اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان اصفهان:

75 نفر از محکومان دادگاه‌های استان اصفهان عفو شدند

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: از سوی رهبر معظم انقلاب 75 نفر از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان اصفهان به مناسبت عید سعید فطر عفو شدند.

75 نفر از محکومان دادگاه‌های استان اصفهان عفو شدند
غلام‌‌رضا انصاری دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه هم‌زمان با عید سعید فطر و بنا به درخواست رئیس قوه قضائیه و پذیرش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عفو برخی از زندانیان زندان‌های کشور تعدادی از زندانیان بخشیده شدند، اظهار داشت: در استان اصفهان نیز تعداد ۷۵ نفر از محکومان‌ مالی و برخی از محکومانی‌ که قابلیت بخشیده شدن را داشتند، مورد عفو از سوی معظم له قرار گرفتند.
وی در ارتباط با مراحل قانونی عفو اینکه چه افرادی شامل قوانین تخفیف مجازات و عفو می‌شوند، تصریح کرد: در صورتی که نظر کمیسیون استانی یا کمیسیون سازمان قضایی نیروهای مسلح پس از رسمیت جلسه و ارزیابی مدارک و احراز شرایط بر عفو باشد، ضمن تشریح جهات و دلائل گزارش کاملی از وضعیت محکومین استان یا سازمان را به طور مستدل و مستند همراه با جمع‌بندی و پیشنهاد به دبیرخانه کمیسیون مرکزی ارسال میکنند.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: در غیر این صورت سابقه زندانی را بایگانی می‌کنند، مگر در مواردی که بر اساس دستور رئیس قوه‌ قضائیه برای رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی، موضوع به کمیسیون مرکزی ارجاع داده شود.
وی در ارتباط با سیاست‌های عفو، تخفیف و تبدیل مجازات بیان داشت: بر اساس قانون اساسی توجه به تدابیر و منویات رهبر معظم انقلاب در مقاطع اعطای عفو، تلقی عفو محکومیت به عنوان یک اقدام معنوی و عنایت نظام جمهوری اسلامی، توجه به میزان تأثیر مجازات، اصلاح بزهکار، احراز ندامت، توجه به ضرورت‌ها، مصالح اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای و توجه به موارد حق‌الناس و فراهم بودن شرایط و موجبات تأمین ضرر و زیان شاکی خصوصی از جمله مفاد قانون عفو مجرمان است.
انصاری ادامه داد: همچنین توجه به وضعیت و شخصیت محکوم و خانواده وی و اصلاح مجرم، توجه به سوابق کیفری از نظر تکرار و تعدد جرم، عدم اعلام عفو تا قبل از زمان صدور عفو، رعایت اصل طبقه‌بندی اطلاعات در تمام مراحل عفو از دیگر سیاست‌های تخفیف و عفو مجازات است.
وی با اشاره به شرایط عفو، تخفیف و تبدل مجازات گفت: محکومان به اعدام که مجازاتشان با استفاده از عفو به حبس ابد تبدیل شده، در صورت تحمل حداقل ده سال حبس از تاریخ عفو قبلی، عفو محکومان به حبس ابد پس از تحمل ده سال حبس، محکومان به حبس ابد که حبس آنها به پانزده سال تقلیل یافته، پس از گذشت پنج سال از تاریخ عفو قبلی و محکومان غیر از حبس ابد در صورت تحمل یک سوم باقیمانده حبس از تاریخ عفو قبلی از جمله شرایط عفو و تخفیف مجازات مجرمان و زندانیان است.
وی یادآور شد: همچنین عفو معیاری توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده است که نتیجه آن و تعداد محکومان‌ مشمول آن می‌شوند در آینده اعلام می‌شود.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول