اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

26 حلقه چاه غیرمجاز در هرمزگان مسدود شد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: این شرکت برای حفظ و احیای منابع آب زیرزمینی از سال گذشته تاکنون 26 حلقه چاه غیرمجاز را با همکاری مردم مسدود کرده است.

26 حلقه چاه غیرمجاز در هرمزگان مسدود شد
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جعفر زیرراهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران همکاری مردم در حفاظت از منابع آب زیرزمینی استان را مناسب و موثر خواند و خواستار تداوم همکاری آنها برای حفاظت از این منابع حیاتی شد.
وی افزود: این شرکت برای حفظ و احیای منابع آب زیرزمینی از سال گذشته تاکنون 26 حلقه چاه غیرمجاز را با همکاری مردم مسدود کرده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل بین تغذیه و تخلیه آبخوان‌های منابع آب دشت‌های ممنوعه، خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه و بیش از حد از منابع آب زیرزمینی عواقب و پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد.
زیرراهی از بین رفتن آبخوان و سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش ظرفیت تغذیه منابع آب زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین و وارد شدن خسارت سنگین به زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی، کاهش کیفیت منابع آب موجود، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها و بایر شدن زمین‌های کشاورزی را از جمله پیامدهای ناگوار برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی عنوان کرد.
این مسئول ادامه داد: از مجموع 82 دشت استان، وضعیت  32 دشت به علت برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی، ممنوع و وضعیت پنج دشت میناب، چوچ، دهنو، لاورمیستان و فتوئیه ‌بحرانی است.
وی تاکید کرد: برای حفاظت و نگهداری از آبخوان‌های زیرزمینی در دشت‌های بحرانی، حفر چاه جدید برای مصارف کشاورزی، ممنوع و خلاف قانون است.
به گفته زیرراهی در شرایط کنونی مقدار برداشت آب از منابع آب زیرزمینی استان حدود یک میلیاردو 271 میلیون متر مکعب است در حالی که تنها یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب از منابع آب تجدیدپذیر استان آبخوان‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان معضل اصلی منابع آب زیرزمینی را اضافه برداشت از چاه‌های دارای پروانه و برداشت غیر مجاز آب از چاه‌های بدون پروانه اعلام کرد و گفت: پر کردن چاه‌های غیر مجاز و نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه‌های برقی با هدف کنترل اضافه برداشت آب از چاه های دارای پروانه، از مهم‌ترین برنامه‌های آب منطقه‌ای هرمزگان برای رفع این معضل است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان از کشاورزان و بهره‌برداران منابع آب خواست تا با رعایت قانون و بهره‌برداری بهینه از منابع آب، علاوه بر جلوگیری از وارد آمدن خسارت به منابع آب زیرزمینی، این منابع را برای نسل‌های آینده نیز حفظ کنند.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول