اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

بررسی تخریب‌های احتمالی عبور مترو از سازه 400 ساله

ترکهای سیوسه پل طبیعی است

خبرگزاری فارس: معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره ترکهای موجود در سیوسه‌ پل گفت: ترکهای فعلی سیوسه پل، مویی و طبیعی است تنها نگرانی ما در حال حاضر لرزش‌های پس از راه افتادن مترو است.

ترکهای سیوسه پل طبیعی است
سید مسعود علویان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس درباره وضعیت فعلی ترکهای سی و سه پل که گفته میشود ناشی از حفر تونل متروی اصفهان است، گفت: موضوع سی و سه پل همواره موضوع در اولویت حوزه معاونت میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان بوده است و با جدیت پیگیر موضوعات مرتبط با آن هستیم اما نباید با شک و شبهه به مردم اطلاع‌رسانی کنیم بلکه باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.

وی در ادامه افزود: ما مشاورانی را به کار گرفته‌ایم که وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان هستند و تاکنون 12 جلد گزارش درباره وضعیت سیوسه پل تهیه کرده اند.

------------------------------------------------------------------------
بررسی وضعیت سیوسه پل از تغییر رژیم رودخانه تا گذر مترو
------------------------------------------------------------------------


معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: در این گزارش‌ها تمام جهات را از بحث تغییر رژیم رودخانه، تغییر دما و حرارت، گذر مترو و... را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌ایم.


--------------------------------------------------
یقیناً‌ تونل، خطری برای سیوسه پل ندارد
--------------------------------------------------


علویان صدر درباره گذر تونل متروی اصفهان از محدوده سازه آبی 400 ساله سیو‌سه پل گفت: آنچه به قطع یقین مشاوران ما اعلام کرده‌اند این است که تونل مترو هیچ خطری برای سیوسه پل ندارد.
 

----------------------------------------------------
نگران لرزش‌های ناشی از عبور مترو هستیم
----------------------------------------------------


وی ادامه داد: تونل مترو خطری برای سیوسه پل ندارد آنچه نگران آن هستیم و مشاور بر آن تأکید کرده است بحث لرزش‌های ناشی از عبور مترو است. یعنی تأثیر لرزه‌ای عبور مترو بر سیوسه پل.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما مشاوری را از دانشگاه علم و صنعت به کار گرفتیم که مطالعه‌ای انجام دهد. یکسال پیش قراردادها بسته شد و در حال حاضر لرزه‌نگارها نصب شده است. اما 2 تست این بررسیها باقی مانده که مربوط به نوع واگن و نوع لوکوموتیو، ریل‌ها و موادی است که در ارتباط کاهش لرزش ناشی از عبور مترو در زیر ریل‌ها قرار داده میشود.

به گفته علویان صدر گزارش نهایی این بررسیها هنوز استخراج نشده است.


---------------------------------------------------------------------------
2 تست نهایی عبور مترو از سیوسه پل 3 ماه دیگر جواب میدهد
---------------------------------------------------------------------------

وی درباره اعلام نتیجه نهایی این بررسیها گفت: گزارش نهایی حداکثر 3 تا 4 ماه آینده اعلام میشود.

معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: برای انجام تست نهایی باید سازمان قطار شهری نوع واگن‌ها و لوکوموتیوها را اعلام کند. اگر از وضعیت عبور مترو اطمینان حاصل نکنیم اجازه عبور نخواهیم داد. مترو نباید صدمه‌ای به سیوسه پل وارد کند.

علویان صدر درباره ترکهای موجود در سیوسه پل گفت: اگر ترکهای موجود در سیوسه پل ناشی از تونل مترو باشد باید ترکها در لایه‌های زیرین ایجاد میشد در حالی که ترکها مویی است و در بدنه به صورت طبیعی وجود دارد.


------------------------------------------
ترکها عاملی برای رفع نقص هستند
------------------------------------------


وی ادامه داد: سیوسه پل سازه‌ای سنتی است و ترک عاملی است که آسیب‌های ناشی از گذر زمان را مشخص میکند و ما یکی از وظایفمان پایش مستمر آثار فرهنگی و تاریخی است و ترکها عاملی برای رفع نقص هستند.

معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ترکهای موجود جزئی هستند و بندکشیها مجدداً در سیوسه پل در حال بررسی و کاملاً تحت کنترل قرار دارند. این ترکها ناشی از اقدام خاصی نیست و هیچ تهدیدی به لحاظ گذر تونل برای سیوسه پل وجود ندارد.


--------------------------------------------------------------
نگرانی برای کل آثار موجود در مسیر فرهنگی چهارباغ
--------------------------------------------------------------


علویان صدر ادامه داد: آنچه نگران آن هستیم لرزش‌های پس از راه افتادن مترو است که نه تنها برای سیوسه پل بلکه برای آثار موجود در مسیر فرهنگی چهارباغ وجود دارد که برای این منظور هم سنسورهایی را نصب کرده‌ایم که هیچ صدمه‌ای به کل آثار منطقه وارد نشود.
انتهای پیام/ر
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول