اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در نامه ای به سازمان ملل

بیروت ادعای مالکیت اسرائیل بر منابع طبیعی لبنان را رد کرد

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه لبنان با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل ادعای مالکیت رژیم صهیونیستی بر منابع طبیعی لبنان در دریای مدیترانه را رد کرد.

بیروت ادعای مالکیت اسرائیل بر منابع طبیعی لبنان را رد کرد
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "المنار"، "عدنان منصور" وزیر خارجه لبنان با ارسال نامه ای به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: ادعاهای جغرافیایی که اسرائیل درباره بخش شمالی آب‌های منطقه ای و منطقه اقتصادی در دریای مدیترانه که به سازمان ملل ارائه کرده و مدعی شده است که این بخشها متعلق به اسرائیل است، باطل و تجاوزی آشکار به حقوق حاکمیتی و اقتصادی لبنان در آبهای منطقه ای اش به شمار می آید و اشرائیل از آبهای منطقه ای و منطقه اقتصادی لبنان مساحتی نزدیک به 860 کیلومتر مربع را تحت حاکمیت خود اعلام کرده است که این خود تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

وزیر خارجه لبنان در نامه خود به بان کی مون تاکید کرد که لبنان این ادعاها و [مدارک دروغین ارائه شده ] را رد می کند و خواستار اتخاذ تدابیر لازم و مناسب برای پرهیز از هرگونه درگیری است.

مقامات رژیم صهیونیستی در کنار شرکت تگزاس نوبل انرژی و شرکت نروژی پترولیوم ژئو سرویس، ادعا میکنند که سه میدان نفتی کشف شده در لبنان در "منطقه ویژه اقتصادی " رژیم صهیونیستی قرار دارد. 

از زمان کشف مقدار زیادی گاز در دریای مدیترانه به ویژه درمنطقه مرزی بین لبنان، قبرس و سرزمینهای اشغالی فلسطین احتمال بروز جنگ جدید میان لبنان و اسرائیل در آن سوی مرزهای دریایی نا مشخص بسیار زیاد شد و همچنین اسرائیلی ها از آن زمان تاکنون در تلاش هستند تا بر منابع گازی بیشتری مسلط شوند.

این درحالی است که طبق گزارشهای رسیده، اسرائیل بر میزان زیادی از منطقه گازی سیطره یافته است که ارزش آن به دهها میلیارد دلار می رسد.
تاکنون اسرائیل از کشف ذخایر گازی به میزان حدود 453 میلیارد متر مکعب خبر داده است که این مقدار نیاز اسرائیل را برای نیم قرن برطرف می کند.

 از جمله اقدامات لبنان برای حمایت از منابع گازی‌اش در دریای مدیترانه عبارت است از:

1- بیروت از سازمان ملل متحد خواست تا برای ترسیم مرز دریایی بین لبنان، قبرس و سرزمینهای اشغالی دخالت کند و این درحالی است که اسرائیل با هرگونه گفت‌وگوی سه جانبه مخالفت می کند، اما لبنان تاکید دارد از آن جایی که دوطرف در وضعیت جنگی هستند و روابط رسمی بین آن دو برقرار نیست هرگز حاضر به گفت‌وگوی دوجانبه نمی شود.

2- تاکید رسمی لبنان و همچنین مقاومت بر آمادگی برای دفاع از حقوق نفتی اش در دریا. به گونه ای که میشل سلیمان رئیس جمهوری این کشور و همچنین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله اسرائیل را از سرقت ثروتهای دریایی لبنان برحذر داشته اند.

3- مجلس نمایندگان و دولت لبنان قانون نفت و گاز را به تصویب رساندند که این خود نیازمند تعیین مرزهای دریایی دو طرف براساس توافقات بین المللی است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول