اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیین گشایش نهمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛

خرمشاد: رایزنان فرهنگی صاحبان قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران هستند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی کننده قدرت نرم جمهوری اسلامی هستند.

خرمشاد: رایزنان فرهنگی صاحبان قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران هستند
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «محمدباقر خرمشاد» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز در نهمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شد، اظهار داشت: بعد از گذشت 16 سال از عمر این سازمان و 33 سال از حیات انقلاب اسلامی،‌ آیا میتوان با توجه به واقعیات ایران امروز و ایران 1404 در ماموریت‌های این سازمان تجدیدنظر کرد و طرحی نو داد و افق جدیدی را ترسیم کرد؟
وی با طرح این پرسش که انقلاب اسلامی در سال 1404 چگونه میتواند الهام‌بخش باشد؟ تصریح کرد: اگر قرار بود شانزده سال قبل برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هدفگذاری شود، مطمئنا قله مشترک این هدف‌ها، رساندن جهان اسلام به بیداری اسلامی بود، چرا که فلسفه وجودی سازمان این است که انقلاب اسلامی را به جهان صادر کند تا جهان اسلام بیدار شود.
خرمشاد گفت: اگر بیداری اسلامی در جهان به طور کامل محقق شود و به نتیجه برسد، یعنی تفکری توانسته حاکمیت کند که نگاه آن به انسان، هستی و جهان نگاهی متفاوت از تمدن غالب امروز است. در مرحله بعد این نگاه باید تبدیل به یک سبک زندگی شود و عینیت بیرونی پیدا کند که از آن به تمدن یاد میشود.
وی ادامه داد: اگر بیداری اسلامی اتفاق بیفتد و تفکر اسلام سیاسی حاکم شود تمدن جدیدی شکل میگیرد که ما از آن به تمدن نوین اسلامی یاد میکنیم.
وی تاکید کرد: اگر ایران اسلامی باید در سال 1404 الهام‌بخش باشد چاره‌ای ندارد جز اینکه تمدن ساز باشد و سبک زندگی نو ارائه دهد که ما از آن به عنوان تمدن نوین اسلامی ایرانی یاد میکنیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه آنچه در دهه چهارم انقلاب اسلامی در حال شکل‌گیری است، باید در مقام عمل محقق شود و تمدنی شکل گیرد که علم، تقوا، هنر و ... در اوج باشد، گفت: ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی همان چیزی است که از انقلاب اسلامی انتظار میرود تا بتواند الهام‌بخش باشد و این، امروز در حال شدن است.
وی گفت: وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی تمدن نوین اسلامی ایرانی در دهه چهارم انقلاب اسلامی است باید بتوانیم با استفاده از تمام ظرفیت‌ها هر آنچه اکنون در ایران اسلامی در حال شدن است را به جهانیان معرفی کنیم زیرا در طرف مقابل تمام تلاش غرب بر این است که نشان دهد سعادت و رستگاری انسان در گرو عمل به خواسته‌های آن است.
خرمشاد ادامه داد: رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی کننده قدرت نرم جمهوری اسلامی هستند بنابراین در این راستا از تمام طرح‌های ابتکاری و بنیادین حمایت و بودجه‌های کافی را در اختیار آن قرار خواهیم داد.

* بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان اسلام در نهمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانیپور صبح امروز در این هم‌اندیشی گفت: بازتعریف و تولید ادبیات مشترک در خصوص چیستی و چگونگی ماموریت سازمان و اهداف و رویکردهای نوین در دوره جدید مدیریت آن و بررسی وضعیت آینده و حرکت آتی سازمان دو موضوع اساسی در این نشست است که به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
وی یادآور شد: در این بخش‌ها الزامات و اقتضائات تحقق اهداف و رویکردهای نوین سازمانی بررسی خواهد شد و راهکارهای تحقق آن تشریح و تصمیم‌گیری خواهد شد.
دبیر نهمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی ایران جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: نهمین هم‌اندیشی نمایندگان فرهنگی با شعار «بیداری اسلامی، احیای تمدن نوین اسلامی» تلاشی است تا با همفکری رایزنان فرهنگی مروری بر مؤلفه‌ها، شاخص‌ها و مقتضیات شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ایرانی در دهه چهارم انقلاب اسلامی داشته باشیم.
ایمانیپور همچنین به مهمترین اهداف برگزاری این هم‌اندیشی اشاره کرد و افزود: «تبیین جهت‌گیریهای جدید سازمان»، «مروری بر نقش جدید سازمان بر اساس آیین‌نامه ابلاغی دولت و چگونگی هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی فعال در خارج از کشور»، «بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان اسلام»، «تشریح و همفکری در خصوص پیش‌نویس سند ملی توسعه روابط فرهنگی» و «ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمانی و وحدت رویه میان آن‌ها» از مهمترین اهداف این همایش به حساب میآید.
وی گفت: در کنار این همایش، نشست‌های بیداری اسلامی با حضور اساتید و نشست معرفی مولفه‌ها و شاخص‌های تمدن نوین ایرانی اسلامی، تشریح پیش‌نویس سند ملی توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی و دیدار با مسئولین عالیرتبه نظام نیز تدارک دیده شده است.
ایمانیپور در پایان خاطرنشان کرد: بیتردید، شرایط خاصی که امروز در عرصه بین‌الملل شاهد بروز و ظهور آن هستیم، میبایست در هدف‌گذاریها و رویکرد‌ها فرهنگی نظام، به صورت مدرن و مهندسی شده روی دهد برگزاری نهمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی، مجال منسبی برای تبادل نظر در این خصوص است.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول