اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

معاون وزیر نیرو خبر داد:

صادرات یک میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی صنعت آب

خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است بطوریکه وزارت نیرو را در رده دومین وزارتخانه کشور به لحاظ ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار داده است.

صادرات یک میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی صنعت آب
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا عطار زاده در مراسم آغاز به کار هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب افزود: جهان تلاش دارد که بتواند بیشترین استفاده از آب های شیرین را داشته باشد.
وی افزود: در زمان حاضر بیش از چهار میلیارد و 820 میلیون نفر به آب شیرین دسترسی دارند و 400 میلیون نفر از خدمات شبکه فاضلاب بهره مند هستند ضمن آنکه یک میلیارد نفر هنوز به آب شیرین دسترسی ندارند. 
وی اضافه کرد: در سال جاری تاکنون بیش از 14 سد در کشور آبگیری و یا به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال 12 سد دیگر نیز آبگیری و یا بهره برداری می شود.
وی افزود:در سال جاری علاوه بر بهره برداری از سد 'کارون 4 ' به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی کشور، سد' گتوند ' نیز به عنوان بلندترین سد خاکی ایران در سال جاری آبگیری شد و تا پایان سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
به گفته معاون وزیر نیرو در سال جاری همچنین بلندترین سد خاکی قوسی کشور به نام سد 'آق چای ' در آذربایجان شرقی مورد بهره برداری قرار گرفت. 
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت:در دولت نهم و دهم 36 تصفیه خانه آب و 42 تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری رسید، ضمن آنکه 100 تصفیه خانه آب و 200 تصفیه خانه فاضلاب نیز در دست احداث است.
وی در خصوص طرح های آبرسانی که در دولت های نهم و دهم به بهره برداری رسیده است، گفت: طرح بزرگ آبرسانی خلیج فارس با 700 کیلومتر، طرح آبرسانی غدیر، طرح آبرسانی قمرود، آبرسانی به اراک و طرح آبرسانی به مشهد مقدس از جمله طرح هایی است که در دولت های نهم و دهم انجام گرفته است. 
عطارزاده خاطر نشان کرد: باید در حوزه آب های شهری و صنعتی استفاده از بازیافت آب و تولید پساب مورد توجه قرار گیرد.
به گفته معاون وزیر نیرو جمعیت تحت پوشش آب شهری در ایران 2 درصد از میانگین جهانی بیشتر است و به لحاظ دفع بهداشتی فاضلاب نیز دو درصد از متوسط جهانی بالاتر هستیم ، اما با این وجود همچنان با کشورهای پیشرفته فاصله داریم که امید می رود در دولت دهم این روند جبران شود.
عطارزاده گفت: هم اکنون بیشتر جمعیت شهری کشور تحت پوشش آب بهداشتی هستند و 78 درصد جمعیت روستایی کشور نیز تحت پوشش شبکه آبرسانی کشور است.
وی ضمن ابراز نگرانی از برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی خاطرنشان کرد:حدود 10 درصد محصولاتی که هم اکنون زیر کشت قرار دارد ناشی از اضافه برداشت آب از مخازن زیر زمینی است که لطمه های زیادی به آب های زیر زمینی وارد می کند.
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول