اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در گفت‌وگوی فارس با معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد

روش‌های ترک اعتیاد همسران تشریح شد

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد نحوه عملکرد مناسب همسران معتاد در رابطه با شوهرشان را تشریح کرد و گفت: مهمترین اقدام همسران معتاد پیاده کردن تکنیک های راغب سازی معتاد برای ورود به سمت درمان است.

روش‌های ترک اعتیاد همسران تشریح شد
آذرخش مکری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس؛ درباره  همسران معتاد چگونه باید با شوهر معتاد خود رفتار کنند اظهار داشت: به این موضوع باید به صورت سیستماتیک و قانونمند نگاه شود که به طور کلی چند حالت مختلف وجود دارد.

وی افزود: این موضوع 3 حالت دارد و در هر 3 حالت، همسر مطمئن است که شوهرش معتاد است ولی در حالت اول شوهرش مطلقا قبول ندارد؛ در حالت دوم شوهر قبول دارد اما نیازی به تغییر نمیبیند و میگوید که "من همینم میخواهی بخواه و نمیخواهی نخواه" و در حالت سوم شوهرش قبول دارد اما مردد است که به سمت درمان برود یا نه.

مکری تصریح کرد: برای حالت های یک و دو متخصصان معتقدند بهترین نظامی که میتواند جواب دهد نظام راغب‌سازی است که بیمار را بر اساس آن به سمت پذیرش درمان هل میدهند.

وی اضافه کرد: این نظام حساب و کتاب دارد و قانونمند است و اینجوری نیست که بگویند باید به زور، معتاد را به سمت درمان برد یا معتاد را فریب دهند یا برای معتاد کمین بگذارند و در نهایت کارهای محرمانه انجام دهند مثلا در چایش چیزی بریزند لذا باید از هر گونه نقش بازیکردن خودداری کرد و باید با فرد به طور مستقیم رو در رو شد و مشکلات را گفت.

مکری یادآور شد: در حالت‌های یک و دو مقابله به صورت مستقیم است یعنی به فرد گفته می شود که "تو این مشکلات را داری و ما میخواهیم این مشکلات حل شود". در اینجا بسیاری از همسران میگویند که این حرف‌ها را میزنیم اما قبول نمیکند و در این شرایط باید از تکنیکهای راغب‌سازی استفاده شود.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ادامه داد: برای راغب سازی باید افراد مهم و مؤثر درجه یک فرد به عنوان مثال برادر، خواهر، فرزندان و پدر و مادر را برای اعمال فشار همه جانبه متحد و بسیج کرد. دومین کار این است که به بیمار گفته شود اگر اقدام درمانی انجام ندهد یکسری مجازات‌ها و تحریم‌ها از طرف خانواده برای او در نظر گرفته میشود.

مکری تصریح کرد: این تحریم‌ها میتواند مالی، معاشرتی و حتی تهدید به مدتی متارکه توسط همسر باشد که البته همه افراد مؤثر باید روی این شرایط متفق‌القول باشد. یعنی وقتی گفته میشود دیگر ماشین در اختیارش نمیگذاریم یا به او کمک مالی نمیکنیم همه باید آن را قبول کنند و به انجام آن پایبند باشند.

 وی افزود: اصل بعدی در راغب سازی این است که برای بیمار راه‌حل‌هایی قرار دهند که اگر میخواهد این مجازاتها را نبیند راه‌حل‌ آن این است که به کلینیکها مراجعه کرده و درمان شود لذا به نظر میرسد مهمترین اقدام اطرافیان این است که فشار حساب‌شده، همه جانبه، مستقیم و پلکانی انجام دهند.

مکری گفت: البته این کار خیلی ظرافت دارد و باید در آن دقت زیادی صورت گیرد لذا توصیه میشود به مشاور روانشناس مراجعه کنند که مدل‌های راغب‌سازی را یاد بگیرند.

وی یادآور شد: در مدل اول و دوم معمولاً در ابتدای کار از طرف بیمار مخالفت‌های صورت میگیرد اما بیمار وقتی میبیند همه با هم یک حرف را میزند و یکسری خواسته‌های حساب‌شده، نه دیمی، را دارند خسته میشود و با خود میگوید که نمیارزد این همه فشار را تحمل کند لذا بیشتر افراد راه منطقی را پیش میگیرند.

مکری اضافه کرد: در حالت سوم کار راحت است چرا که بیمار علاقه‌مند به پذیرش درمان است که در اینجا داشتن نقش حمایتی و تأیید‌کننده مهم است یعنی وقتی بیمار وارد درمان میشود همسرش باید تمام و کمال او را هدایت کند چرا که هر قدمی که برای درمان بر میدارد برای آینده مشترکشان بهتر است.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول