اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از امروز تا 16 شهریور ماه؛

جشنواره نمایش عروسکی در اصفهان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان از آغاز برگزاری چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری این کانون با حضور 12 گروه داخلی و یک گروه خارجی طی روزهای 13 تا 16 شهریور ماه در اصفهان خبر داد.

جشنواره نمایش عروسکی در اصفهان برگزار می‌شود
سیدحامد عسگری‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به رقابت 370 گروه نمایشی اعضای مراکز کانون سراسر کشور در مرحله‌‌ استانی اظهار داشت: از این مجموع 60 گروه به مرحله منطقه‌ای راه یافته تا از میان آنها و در جریان برگزاری جشنواره در پنج منطقه، 10 گروه اصلی توسط گروه داوری جشنواره برای شرکت در مرحله کشوری انتخاب شده‌اند.
وی با بیان اینکه دو گروه میهمان نیز از کانون استان‌های اصفهان و خراسان جنوبی نمایش‌های خود را به صورت دو زبانه اجرا می‌کنند، افزود: یک گروه خارجی نیز از کشور آفریقای جنوبی در این جشنواره‌ی هنری حضور دارد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با اشاره به حضور آفریقای جنوبی و میهمانانی از کشورهای لبنان و افغانستان در جشنواره تصریح کرد: امیدوار هستیم این رویداد فرهنگی دو سالانه بتواند در سال‌های آینده به سمت بین‌المللی شدن حرکت کند.
وی گشایش مراسم جشنواره را از صبح روز 13 تا عصر روز پایانی یعنی 16 شهریور ماه عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری این جشنواره در تالار استاد فرشچیان اصفهان است و گروه‌های نمایشی علاوه بر این سالن، در سالن مجتمع کانون این شهر واقع در پل فلزی نمایش‌های خود را بر روی صحنه می‌برد.
عسگری‌فر حضور تریلی سیار کانون در اصفهان و اجرای یک نمایش با مضمون ایران‌شناسی را اعلام و اضافه کرد: این برنامه‌ها برای کودکان و نوجوانان شهر اصفهان و مناطق محروم آن در هنگامه برپایی جشنواره برگزار می‌شود.
وی با اشاره به شیوه اطلاع یافتن کودکان و نوجوانان  شهر اصفهان اظهار داشت: عروسک‌های غول پیکر دارا و سارا نیز در همین مدت در این شهر و در میدان امام (ره) و بوستان‌های آن کارناوال شادی برپا می‌کنند تا همگان از برگزاری این جشنواره در شهر خود مطلع شوند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با تاکید بر ضرورت بکارگیری و فراهم کردن تمام امکانات برای برگزاری هرچه بهتر چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی در اصفهان تصریح کرد: نمایش‌ها نیز به لحاظ شیوه‌های اجرا از تنوع بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه کودکان در مراکز کانون با ساده‌ترین و ارزان‌ترین امکانات موجود دست به تولید تئاتر می‌زنند، ادامه داد: برآیند حرفه‌ای آن در مقایسه با این فرآیند آموزشی و تربیتی برای کانون از اهمیت کمتری برخوردار است. 
عسگری‌فر از آغاز حرکت آموزش و پرورش برای تولید نمایش در مدارس کشور استقبال و تصریح کرد: اقدام آموزش و پرورش در این زمینه دیرهنگام بوده، اما معتقد هستیم نمایش عروسکی به عنوان یک شیوه تربیتی و آموزشی غیرمستقیم می‌تواند به جریان آموزش مدارس نیز کمک کند.
وی آمار قابل توجهی از برگزاری 13 دوره این رویداد هنری ارایه کرد و گفت: از سال 1376 تاکنون بیش از 190 گروه در این جشنواره، نمایش‌های خود را روی صحنه برده‌ و هم اکنون بسیاری از این گروه‌ها به صورت حرفه‌ای فعالیت کرده و در عین حال کانون همواره در عرصه نمایش عروسکی، بزرگانی را به جامعه معرفی کرده است.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در پاسخ به پرسش داوری جشنواره و بخش ملا‌ک‌های کانون در انتخاب داوران جشنواره تاکید کرد: نگاه کانون به نمایش عروسکی نگاهی فرآیند محور بوده و به دلیل عدم اثرات تربیتی و روان‌شناختی مثبت، قصد ورود بیش از حد کودکان به فضای حرفه‌ای نداشته و با همین نگاه در داوری مراحل استانی و منطقه‌ای جشنواره از کارشناسان مجرب کانون استفاده می‌شود.
وی به داوری آثار در مرحله منطقه‌ای توسط کارشناسانی چون احمد شهدادی، فرزاد زیدی‌نژاد و محمد علی یزدان‌شناس اشاره کرد و بیان داشت: کار داوری مرحله کشوری بر عهده حسن دادشکر، علی اکبر حلیمی و رسول فرقدان گذاشته شده است.
عسگری‌فر با وجود بین‌المللی نبودن برگزاری چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی گفت: با وجود اعلام آمادگی گروه‌های خارجی دیگری از کشورهای مختلف برای شرکت در جشنواره، به دلیل مشکل آماده نشدن ویزا یا دیر اعلام کردن درخواست خود امکان حضور پیدا نکردند، اما احتمال حضور یک یا دو گروه دیگر نیز تا روزهای باقی مانده وجود دارد.
وی در مورد اعلام برنامه‌های جانبی این جشنواره اضافه کرد: این برنامه‌ها شامل برگزاری کارگاه ساخت عروسک برای کودکان و نوجوانان اصفهانی، برگزاری کارگاه تئاتر کاغذی توسط سهراب خواجه نژاد کارشناس کانون برای مربیان و کارشناسان کانون، نمایشنامه‌خوانی، برپایی نمایشگاه عکس از جریان برگزاری 36 جشنواره استانی و منطقه‌ای کانون در سراسر کشور و نمایش عروسک‌های 31 استان کشور و مدیریت تئاتر کانون است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول