اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کردستان:

تعدد مدیریت مهم‌ترین عامل تهدیدکننده دریاچه زریوار است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تعدد مدیریت تصمیم‌گیری در استفاده از تالاب و نبود وحدت رویه در استفاده خردمندانه از دریاچه زریوار از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده این دریاچه است.

تعدد مدیریت مهم‌ترین عامل تهدیدکننده دریاچه زریوار است
ناصح قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: دریاچه زریوار به دلیل شرایط اکولوژیکی و ساختاری آن به عنوان یکی از دریاچه‌های استثنایی ایران و جهان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه آب ورودی زریوار متفاوت از دریاچه‌های موجود است، تصریح کرد: منبع آب زریوار از 600 تا 700 چشمه خودجوش شکل گرفته در کف دریاچه تامین می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: متوسط سالانه ورودی آب به دریاچه 54 میلیون متر مکعب است که از این مقدار 41 میلیون متر مکعب توسط رواناب سطحی و 13 میلیون متر مکعب دیگر توسط چشمه‌ها تأمین می‌شود.
قادری در ادامه مطلب فوق افزود: سطح حوزه آبریز آن حدود  9/87 کیلومتر مربع و متوسط بارش سالانه منطقه 800 میلی متر است.
وی عنوان کرد: با اتمام جنگ تحمیلی و استقرار امنیت در مریوان، هم‌مرز بودن با کشور عراق و انجام مبادلات و بازرگانی‌ها در این منطقه، شرایط جغرافیای و طبیعی منطقه و ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی مردم موجب افزایش رشد چشمگیر جمعیت در این شهرستان شده است.
قادری وجود شرایط مذکور را موجب ایجاد فشار بر اکولوژی منطقه به ویژه روی دریاچه زریوار دانست و اظهار داشت: افزایش فاضلاب شهری و روستایی، افزایش پسماند و زباله‌ها، استفاده بیشتر کشاورزان از کود و سموم شیمیایی، تخریب اراضی مشرف بر دریاچه از جمله عوامل تاثیرگذار بر وضعیت و شرایط نامساعد دریاچه است.
این مقام مسئول اضافه کرد: به دلیل هدایت نکردن صحیح تاثیرات و عوامل ذکر شده پیامدهای منفی روی دریاچه ایجاد و موجب نگرانی و دغدغه کارشناسان و مسئولان شد.
قادری در ادامه با اشاره به مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده دریاچه زریوار، تصریح کرد: تعدد مدیریت تصمیم‌گیری در استفاده از تالاب و نبود وحدت رویه در استفاده خردمندانه از این منبع آبی، ورود رسوبات به واسطه قطع جنگل‌ها و فقیر شدن پوشش گیاهی حوزه آبریز دریاچه از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده این دریاچه است.
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کردستان از دیگر عوامل تهدیدکننده را شامل ورود فاضلاب‌های انسانی و فضولات دامی قسمتی از شهر مریوان و روستاهای حاشیه آن به داخل آن و ورود سموم و کودهای شیمیایی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی ذکر کرد.
 
* حفاظت از دریاچه زریوار فرهنگ و مطالبه عمومی است
قادری ادامه داد: حساسیت روی وضعیت زریوار و حفاظت از آن توسط کارشناسان محیط زیستی تبدیل به فرهنگ و مطالبه عمومی و ایجاد تشکل‌هایی در این رابطه شده است.
وی گفت: دولت هم نسبت به مطالبات عمومی و اجتماعی مردم در مورد زریوار عکس‌العمل مثبت نشان داده به نحوی که کارنامه و پرونده زریوار در مرزهای کاری محیط زیست استان فراتر رفته و تبدیل به یک برنامه در دولت شده است.
قادری به مصوبات سفرهای هیئت دولت به استان اشاره کرد و افزود: از هفت مصوبه مربوط به این سازمان در سفر دوم به استان یک بند آن مربوط به زریوار و از 14 بند مصوبات سفر سفر سوم شش مصوبه به صورت مستقیم و غیرمستقم به نجات این دریاچه مربوط می‌شود.
به گفته وی یکی از مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به استان کردستان اختصاص 5 میلیارد تومان برای نجات زریوار بوده که در اختیار تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله آب و فاضلاب شهری و روستایی، بخشداری و فرمانداری قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کردستان عنوان کرد: با اختصاص این اعتبارات و توجه و اهمیت مسئولان استانی می‌توان ادعا کرد که هم‌اکنون در آغاز نقطه عطف تاریخی و امیدوارکننده برای زریوار هستیم.
قادری به اقدامات انجام شده توسط محیط زیست استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: انجام طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی با کمک مراکز دانشگاهی به منظور تهیه شناسنامه و کاربری تالاب و اراضی پیرامون آن و تلاش در جهت محدود کردن عوامل تهدیدکننده دریاچه از قبیل اجرای پروژه‌های آبخیزداری در اراضی پیرامون آن و کنترل ورود فاضلاب به داخل تالاب از جمله اقدامات انجام گرفته توسط این سازمان است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول