اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  سایر حوزه ها

در پنج ماهه اول سال جاری تحقق یافت:

افزایش40 درصدی صادرات غیرنفتی و کاهش 3 درصدی واردات

خبرگزاری فارس: در پنج ماهه اول سال جاری صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی 40،19 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به رقم 16 میلیارد و 959 میلیون دلار رسید.

افزایش40 درصدی صادرات غیرنفتی و کاهش 3 درصدی واردات
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: وزن این میزان صادرات غیرنفتی نیز 11،94 درصد رشد داشت و در این مدت 30 میلیون و 855 هزار تن انواع کالا به سایر کشورها صادر شده است.
معمارنژاد گفت: در پنج ماهه اول سال گذشته صادرات غیرنفتی کشورمان 27 میلیون و 563 هزار تن، به ا رزش 12 میلیارد و 97 میلیون دلار بود.
رئیس کل گمرک ایران افزود: در این مدت 14 میلیون و 43 هزار تن کالا به ارزش 23 میلیارد و 835 میلیون دلار نیز وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 29،09 درصد و از نظر ارزش3،02 درصد کاهش داشته است.
به گفته وی در پنج ماهه اول سال گذشته 19 میلیون و 803 هزار تن انواع کالا به ارزش 24 میلیارد و 576 میلیون دلار وارد ایران شده بود.

*اقلام عمده صادرات

رئیس کل گمرک ایران گفت: در مدت یاد شده پروپان مایع شده با 952 میلیون دلار و اختصاص سهم ارزش 7،45 درصد از کل صادرات غیرنفتی، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود و پس از آن به ترتیب گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با 921 میلیون دلار و سهم ارزشی 7،21 درصد و بوتان مایع شده با 569 میلیون دلار و سهم ارزشی 4،46درصد قرار دارند.

*عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

معمارنژاد گفت: چینیها همچنان بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی هستند و بیش از 18 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند. به نحوی که در مدت یاد شده 10 میلیون و 290 هزار تن انواع کالای ایرانی به ارزش 2 میلیارد و 348 میلیارد دلار به چین صادر کردیم.
وی ادامه داد: امارات متحده عربی با اختصاص 14،68 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران دومین خریدار کالاهای ایرانی در این مدت بود و از این نظر در جایگاه دوم قرار گرفت و کشورهای عراق، هند و افغانستان نیز به ترتیب با اختصاص 13،6 درصد، 8،95 درصد و 5،31 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

*اقلام عمده واردات

به گفته رئیس‌کل گمرک ایران در پنج ماهه اول سال جاری شمش از آهن و فولاد غیرممزوج مهمترین کالای وارداتی کشورمان بود و در این مدت یک میلیارد و 118 میلیون دلار شمش آهن و فولاد وارد کشورمان شد و در مجموع 4،69درصد از کل واردات کشورمان را به خود اختصاص داد.
همچنین دانه ذرت دامی به ارزش 493 میلیون دلار و سهم ارزشی 2،07درصد از کل واردات دومین کالای وارداتی کشورمان در این مدت بود و برنج نیز با ارزش 464 میلیون دلار و با اختصاص 1،95 درصد از کل ارزش واردات در جایگاه بعدی قرار گرفت.

*عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران

رئیس کل گمرک ایران افزود: امارات متحده عربی، چین، آلمان، کره جنوبی و ترکیه به ترتیب عمده‌ترین صادرکنندگان انواع کالا در مدت یاد شده به ایران بودند.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول