اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نظام آموزشی کشور تولید مثل میکند نه تولید علم

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از فضای موجود در جذب دانشجو آن را رقابتی برای افزایش آمار خواند و گفت: نظام آموزشی ما در عرصه علوم انسانی تولید مثل میکند و تولید علم ندارد.

نظام آموزشی کشور تولید مثل میکند نه تولید علم
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در سیزدهمین همایش سراسری بسیج اساتید کشور با اشاره به نبود برنامه مشخص در جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور، اظهار داشت: نه نظام آموزشی و نه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هر سازمان مربوطه دیگر در کشور به طور مشخص نمیداند در چه رشته‌ای چه تعداد و برای چه دانشجو میپذیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود بیش از 2.5 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: تا به حال هیچ برنامه حساب شده‌ای نسبت به پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف و به ویژه در رشته‌های علوم انسانی وجود نداشته است.
وی با انتقاد از فضای موجود در جذب دانشجو آن را رقابتی برای افزایش آمار خواند و خاطرنشان کرد: نظام آموزشی ما در عرصه علوم انسانی تولید مثل میکند و تولید علم ندارد.
رحیم‌پور ازغدی لزوم بازخوانی منابع کلاسیک علمی را در راستای مطابقت با مبانی اسلام را شروع خوبی عنوان کرد و اظهار داشت: اصلاح متون علمی نباید اصل برنامه باشد و نیز برخورد حذفی با متون ترجمه‌ای منجر به یک انقلاب علمی نمیشود.
وی اسلامیسازی علوم انسانی را توسط بخشنامه‌های حکومتی ممکن ندانست و تاکید کرد: کار اصلی را در تحول در علوم انسانی با توجه به مبانی اسلام را اساتید و هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها میکنند.
رحیم‌پور ازغدی بر ضرورت آشنایی با مفاهیم اسلامی توسط افرادی که در راستای اسلامیسازی علوم انسانی فعال هستند، تاکید و خاطرنشان کرد: غیر ممکن میدانم کسی که هیچ تخصصی در زمینه قرآن و حدیث ندارد، بتواند در عرصه علوم انسانی کاری انجام دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به کمیت به جای کیفیت اسلامیسازی علوم انسانی را یک مشکل مهم خواند و افزود: در بحث علوم انسانی ما سر و ته عمل میکنیم و میخواهیم از کمیت به کیفیت برسیم.
وی با اشاره به تعداد کم بزرگان فلسفه و مکاتب در غرب، گفت : اگر به تعداد کسانی که در هر رشته‌ای از علوم انسانی  که در غرب به شهرت رسیده‌اند دقت کنیم به 10 تا 15 نفر نمیرسند، بقیه از آنان تقلید کرده‌اند، در ایران هم همین قضیه باید اتفاق بیفتد و تحول در علوم انسانی هرچه تخصصیتر و گسترده‌تر پیش رود.
رحیم‌پور ازغدی یکی از سرنوشت‌سازترین مسائل جامعه ایران و اسلام را در دراز مدت اصلاح علوم انسانی مطابق با مبانی اسلام ذکر کرد و افزود: این عمل در طولانی مدت بر سرنوشت بشریت اثر میگذارد.
وی وجود علوم انسانی را برای هر جامعه‌ای یک اصل حیاتی برای خلق تمدن عنوان کرد و اظهار داشت: جامعه‌ای که علوم انسانی در آن وجود ندارد تمدن‌سازی ندارد و نرم افزار یک تمدن علوم انسانی است.
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به تقلید کورکورانه افراد از مکتب‌های غربی در کشور، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم شاهد موج عظیمی از جنبش چپ در ایران بودیم.
وی به پروژه وزارت خارجه آمریکا در رابطه با پذیرش نگهداری از دانش آموزان و دانشجویان نخبه کشورهای دیگر در یک خانواده آمریکایی برای مدتی کوتاه، گفت: آمریکا بورسیه زبان فارسی را که مدت‌ها پذیرش نداشت دوباره راه انداخته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نیاز دنیای اسلام به منابع منطبق با مبانی اسلامی، خاطرنشان کرد: در دیداری که از مالزی تا خارطوم و بوسنی داشته‌ام آنان در انتظار این هستند که از ایران برایشان منابع علوم انسانی برسد. 
انتهای پیام/صا10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول