اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

هشتم شوال، سالروز تخریب قبور بقیع به دستور وهابیت؛

وهابیت از ایجاد احساسات مذهبی کنار قبور ائمه(ع) هراس دارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه توسل به ائمه در طول اراده الهی قرار دارد، کارکرد سیاسی و اجتماعی قبور ائمه و ایجاد حرکت‌های سازنده دینی در حرم شریف آنها را از علل تخریب قبور ائمه‌(ع) دانست.

وهابیت از ایجاد احساسات مذهبی کنار قبور ائمه(ع) هراس دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس در خصوص علت تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام توسط آل سعود، بیان داشت: در این رابطه سه دلیل مطرح است، دلیل اول این است که قبور ائمه(ع) یک مرکز تجمع علاقه‌مندان است که در آنجا نظرات و منویات‌شان را مطرح میکنند، لذا قبور ائمه (ع) این کارکرد سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را در طول تاریخ داشته است که مرکز تجمع بوده و وهابیت از این تجمعات هراس دارد.
وی افزود: از آنجایی که در مراقد شریف ائمه علیهم‌السلام تفکرات و اندیشه اهل‌بیت(ع) مطرح میشود، بنابراین وهابیت با این تفکرات و اندیشه مخالف هستند.
 این استاد حوزه و دانشگاه درباره نکته دوم گفت: قبور ائمه(ع) محل احساسات پاک مذهبی است؛ یعنی هیجانات مذهبی و عواطف در این مراکز به اوج خود میرسد، لذا میبینید با تجمع مردم در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا، مشهد و قم این عواطف نسبت به امام شهید و مظلوم تبلور یافته و منشای حرکت‌های سازنده دینی- مذهبی میشود و وهابیت با این احساسات مقدس مذهبی مخالف است.
حجت‌الاسلام غرویان با اشاره به اینکه دلیل سوم استعمار است، تصریح کرد: وهابیت تندرو امروز در خدمت اهداف استعماری و استکباری است و یک عامل  تهدیدی به حساب میآید که در جهت دین‌زدایی و دین‌ستیزی حرکت میکنند و استعمار هم از گروه‌های وهابی نهایت استفاده را میبرند و آنها را تحریک میکنند، برای اینکه نمادهای دینی را از بین ببرند، لذا وهابیون را وادار میکنند که دست به تخریب اماکن مذهبی بزنند. 
وی درباره اینکه وهابیت توسل به ائمه (ع) را شرک میداند، ابراز داشت: به نظر من وهابیت معنای توسل را نفهمیده و یا خودش را به نفهمی میزند؛ یا جهل است یا تجاهل و یا هر دو! این توسلی که ما به ائمه(ع) داریم، در حقیقت نه اینکه امام معصوم را خدا یا موثر حقیقی در عالم بدانیم، بلکه میخواهیم از راه توسل یک آمادگی قلبی و روحی در خود ایجاد کنیم تا آماده پذیرش لطف و مغفرت الهی شویم.
حجت‌الاسلام غرویان در پایان خاطرنشان کرد: با توسل نفس و روح خود را پاک میکنیم تا عنایت خداوند شامل حال ما شود و این به معنای شرک نیست و ما هیچ یک از ائمه را در عرض خداوند قرار نمیدهیم که مستلزم شرک شود، بلکه توسل یک وسیله است که در طول قرار میگیرد.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول