اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

معاون توسعه و نظارت بر تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه خبر داد:

بهره‌برداری از سامانه نظارت بر تعاونی‌های مرزنشین در 17 استان

خبرگزاری فارس: معاون تشکیل، توسعه و نظارت بر تعاونی‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه گفت: بهره‌برداری از سامانه تحت وب ساماندهی و بازرگانی تعاونی‌های مرزنشین از امروز در 17 استان به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از سامانه نظارت بر تعاونی‌های مرزنشین در 17 استان
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» وهاب فرهمند در مراسم رونمایی از سامانه تعاونی‌های مرزنشینان کشور در دومین روز از هفته تعاون، اظهار داشت: در بحث نظارت و پیگیری آخرین وضعیت تعاونی‌های مرزنشینان به دلیل گستردگی و کثرت این دست تعاونی‌ها همواره با مشکل مواجه بودیم که با بهره‌برداری رسمی از سامانه تحت وب ساماندهی و بازرگانی تعاونی‌های مرزنشین، از امروز این مشکل رفع می‌شود.
وی ادامه داد: استفاده از موقعیت اقلیمی و منطقه‌ای تعاونی‌های مرزنشین برای افزایش تولیدات و توسعه صادرات غیرنفتی و نیز جذب سرمایه‌های خرد مردمی مسلتزم سازوکارهایی است که در حال فراهم کردن این سازوکارها هستیم که از آن جمله به سامانه نظارت بر تعاونی‌های مرزنشین می‌توان اشاره کرد.
وی افزود: سامانه تحت وب ساماندهی و بازرگانی تعاونی‌های مرزنشین در مرحله پایلوت "آزمایشی" در چهار استان خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، خوزستان و بوشهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت که کسب اطمینان از موفقیت این طرح امروز از این سامانه به طور هم‌زمان در 17 استان کشور بهره‌برداری می‌شود.
معاون تشکیل، توسعه و نظارت بر تعاونی‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقدام برای نرم‌افزارها و سخت افزارهای کنترلی و نظارتی برای رصد آخرین وضعیت و فرآیند فعالیتی تشکل‌های تعاونی مرزنشین از جمله اهداف و برنامه‌های مجموعه دولتی تعاون بود که خوشبختانه امروز به به نتیجه رسیده و امیدوارم از این پس شاهد بهره‌وری بیشتر از ظرفیت‌های این دست تعاونی‌ها باشیم.
وی سامانه‌مند شدن فعالیت‌های تعاونی در تفکیک سهم تعاون در اقتصاد ملی را بسیار مؤثر دانست و تأکید کرد: در حال حاضر حدود 480 تعاونی مرز نشین با عضویت دو میلیون و 700 هزار نفر عضو سرپرست خانوار و سرمایه‌ای بالغ بر 1200 میلیارد تومان در 17 استان کشور فعالیت دارند.
فرهمند اظهار داشت: اشخاص تحت پوشش تعاونی‌های "دارندگان کارت مبادلات مرزی" در کشور 10 میلیون نفر برآورد شده است که این فعالیت‌ها برای 13 هزار و 800 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد:‌ مجموع صادرات تعاونی‌های موصوف فعلی طی پنج ساله اخیر در مجموع هزار و 328 میلون دلار و بالغ بر 868 میلیون دلار مجموع واردات این تعاونی‌ها برآورد شده است که در مجموع 64 درصد مبادلات تجاری کشور را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: حسب بررسی‌های صورت گرفته از مجموع 442 شرکت تعاونی، 260 تعاونی در 17 استان مبادرت به سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی، خدماتی و فروشگاه‌های مصرف، انبار کالا و خرید زمین و نیز تعداد 196 فروشگاه و 128 انبار کالا کرده‌اند که این میزان به جز 563 هزار و 755 متر مربع زمین جهت احداث انبار و واحدهای تولیدی است.
وی بهبود فضای حقوقی، افزایش بازدهی فعالیت‌های تعاونی، شفاف‌سازی امور تعاونی‌ها، نظام مند شدن نظارت‌ها در حوزه تعاون، نظامندشدن برنامه‌های حمایتی و مباحثی از این دست را ماحصل سامانه تعاونی‌های مرزنشین است.
وی تسهیل نظارت بر تعاونی‌ها، جلوگیری از عضویت مجدد یا چند باره در تعاونی‌های شهرستانی و استانی، شناسایی افراد سرپرست خانوار، کمک به تشخیص سهم واقعی تعاون در اقتصاد ملی، تفکیک سهم تعاونی‌های مرز نیشین از گونه‌های دیگر تعاونی، تعیین سهمیه، احراز سکونت، مدیریت اعضاء و مباحثی از این دست را از اهداف این طرح است که به زودی شاهد بازدهی آن در سطح کلان خواهیم بود.
معاون تشکیل، توسعه و نظارت بر تعاونی‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آذربایجان غربی و شرقی، ارومیه، کرمانشاه، مازندران، خراسان شمالی، رضوی و خراسان جنوبی، بوشهر، فارس و خوزستان را از جمله استان‌های مشمول این طرح عنوان کرد.
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول