 ماه خدمت معافیت دو فرزند، را از دیگر موارد معافیت توسط رهبری برشمرد.
وی ادامه داد: یگانه سرپرست خواهری که به سن 24 سال رسیده و نیز معافیت یک فرزند از خانواده شهدا دارای یک فرزند معلول از موارد دیگر معاف از خدمت می‌شود.
امینی اضافه کرد: جدای از سهمیه شهدا مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد به شرط عدم استفاده از کفالت از این امتیاز استفاده می‌کنند.
وی یادآور شد: خانواده‌هایی که سه فرزندشان خدمت سربازی رفته و کارت پایان خدمت دریافت کرده‌اند، فرزند چهارم‌شان از خدمت سربازی معاف و نیز اگر یکی از فرزندان در حین خدمت فوت کند برادر دیگر از خدمت معاف می‌شود.

* دانشجویان معافیت از تحصیل دریافت کنند
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری از مشمولان دانشجویان و کنکوری‌های دانشگاه‌ها هستند، اظهار داشت: در مدت تحصیل دانشجویان باید در دانشگاه‌ها ثبت‌نام تا معافیت آنها حساب شود.
وی ادامه داد: تمام افراد دیپلم متولد71، در صورتی که خود را معرفی و برگه اعزام گرفتند می‌تواند به دانشگاه مراجعه و تحصیل کنند و نیز  کسانی که در هنگام خدمت دانشگاه قبول می‌شوند از خدمت معاف و  ادامه تحصیل می‌دهند.
امینی بیان داشت: چنانچه سرباز  وظیفه عمومی هنگام خدمت دچار آسیب و یا فوت کند از پوشش نظام وظیفه عمومی خارج و تحت نظر نیرو‌های مسلح رفته و از تمام مزایای معین شده به نسبت آسیب وارده بهره‌مند می‌شوند.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول