اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

حجت‌الاسلام طباطبایی در گفت‌وگو با فارس:

«خوارج» فهم قرآنی خود را برتر از فهم امام معصوم میدانستند

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه خوارج، حضرت علی(ع) را به عنوان حاکم اسلامی و نه امام امت قبول داشتند، گفت: خوارج از تحلیل رفتار امام(ع) عاجز بودند، زیرا فقط با قرآن آشنایی داشتند اما با سنت نبوی بیگانه بودند.

«خوارج» فهم قرآنی خود را برتر از فهم امام معصوم میدانستند
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ‌محمد‌کاظم طباطبایی، مدیر گروه نهج‌البلاغه دانشکده علوم حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس به مناسبت سالروز ورود امام علی(ع) به جنگ صفین اظهار داشت: معاویه بعد از فتح شام توسط خلیفه دوم به عنوان والی شام منصوب شد. توسط خلیفه سوم نیز برکنار نشد و حدود 16 سال در شام حکومت میکرد تا این که حضرت علی(ع) به حکومت رسید.
وی افزود: امیر‌المؤمنین بعد از حکومت تصمیم گرفت تمام کارگزاران خلیفه پیشین از جمله «معاویه» را برکنار کند. با وجود اینکه به حضرت امیر توصیه شد از برکناری معاویه پرهیز کند، برای اینکه معاویه مقابله به مثل میکند، حضرت با شجاعت و هوشمندی نپذیرفت.
طباطبایی ادامه داد: بعد از به حکومت رسیدن امیرمؤمنان(ع)، بلافاصله جنگ جمل روی داد. حضرت برای جنگ جمل از مدینه خارج شد و بعد از جنگ دیگر به مدینه باز نگشت و به کوفه رفت. معاویه وقتی از تصمیم امیر مؤمنان مبنی به عزل خود آگاهی یافت بهانه خونخواهی خلیفه سوم را مطرح کرد.
کارشناس برنامه تلویزیونی «هنگام درنگ» ادامه داد: عثمان ادعا میکرد خلیفه سوم از بستگان من است، بنابراین قاتل عثمان باید به والی شام تحویل داده شود! البته این بهانه‌ای بیش نبود و خونخواهی عثمان هیچ ارتباطی به والی شام نداشت.
طباطبایی ادامه داد: خونخواهی معاویه شانتاژ تبلیغاتی بود و در راستای خارج شدن از مجموعه حکومتی امام علی(ع) صورت گرفت؛ این در حالی بود که معاویه زمانی که خلیفه سوم به کمک احتیاج داشت، دریغ کرد و حتی خود او از متهمان بود.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث‌ گفت: امام بعد از مدتی با 100 هزار سپاه به سمت شام حرکت کرد. امیر‌مؤمنان اواخر سال 35 به حکومت رسید و 6 یا 7 ماه بعد از جنگ جمل، درگیری امام با معاویه در منطقه صفین آغاز شد.
طباطبایی افزود: حضرت در ابتدا با نامه‌نگاری سعی داشت سپاهیان معاویه را ارشاد کند که این امر با توجه به علاقه مردم شام به معاویه نتیجه مطلوبی در بر نداشت. جنگ اصلی کمتر از 2 هفته ادامه پیدا کرد، معاویه و عمرو عاص در آستانه پیروزی امام علی(ع) با نیرنگ قرآن را بر سر نیزه کردند و با این نیرنگ، سپاه امام دچار انشقاق شد امام به ناچار حکمیت را پذیرفت.
وی ادامه داد: خوارج و «اشعث» بعد از قرآن بر سرنیزه شدن، در فرایند جنگ دخالت کردند و امام را مجبور به پذیرش حکمیت کردند؛ نهایتاً سپاه از صفین برگشت و بعد از حکمیت، مردم کوفه امام را همراهی نکردند.
طباطبایی ادامه داد: معاویه تا آخر حکومت امام علی(ع) در شام ماند، حتی اهل سنت با اینکه معاویه را یکی از صحابه پیامبر میدانند جنگ او با حضرت امیر(ع) را خطا دانسته و جنگ معاویه در صفین را جنگ علیه حاکم اسلامی تلقی میکنند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: یاران حضرت علی(ع) نیز ایشان را به عنوان حاکم اسلامی قبول داشتند نه به عنوان امام و گاه نمیتوانستند رفتار امام را تحلیل کنند. خوارج نیز با قرآن آشنا بودند اما با سنت نبوی آشنا نبودند و فهم خود را از قرآن فهم برتر میدانستند.
حجت‌الاسلام طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: خوارج بعد از پذیرش حکمیت نادم شدند و به این نتیجه رسیدند چون حکمیت غیر خدا را پذیرفته‌اند کفر ورزیده‌اند و استدلال کردند علی(ع) هم که با فشار ناگریز به پذیرش حکمیت شده، دچار کفر شده است!
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول