اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سلطانخواه:

ایجاد بازار در خارج از کشور یکی از اهداف جشنواره علم تا عمل است

خبرگزاری فارس: معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: یکی از اهداف جشنواره علم تا عمل ایجاد بازار در خارج از کشور است.

ایجاد بازار در خارج از کشور یکی از اهداف جشنواره علم تا عمل است
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری فارس، نسرین سلطانخواه معاون علمی فناوری رئیس جمهور در نشست خبری جشنواره علم تا عمل گفت: امسال سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است و در سال‌های اخیر توسعه دانش در ایران در بعضی از گرایش‌ها با جهش همراه بوده اما متأسفانه تولید فناوری در دانش بومی دارای نقص نسبی بوده که در این زمینه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: همواره موفقیت‌های جمهوری اسلامی منتشر میشود و خبر موفقیت‌ها باعث شده است تا جمهوری اسلامی در بین کشورهای در حال توسعه به کشوری پرتکاپو در حوزه علم و فناوری شناخته شود. اما کسب جایگاه شایسته بخصوص در حوزه معاملات دانش‌بنیان و دستاوردهای نو آورانه نیاز به تلاش بیشتری دارد، از طرفی سال جهاد اقتصادی طلیعه روشنی در دهه پیشرفت و عدالت را نشان میدهد و در این موضوع نقش علم و فناوری در این جهات بسیار کلیدی است.

* در جهاد اقتصادی به دنبال دستیابی به ثروت و مقابله با تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی هستیم

معاون علم و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در جهاد اقتصادی به دنبال دستیابی به ثروت و مقابله با تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی هستیم و باید به سطح بالایی از علم دانش‌بنیان برسیم زیرا پیش شرط تبدیل علم به ثروت تبدیل علم به فناوری است و در جمله‌ای تجاریسازی را تولید علم به معنای تبدیل علم و دانایی به توانایی از طریق فناوری و در نتیجه تبدیل علم به ثروت معنا کردند.

سلطان خواه اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری نیز در راستای این تکاپو و تلاش به منظور ایجاد چشم انداز و کمک به رشد علم به صورت متوازن به لحاظ زمانی و جغرافیایی باید مشارکت داشته باشد و این رویکرد معاونت علمی و فناوری در جشنواره علم تا عمل متبلور شده است که در این راستا مراکز علمی را دور هم جمع کرد.

وی افزود: در این جشنواره شرکت‌هایی که به تولید علم و فناوری رسیده و به مرحله تجاری سازی نزدیک شده‌اند در بازار نیازمند مساعدت‌هایی هر چند محدود به صورت مالی و حقوقی هستند.

سلطان‌خواه با بیان اینکه از شرکت‌های دانش‌بنیاد و نهادهای علمی خواسته شد که دستاوردهای خود را با چند شرط عنوان کنند، گفت: دستاوردهایی میتوانند معرفی شوند که دارای دانش‌های پیشرفته باشند تا نیاز کشور را برطرف کنند و اطلاع رسانی گسترده قبلی نسبت به آنها انجام نشده باشند. 

* هزار و 174 طرح را برای حضور در جشنواره انتخاب شد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور کار در تمام استان‌ها با همکاری کار گروه‌های پژوهش نو آوری و فناوری را یکی از ویژگیهای جشنواره علم تا عمل خواند و گفت: 2 هزار و 675 طرح پیشنهاد و ارائه شد اما چون محدودیت پذیرش وجود داشت استان‌ها توسط کمیته‌ای با داوری خود هزار و 174 طرح را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند که در 31 غرفه جداگانه که هر غرفه به یک استان اختصاص دارد ارائه خواهند شد و از بین طرح‌ها، طرح‌های منتخبی نیز انتخاب شدند که از بین آنها در هیئت‌های داوری 25 طرح برتر کشوری انتخاب میشود و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان از برگزاری بخش‌های دیگری در جشنواره خبر داد و گفت: در جشنواره بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله طرح‌های کسب و کار، مشاورهای حقوقی و کارگاه‌های آموزشی هستند.

* جشنواره علم تا عمل فرصتی برای حمایت حقوقی و مادی از صاحبان علم و فناوری است

وی افزود: در این جشنواره فرصتی برای حضور سرمایه گذاران و صاحبان علم و فناوری به وجود خواهد آمد تا این دو با هم تعامل داشته باشند و فرصتی برای حمایت حقوقی و مادی از صاحبان علم و فناوری که از تمام استان‌ها حضور دارند، صورت بپذیرد.

سلطان‌خواه به یکی از ویژگیهای این نمایشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: طی روزهای برگزاری جشنواره دستاوردهایی که قابل رقابت در بازارهای صادراتی هستند در صورتی که بتوانند توانایی حضور در سطح بین المللی را از خود نشان دهند امکان حضور آنها در جشنواره‌های بین المللی و تحت حمایت قرار گرفتن آنها مهیا خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه گفت: در این جشنواره بیشتر شرکت کنندگان بخش‌های غیر دولتی هستند که توسط بخش‌های دولتی مختلف مورد حمایت واقع شده‌اند و میتوان امید داشت با برگزاری این نمایشگاه به تکمیل حلقه علم فناوری و نو آوری کمک شود تا در تجاری سازی به نقطه خوبی برسیم و شروع خوبی برای آغاز راه خواهد بود.

* یکی از اهداف جشنواره علم تا عمل ایجاد بازار در خارج از کشور است

سلطان‌خواه به یکی از هدف گذاریهای جدید این معاونت در برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: یکی از هدف گذاریهای جدید ایجاد بازارها در خارج از کشور است که سال قبل این اهداف مورد نظر جشنواره نبود.

وی ادامه داد: امسال یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه این است که خود استان‌ها بیشتر مداخله کنند ضمن اینکه برای حصول به اهداف نمایشگاه نیازمند کمک کارگروه‌های پژوهش هستیم.

سلطان‌خواه در پایان خاطرنشان کرد: در خلال برگزاری این جشنواره 10 کانون ارتباط دانش و صنعت آغاز به کار خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری فارس جشنواره علم تا عمل طی روزهای 13 تا 17 شهریورماه در مصلای تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول