اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی:

بانک‌ها ضامن رسمی دولتی خواستند به من نامه بزنید

خبرگزاری فارس: رئیس کل بانک مرکزی با تبیین ابزارهای تنبیهی برای برخورد با بانک‌های متخلف در زمینه شرایط پرداخت تسهیلات، به تشریح سیاست‌های این بانک برای کنترل بازار ارز و طلا پرداخت.

بانک‌ها ضامن رسمی دولتی خواستند به من نامه بزنید
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، محمود بهمنی در حاشیه بیست‌ودومین همایش بانکداری اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر اظهار داشت: سال گذشته میزان ارزی که در بازار به فروش رسید بیشتر از واردات ما بود این امر بیانگر تامین نیازهای غیراصولی بازار است.
وی با تاکید بر اینکه تامین نیازهای غیراصولی یعنی پاسخ به نیازهای ارزی قاچاق، افزود: هر قاچاقی که وارد کشور می‌شود معادل آن از کشور ارز خارج می‌شود اما نمی‌توان به تقاضا در این خصوص پاسخ داد.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: زمانی می‌توانیم نیازهای غیرواقعی را کنترل کنیم که ابتدا به تقاضاهای واقعی بازار پاسخ داده باشیم.
بهمنی با تایید نرخ 1220 تومانی برای دلار در بازار آزاد، افزود: ممکن است در بازار آزاد با نوساناتی به 1220 یا شاید بیشتر از این هم برسد ولی بانک مرکزی بی‌تفاوت به بازار نخواهد بود.
بهمنی در همین ارتباط از تشکیل ستاد مقابله با ورود کالای قاچاق برای کنترل بازار ارز خبر داد و گفت: هم‌اکنون بانک مرکزی با قیمت مرجع و مصوب قانون بودجه نیازهای ارزی را در واردات تامین می‌کند.

*‌ پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی از آینده طلا

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سیاست بانک مرکزی برای کنترل بازار در زمان نوسانات بازار طلا و افزایش قیمت سکه در بازار داخلی، گفت: هیچ‌وقت نباید این انتظار را داشت که بانک مرکزی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت‌های جهانی طلا وارد بازار کند.
وی تاکید کرد: اگر طلا را ارزان‌تر از اونس 1870 تومانی (اونس امروز طلا) بفروشیم ذخایر کشور را به حراج گذاشته‌ایم.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ارزان‌تر یا گران‌تر بودن قیمت طلای بانک مرکزی در قیاس با ارزش جهانی آن افزایش قاچاق را به کشور همراه دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال یک روز زمانی که بانک مرکزی نرخ‌ها را برای فروش سکه به شعب داده بود قیمت جهانی طلا 70 دلار افزایش پیدا کرد ولی بانک نمی‌توانست در وسط روز نرخ‌ها را تغییر دهد به همین خاطر مجبور شد در تعیین نرخ طلا در روز بعد نوسانات جهانی را اعمال کند.
بهمنی شرایط خاص جهان، بحران‌های مالی کشورهای اروپایی و عدم اعتماد به دولت‌های خارجی را از جمله دلایل افزایش تقاضا برای خرید طلا عنوان و تصریح کرد: به خاطر همین مردم مجبورند پول خود را به سمت فلزات گرانبها ببرند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از کشورها به دنبال نوسانات جهانی منابع ارزی خود را به طلا تبدیل کرده‌اند تا از نوسانات ارزی درامان بمانند.
به گفته بهمنی، رشد فعلی طلا نمی‌تواند مشابه دو سال گذشته باشد به طور حتم حرکت رشد جهانی طلا افزون‌تر خواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر آخرین رقم تسهیلات معوق اظهار داشت: رقم و درصد و نسبت معوقات به تسهیلات اعطایی برای بانک مرکزی اهمیت دارد و رقم مطالبات ارزش چندانی ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت نسبت مطالبات معوق گفت: سال گذشته 883 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شد ولی با کنترل‌های بانک مرکزی رشد مطالبات معوق در قیاس با این نرخ کاهنده بود.
بهمنی ادامه داد: در پایان سال 88 حدود 417 هزار و 296 هزار میلیارد ریال مطالبات معوق بود که با شفاف‌سازی بانک مرکزی این نسبت در سال 89 به 437 هزار و 816 میلیارد ریال رسید.
وی تاکید کرد: ولی در مقابل رقم مذکور نسبت مطالبات معوق به 13.8 درصد کاهش یافته است؛ معوقات بانکی با توجه به تسهیلاتی که امسال پرداخت شده بالا نرفته است.

*‌ پیشنهاد افزایش نرخ سود به شورا می‌رود

بهمنی در بخش دیگری از این سخنان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا احتمال ارائه پیشنهاد برای افزایش نرخ سود با توجه به افزایش نرخ تورم از سوی بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار وجود دارد یا خیر، گفت: براساس قانون مصوب مجلس نرخ سود سپرده یک ساله باید معادل میانگین تورم سال قبل و پیش‌بینی تورم سال بعد باشد.
بهمنی ادامه داد: زمانی که سال گذشته پیشنهاد نرخ‌ها را به شورای پول و اعتبار بردیم نرخ تورم 12 درصد بود شاید در آن مقطع شورای پول و اعتبار پیش‌بینی افزایش تورم به این حد را نداشت.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک با توجه به افزایش نرخ تورم خردادماه پیشنهاد افزایش نرخ‌ها را به شورای پول و اعتبار برد، گفت: زمانی که احساس کردیم رشد تورم با نرخ سود بانک‌ها تطبیق ندارد پیشنهاد افزایش نرخ سود را به شورا بردیم اما شورا به هر دلیلی تصور کرد نرخ تورم شاید بالا نرود و شاید پایین‌تر از این هم برسد.
بهمنی ادامه داد: از آنجایی که خرد جمعی در شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری می‌کند تصمیم بر آن شد که نرخ سود همان نرخ قبلی باشد.
وی در ادامه توضیحاتش در پاسخ به پرسش فارس، گفت: حال که تورم به 17.3 درصد در مردادماه رسیده پیشنهاد افزایش نرخ سود را به شورای پول و اعتبار خواهیم برد.
بهمنی با تاکید بر اینکه نرخ سود حتما باید تجدیدنظر شود، تصریح کرد: بانک مرکزی حداقل میانگین تورم پایان شهریور و سال گذشته را محاسبه کرده و نرخ بدست آمده را به شورا پیشنهاد خواهد کرد.

*‌ اگر بانک‌ها ضامن دولتی خواستند به من نامه بدهید

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه چرا بانک‌ها همچنان برای پرداخت تسهیلات از مردم سپرده‌ وام‌خواه و ضامن کارمند رسمی می‌خواهند، گفت: بانک مرکزی طی روزهای گذشته یک بار دیگر بخشنامه جدیدی را به بانک‌ها زد و به آنها دستور داد به هیچ‌وجه از متقاضیان تسهیلات نخواهند که حتما در بانک سپرده‌گذاری کنند.
وی به بخشنامه دیگر بانک اشاره و تصریح کرد: همچنین برای ضامن کارمند رسمی هم به بانک‌ها بخشنامه جدید زدیم و از آنها خواستیم که بخشنامه‌ای را که به شعب خود می‌فرستند به بانک مرکزی هم بفرستند.
وی تاکید کرد: قطعا بخشنامه قبلی بانک مرکزی این نبود که الزاما برای پرداخت تسهیلات ضمانت کارمند رسمی را از مردم بخواهند.
بهمنی با بیان اینکه شرایط ضمانت در بانک‌ها یک امر داخلی است، افزود: بانک‌ها تصور می‌کنند اهمیتی که یک کارمند می‌تواند داشته باشد بیشتر از یک تاجر است.
وی تاکید کرد: به بانک‌ها اعلام و تاکید کردم اخذ 2 ضامن کارمند رسمی الزاما نباید ملاک پرداخت تسهیلات‌ باشد.
بهمنی خطاب به مردم گفت: مردم می‌توانند به مسئولان بانک موردنظر و یا بانک مرکزی مراجعه نمایند و تخلفات شعب را اطلاع دهند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مردم با نوشتن نامه و معرفی شعب ما را در برخورد با بانک‌های متخلف کمک کنند.

*‌ حذف 4 صفر

بهمنی در ادامه سخنان خود درباره سرنوشت لایحه چهار صفر گفت: تعداد مخالفان حذف 4 صفر فقط در حد کسانی است که در روزنامه‌ها مقاله می‌نویسند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هم‌اکنون نامی برای پول ملی نداریم، گفت: این مشکل بزرگی است که با اجرای طرح اصلاح پول ملی برطرف خواهد شد.
وی هرگونه نگرانی برای بازگشت صفرها بی‌تاثیر دانست و گفت: این طرح در برنامه زمان‌بندی شده مشخصی به اجرا درخواهد آمد.
بهمنی گفت: اگر دولت، مجلس و مردم با طرح اصلاح پول ملی موافقت کنند بانک مرکزی آن را در یک برنامه زمان‌بندی شده اجرایی خواهد کرد.

* ماجرای بانک شرق

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره وضعیت ورود بانک‌های بدون مجوز در بورس و وضعیت خریداران سهام این بانک‌ها، گفت: بانک مرکزی روز اول تعهدنامه‌ای مقابل متقاضیان تاسیس بانک گذاشت و به آنها اعلام کرد هر جا تخلفی انجام دهند بانک بلافاصله با آنها برخورد خواهد کرد.
بهمنی ادامه داد: حتی اگر بانک‌هایی که مجوز گرفته‌اند و هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند تخلفی انجام دهند بانک مرکزی با آنها برخورد خواهد کرد.
وی درباره وضعیت پول‌های خریداران سهام این بانک‌ها بیان کرد: تا زمانی که بانک شروع به کار نکرده پول‌ها بلوکه بانک مرکزی می‌شود اما هر زمان این بانک‌ها مجوز گرفته و فعالیت را شروع کردند این پول‌ها برگشت داده می‌شود.
وی درباره بانک شرق نیز گفت: بلافاصله گزارشی مبنی برخی اشکالات در این بانک به ما رسید و به همین دلیل ادامه فعالیتش را متوقف کردیم.
بهمنی با بیان اینکه پایان سال 89 بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش یافت، تصریح کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها فشار آورده تا پایان سال این بدهی را از طریق قسط‌بندی پرداخت کنند.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی این بدهی در برخی از موارد برای کمک به واحدهای تولیدی بخصوص بخش مسکن بوده به خاطر همین بانک مرکزی به آنها مهلت داده است اما در غیر این صورت این بانک‌ها باید 34 درصد جریمه پرداخت کنند.
بهمنی تاکید کرد: بانک‌های خصوصی به هیچ‌وجه از بانک مرکزی اضافه برداشت نداشته‌اند.
بهمنی در ادامه سخنان خود درباره بانک های مجازی، اظهار داشت: : این موضوع هم اکنون در دستور کار قرار دارد و هر زمان که اقدامات آن نهایی شود اعلام خواهیم کرد.
بهمنی همچنین درباره طرح 90 سناتور آمریکایی برای تحریم بانک مرکزی ایران تا پایان سال میلادی جاری، اظهار داشت: این اتهام را سال گذشته نیز در اجلاس جهانی صندوق بین‌المللی پول که در آن 178 کشور جهان حضور داشتند، به ایران زدند.
وی ضمن اینکه اتهامات غربی ها را مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم دانست، افزود:‌ بانک مرکزی در اجلاس جهانی صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که آنها نباید به موضوع مربوط به این بانک به صورت سیاسی نگاه کنند، و انها هم توضیحات ما را قبول کردند و این موضوع تمام شد.
رئیس کل بانک مرکزی از حضورش در اجلاس جهانی صندوق بین‌المللی پول در پایان ماه جاری خبر داد و گفت: در انجا توضیحات لازم را در خصوص اتهاماتی که به بانک مرکزی ایران وارد کردند، ارایه می‌کنیم.
وی با تأکید برایکنه بانک‌های مرکزی در تمام دنیا مصون هستند و این اقدام سناتورهای آمریکایی یک مانور سیاسی است، تصریح کرد: بانک مرکزی جدا از دولت و مستقل عمل می‌کند، بنابراین استقلال آن نیز حفظ خواهد شد.
بهمنی ضمن اشاره به اینکه کشورهای مذکور یک بار دیگر نیز بانک مرکزی ایران را متهم به پولشویی کرده بودند اض افه کرد: ما نیز در اجلاس جهانی صندوق بین‌المللی پول اثبات کردیم که این آنها هستند که در فعالیت‌های پولشویی اقداماتی را انجام می دهند و نه بانک مرکزی ایران و از آنها پرسیدیم دلیل شما برای چنین اتهامی چیست؟
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، 50 سال قبل اتهام زنندگان حساب‌های بدون رمز و بدون اسم افتتاح کردند و باید گفت که پادشاهان بسیاری در سالهای گذشته توانستند از حسابهای بدون رمز استفاده کنند، بنابراین این گونه اقدامات پولشویی است.
وی تصریح کرد: اتهام زنندگان مانند کسی هستند که خود را به خواب زدند، بنابراین نمی‌توان آنها را از خواب بیدار کرد، پس باید گفت اقدامات آنها سیاسی است.
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول