اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

بررسی عملکرد اقتصادی دولت با محوریت مطالبات رهبری -13

محقق: اولویت دولت تحقق وعده‌های اقتصادی و غیر اقتصادی به مردم باشد

خبرگزاری فارس: عضو پژوهشکده وزارت اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت در مسیر جهاد اقتصادی به تشریح تعدادی از وعده‌های مردمی و اقتصادی پرداخت و گفت:‌ دولت باید مسیر میانه‌ای را برای کمک به مردم و تولید انتخاب کند.

محقق: اولویت دولت تحقق وعده‌های اقتصادی و غیر اقتصادی به مردم باشد
محمد جواد محقق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره سخنان اخیر مقام معظم رهبری در بین اعضاء هیات دولت، اظهار داشت‌: صحبت‌هایی که مقام رهبری می‌فرمایند معمولاً ناظر بر عملکرد دولت‌هاست و در بسیاری از موارد محور سخنانشان تأیید عملکرد دولت است و در برخی موارد نیز با دید پدرانه انتقاداتی را نیز مطرح می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه دولت باید در تلاش برای رفع انتقادات مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری باشد، افزود: اما باید توجه داشت که یکی از ویژگی‌های بارز دولت نهم و دهم مقابله با اشرافیگری بوده و این امر در عملکرد این دولت‌ها کاملاً نمایان است.
این عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی حضور دولت در بین مردم را از ویژگی‌های بارز این دولت عنوان کرد و گفت: البته شعارهایی از جمله عدالت‌خواهی، ساده زیستی، مقابله با منش اشرافیگری و خدمت‌رسانی صادقانه در بین برخی اعضاء هیات دولت بیشتر و در بین برخی کمتر است.

* دولت به توصیه مقام رهبری توجه داشته باشد

این کارشناس اقتصادی در ادامه این گفت‌وگو درباره وعده‌هایی که دولت‌های نهم و دهم به مردم داده‌اند و اینکه تا چه حدی از این وعده‌ها محقق شده‌ تصریح کرد: حجم زیادی از تقاضاهای مردمی به سمت این دولت‌ها بوده اما زمانی که با انبوه تقاضاها مواجه می‌شویم شاید امکان پاسخگویی به تمام آنها نباشد.
محقق ادامه داد: گزارشی که از سفرهای دولت در این دوره‌ها ارائه شده بیانگر محقق شدن اکثر مصوبات دور اول، انجام بیش از دو سوم مصوبات دور دوم و پی‌گیری برای انجام مصوبات دور سوم است.
این عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بیشتر مصوبات سفرهای استانی دولت در حقیقت جزء آرزوی مردم این استان‌ها بوده است، گفت: موارد زیادی در این خصوص وجود دارد که از جمله آنها راه‌سازی در استان‌های مختلف بوده است.
وی افزود: اما زمانی که حجم کاری افزایش می‌یابد طبیعی است که تعدادی از وعده‌های دولت محقق نشود و روی زمین بماند.
محقق تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم در این خصوص به دولت توصیه کرد که صراحتاً و با صداقت به مردم بگویند که می‌خواستم این طرح را اجرایی کنیم ولی نتوانستیم و مردم هم خواهند پذیرفت که قصد انجام بوده ولی بنا به دلایلی محقق نشده است.

* تأمین آتیه مهر نوزادان و سهام عدالت از وعده‌های بی ثمر دولت

این کارشناس اقتصادی در ادامه به وعده‌های دولت که به مردم داده ولی عملی نشد اشاره کرد و گفت: طرح تأمین آتیه مهر نوزادان از جمله طرح‌هایی بود که دولت در انتخابات به مردم داد ولی با وجود اجرایی شدن آن در میانه راه بنا به دلایلی درحال توقف است.
وی ضمن اشاره به اینکه همچنین سهام عدالت یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده دولت است، ادامه داد: این طرح نیز هنوز فرآیند اجرایی را به صورت کامل طی نکرده چراکه هنوز وارد بورس نشده تا سود سهام نیز به صورت کامل سالانه محاسبه و به سهامداران پرداخت شود.
محقق با اذعان براینکه دولت در زمینه سهام عدالت و تأمین آتیه مهر نوزادان به دلیل مشکلات مالی خیلی موفق عمل نکرد، افزود: طرح‌های مشابه زیادی وجود دارد که به دلیل مشکلات مالی دولت قادر به انجام آنها نبوده است.

* نگاهی به عملکرد دولت در سال جهاد اقتصادی

خبرنگار فارس در همین ارتباط به یکی از محورهای فرمایشات مقام معظم رهبری در بین اعضاء هیات دولت مبنی بر ضرورت توجه به جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت 6 ماه از نامگذاری امسال گذشته ولی اقدام خاصی در دستگاه‌های دولتی برای حرکت در این مسیر مشاهده نمی‌شود با توجه به اینکه مقام معظم رهبری جهاد اقتصادی را از منظرهای رونق اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم، از زاویه ضرورت رسیدن به اهداف چشم انداز و مقابله با اهداف خصمانه نظام سلطه حائز اهمیت دانستند؛ کدامیک از اقدامات دولت در این خصوص بوده است؟
این عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ تصریح کرد: هم‌اکنون دولت با شدیدترین تحریم‌های ممکن مواجه است چراکه تنها بخشی از این تحریم‌ها می‌تواند یک کشور را به صورت کامل فلج کند.
وی افزود: اما با وجود این تحریم‌ها امور جاری و عمرانی کشور به خوبی انجام می‌شود حتی رشد اقتصادی در این وضعیت موجب نا امیدی کشورهای تحریم‌کننده شده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عملکرد دولت از منظر بین‌المللی و مقابله به تحریم‌ها خوب بوده است، خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی در نقل و انتقلات وجوه در محافل بین‌المللی برای قشر خاصی از مردم به وجود آمده ولی شرایط به نحوی نیست که به صورت کامل امکان انجام این امر فراهم نباشد.
محقق به هدفمندی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی نیز در این خصوص اشاره و تصریح کرد:‌ این طرح نیز با تمام مشکلاتی که دارد درحال انجام است و دولت توانسته تورم انتظاری این طرح را تا حدی کنترل نماید.
وی افزود: مردم نیز دچار مشکل خیلی عمده و حاد در اجرای طرح تحول اقتصادی به ویژه هدفمندی یارانه‌ها نشده‌اند چراکه در بخش روستاها و شهرهای کم جمعیت که پیش از این کمتر از یارانه‌ها بهره‌مند می شدند با اجرایی شدن این قانون در رضایت به سر می‌برند.
این کارشناس اقتصادی همچنین به عملکرد دولت در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز اشاره کرد و گفت:‌ در این خصوص نیز تغییرات ساختاری در دولت البته در راستای قانون برنامه پنجم توسعه انجام شد و کاهش وزارت‌خانه‌ها مؤید این امر است.
محقق ادغام وزارت‌خانه‌ها و کاهش تعداد آنها از 21 به 18 را یکی از اقدامات مفید دولت برشمرد و بیان کرد: فرآیند ادغام شاید سال‌ها به زمان نیاز داشت اما این فرآیند به خوبی در ایران اجرایی شد.

* طرح تحول بانکی یکی از وعده‌های اقتصادی دولت

این عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه به اشاره به تأثیر منفی حاشیه‌های اخیر دولت در بهبود و کندی اجرای امور اقتصادی و سیاسی، اظهار داشت: رئیس جمهور پارسال وعده دادند که امسال طرح تحول بانکی را در دستور کار قرار می‌دهند ولی با گذشت 6 ماه از سال جاری هنوز ابعاد این طرح برای مردم مشخص نشده است.
محقق ادامه داد: البته شاید این طرح برای دولتی‌ها مشخص باشد ولی هنوز به مردم اعلام نشده و این امر بیانگر این بوده که ابعاد دیگر طرح تحول اقتصادی به خوبی پیش نرفته است.
این کارشناس اقتصادی به بخشی از سخنان مقام رهبری درباره اجرای سایر ابعاد طرح تحول اقتصادی توسط دولت اشاره کرد و افزود: احتمالاً دولت در 6 ماه دوم سال این کار را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
وی با بیان اینکه دولت باید طرح تحول در بخش‌های مالیات و گمرک و بانک‌ها را هرچه سریعتر اجرایی کند، ادامه داد: تحول بانکی و همراهی این بخش با اقتصاد و اجرای بانکداری اسلامی توقع به جایی است که هم رهبری دارند و هم مردم.
این عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی اذعان کرد:‌ سال‌ها از انقلاب اسلامی می‌گذرد ولی هنوز مقامات عالی رتبه نظام جلساتی با فعالان نظام بانکی و بانک مرکزی نداشته‌اند و این امر بیانگر عدم رضایت آنها از عملکرد بانکی‌هاست.
وی عنوان کرد: باید اجرای طرح تحول بانکی با سرعت بیشتری برای هماهنگی بازار پولی با اقتصاد کشور در دستور کار دولت قرار گیرد.

* دولت انتخاب کند یا حمایت از مردم یا تولید

محقق در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره عملکرد دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی به ویژه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و دلایل عدم کمک دولت به واحدهای تولیدی با وجود مصوبه قانونی، بیان کرد: دولت در اجرای این طرح همت اصلی و اول خود را حفظ قدرت خرید مردم قرار داد تا از تورم انتظاری جلوگیری کند.
وی افزود: به همین منظور پرداختی به مردم را از 27 هزار تومان به نفری 41 هزار و 500 تومان افزایش داد تا بتواند از مشکلات احتمالی جلوگیری کند و فشار کمتری به مردم وارد شود.
این عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه منابع مستقیم هدفمندی یارانه‌ها منابع محدودی است، گفت: فکر می‌کنم آنچه از افزایش قیمت‌ها به صورت درآمد مستقیم به دست آمده کمتر از پرداخت‌های یارانه به مردم باشد.
محقق ادامه داد: با این حساب درآمدهای هدفمندی به میزانی نبوده که تولید و صنعت به صورت کامل و جامع مورد توجه دولت قرار گیرند و بیشتر تمرکز متوجه نیازهای مردم بود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اولویت دولت واحدهای تولیدی و صنعتی نبودند، خاطرنشان کرد: باید اهم و مهم شود چراکه اگر قرار باشد به صنعت بهای بیشتری داده شود قطعاً سهم مردم کمتر خواهد شد.

*‌ دست‌‌های پشت پرده در واردات محصولات کشاورزی

خبرنگار فارس در ادامه این بحث به محور دیگر سخنان مقام معظم رهبری در بین دولتی‌ها مبنی بر جلوگیری از افزایش واردات محصولات و کالاها به خصوص محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت با توجه به تأکیدات ایشان در سال‌های اخیر بیشتر محصولات کشاورزی به خصوص میوه‌ها وراداتی بوده‌اند علت این امر چیست؟
این عضو پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی اذعان داشت: کشور ما از نظر تنوع میوه‌ای و محصولات زراعی در دنیا بی‌نظیر است اما شاید دست‌هایی در اقتصاد بوده که موجب افزایش واردات محصولات کشاورزی شده‌اند.
محقق اضافه کرد: شاید دلار طی زمان گران نشد و برای برخی مقرون به صرفه شده و همین امر برای عده‌ای زمینه واردات را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه همراه با تورم داخلی قیمت دلار گران نشده است،‌ افزود: به این معنا فرضا‌ً تورم 20 درصد بوده اما دلار 10 درصد گران شده است در این حالت قیمت میوه داخلی 20 درصد گران می‌شود اما خارجی تنها 10 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حالت مذکور تقاضا و انگیزه برای واردات محصولات بالا می‌برد و مسئولان باید راهکاری برای این امر در نظر بگیرند.
وی پیشنهاد داد: دولت باید در فصل برداشت محصولات داخلی واردات محصولات مشابه را برای ادامه حیات کشاورزان ممنوع نماید.
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول