اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

آمادگی ایران در قبال حذف کامل گازهای مخرب لایه ازن تا سال 2020

خبرگزاری فارس: معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: ایران آمادگی دارد تا سال 2020 تمام گازهای مخرب لایه ازن را حذف کند.

آمادگی ایران در قبال حذف کامل گازهای مخرب لایه ازن تا سال 2020
به گزارش خبرنگار جامعه فارس علیمحمد شاعری در همایش دستاوردهای ایران در جایگزینی و تولید افشانه‌های تنفسی غیر فریونی که امروز (دوشنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: ایران همپای جامعه جهانی در ماه سپتامبر هر سال (برابر با شهریور ماه) با برگزاری مراسمی سالگرد انعقاد کنوانسیون وین، پروتکل مونترآل و روز جهانی حفاظت از لایه ازن را گرامی میدارد بنابراین امسال نیز این فرصت را مغتنم شمرده و با توجه به تکمیل فعالیت‌های دوره اول تعهدات کشورهای مشمول ماده 5 پروتکل که جمهوری اسلامی ایران نیز در گروه این کشورها قرار میگیرد، با حذف کامل فریون‌ها، هالن‌ها، حلال تتراکلرید کربن و فریون‌های با خلوص دارویی و با ورود این کشورها به مرحله جدیدی از تعهدات خود یعنی حذف کامل متیل بروماید و متیل کلروفرم و آغاز حذف آخرین گروه از مواد مخرب لایه وزن (هیدرو کلروفلوروکربن‌ها) در صدد برآمدیم تا با برگزاری 2 گردهمایی اهداف چند گانه‌ای را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: گردهمایی امروز که تحت عنوان معرفی دستاوردهای ایران در جایگزینی و تولید افشانه‌های تنفسی غیر فریونی نامگذاری شده است، عمدتاً با هدف معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در اجرای پروژه حذف، جایگزینی افشانه‌های تنفسی مبتنی بر فریون‌ها با افشانه‌های مبتنی بر مواد سازگار با لایه ازن و استراتژی گذر به افشانه‌های سازگار با لایه اوزن برگزار میشود.
 
شاعری افزود: این همایش در ادامه نخستین همایش و کارگاه اطلاع‌رسانی که به همین عنوان در سال 1388 برگزار شد و عمدتاً در راستای ایجاد اطمینان خاطر در جامعه پزشکی و داروئی و در بیماران آسمی و ریوی نسبت به اثرات داروئی و سالم بودن محصول جدید دارویی در افشانه‌ غیر فریونی برگزار شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: همایش بعدی که فردا برگزار خواهد شد، گردهمایی افتتاحیه مرحله اول از پروژه ملی حذف و جایگزینی هیدروکلروفلوروکربن‌ها خواهد بود و بدنبال این 2 همایش مراسمی نیز در روز سوم به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ازن برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به گزارش کوتاهی از نتایج تلاش‌های ایران در راستای اجرای برنامه‌های پروتکل مونترآل در کشور عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ به اصل پنجاهم قانون اساسی و با توجه به تصویب قانون الحاق دولت به کنوانسیون وین در آذرماه سال 1368، متن پروتکل مونترآل را نیز به تبع آن مورد تأیید قرار داد و از همان زمان فعالیت‌های ملی خود را در چارچوب همکاریهای بین‌المللی برای ایجاد مفاد آن آغاز کرده و در حال انجام است.

شاعری افزود: به عنوان یکی از متعهدین کنوانسیون وین و پروتکل مونترآل، ایران این افتخار را دارد که تاکنون توانسته است به تمامی تعهدات خود در قبال جامعه جهانی در راستای حذف فریون‌ها، هالن‌ها و تتراکلرید کربن که موعد مقرر حذف کامل آنها تا اول ژانویه 2010 میلادی بود، عمل کند.

وی عنوان کرد: یکی از دستاوردهای بسیار مهم اجرای پروتکل مونترال در ایران ایجاد و تقویت ظرفیت‌های ملی در بخش‌‌های مختلف از جمله ارتقاء دانش فنی و انتقال فناوریهای نوین سازگار با محیط زیست در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات، بهبود توان مدیریتی و ظرفیت‌های نیروی انسانی متخصص و تقویت و استفاده بهینه و مؤثر از قوانین و مقررات کشوری بوده است.

معاون رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه با اجرای فعالیت‌های مربوط به تنویر افکار عمومی سعی شده است اهمیت مسائل و بحران‌های زیست محیطی جهانی به مردم انتقال یافته و نقش آنها در حفاظت از سیستم‌های حافظ حیات بر روی کره زمین و بویژه لایه ازن به خوبی مشخص شود، تأکید کرد: همه این فعالیت‌ها در راستای نیل به چشم‌‌انداز توسعه کشور و همسو با اهداف توسعه هزاره و توسعه پایدار بوده است.

شاعری گفت: یکی از مهمترین جنبه‌های اجرای این پیمان‌نامه بین‌المللی تقویت همکاریهای بین سازمان‌های دولتی، اتحادیه‌ها و صنوف و واحدهای صنعتی و خدماتی مصرف کننده مواد مخرب لایه ازن بوده است ضمن اینکه یکی از نمودهای چنین همکاریهایی ایجاد و راهبری شبکه ملی ازن است که ایران در این زمینه به عنوان یکی از کشورهای پیشرو منطقه میتواند دستاورد‌های آن را به سایر کشورهای عضو انتقال دهد. 

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه براساس برنامه زمانبندی پروتکل مونترال، سال 2010 میلادی سال حذف کامل فریون‌ها، هالن‌ها و حلال‌های مخرب لایه ازن است برای کشورهای مشمول ماده 5 پروتکل مونترال، این سال نقطه عطفی از نقطه نظر عمل به تعهدات در قابل پروتکل مونترال محسوب میشود. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ایران توانسته است با حذف کامل فریون‌ها، هالن‌ها و تتراکلرید کربن از طریق انتقال تکنولوژیهای سازگار با لایه ازن و تجهیز واحدهای صنعتی و خدماتی مصرف کننده این مواد و اعمال مقررات کنترلی برای واردات و مصرف این مواد، به تعهدات خود عمل کرده و گام بسیار بزرگی را در راستای حفاظت از لایه حیاتی کره زمین بردارد.

شاعری گفت: این موفقیت به واقع یک شمشیر دو لبه بوده است چرا که با حذف این مواد که علاوه بر پتانسیل تخریب کنندگی لایه اوزن دارای پتانسیل بسیار بالای گرمایش جهانی نیز هستند، به کاهش روند گرمایش جهانی نیز کمک شده است.

معاون رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: از چالش‌های بسیار مهم کشور در راستای حذف مواد مخرب لایه ازن عدم انطباق کشور با تعهدات در قبال حذف تتراکلرید کربن در سال 2003 میلادی بوده است، که با تلاش‌های به عمل آمده و اجرای پروژه‌های حذف این مواد در بخش‌های مصرف کننده در کشور در طول سال‌های گذشته و نیز با اعمال سیستم سهمیه‌بندی حلال‌های مخرب لایه ازن و ممنوعیت واردات این ماده نسبت به رفع کامل این موضوع اقدام شده و اکنون کشور در انطباق کامل با مقررات پروتکل است.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم کشور حذف فریون‌ها در بخش داروسازی و تولید افشانه‌های تنفسی بوده است همچنین با توجه به اینکه آسم و بیماریهای تنفسی یکی از بیماریهای شایع در کشور بوده و طبق آمار و اطلاعات موجود از حدود 70 میلیون نفر جمعیت کشور حدود 5 تا 9 درصد مبتلا به آسم، 2 درصد مبتلا به آلرژیهای ریوی و 1 تا 2 درصد مبتلایان به بیماریهای مزیمن ریوی هستند و از آنجایی که با افزایش میانگین سنی افراد و تشدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور در طول سال‌های اخیر به تعداد بیماران آسمی و ریوی افزوده شده است، افشانه‌های تنفسی از لحاظ پزشکی و دارویی از مهمترین اشکال دارویی برای درمان این قبیل بیماریها به شمار میروند.
 
شاعری افزود: به دلیل اثر بخشی دارویی افشانه‌های تنفسی در مقایسه با سایر اشکال دارویی از قبیل قرص‌ها، شربت‌ها و اشکال تزریقی تقاضا به این شکل از دارو از جانب جامعه بیماران آسمی و تنفسی بسیار بیش از سایر داروها است از این رو تأمین مستمر و به موقع این نوع از دارو به بیماران تنفسی از اهمیت بسیار حیاتی برخوردار است.

وی گفت: منابع اصلی تأمین افشانه‌های تنفسی عمدتاً شرکت‌های داروسازی داخلی بوده و بخش بسیار کوچکی از افشانه‌های تنفسی از طریق واردات تأمین میشود ولی به دلیل بالا بودن قیمت این قبیل افشانه‌های وارداتی در مقایسه به تولید داخلی (4 تا 7 برابر) امکان خرید افشانه‌های وارداتی برای بسیاری از بیماران تنفسی امکان پذیر نیست.

شاعری عنوان کرد: با اجرای کامل این پروژه و اعلام رسمی تکمیل آن در تابستان سال 1389، در نهایت 96.4 تن فریون 11 و 12 از چرخه مصرف این مواد در کشور خارج کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که تا سال 2020 تمام گازهای مخرب لایه ازن را حذف کند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول