اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت؛

برگزاری 783 نفرروز آموزش پیشگیری از آنفلوانزای طیور

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: 783 نفرروز دوره آموزشی ترویجی پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور ویژه بهره‌برداران این استان برگزار شد.

برگزاری 783 نفرروز آموزش پیشگیری از آنفلوانزای طیور
حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشر در قرن حاضر، بروز بیماری‌های نوظهور و بیماری‌های مشترک دام و انسان است که تنها با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر میتوان کشور را از آلودگی به این بیماری مصون داشت.
وی افزود: بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور یکی از مهم‌ترین بیماری‌های صنعت طیور است و باعث همه‌گیری متعدد در کشورهای مختلف شده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده است.
مهری با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای طیور، اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد، گفت: ویروس این خانواده در دستگاه تنفس،گوارش و اعصاب جایگزین شده، در کنار سایر علائم بالینی، باعث کاهش تولید می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به راه‌های انتقال بیماری آنفلوانزای طیور، گفت: توسط پرندگان مهاجر آبزی به ویژه اردک وحشی که عموماً فاقد هرگونه علائم بالینی بیماری، تجمع ویروس در روده‌های پرنده و دفع آن از راه مدفوع، انتقال بیماری از طریق پرندگان وحشی به واحدهای پرورش، انتقال بیماری از طریق پرندگان اهلی بیمار به پرندگان سالم موجود در واحدهای پرورش از مهم‌ترین راه‌های این انتقال است.
وی اضافه کرد: انتقال بیماری از واحدهای پرورش آلوده به واحدهای سالم، بازارهای پرنده زنده به عنوان مخزن آلودگی و انتقال آن به انسان‎ها و سایر ماکیان، حضور پرندگان زینتی در قفس از راه‎‌های انتقال ویروس آنفلوانزا به گله‌های پرورشی از دیگر این راه‌های انتقال محسوب می‎شود.
مهری همچنین با اشاره به نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزای طیور به انسان، افزود: تماس مستقیم و نزدیک انسان با پرنده آلوده، انتقال ویروس آنفلوآنزا از طریق خوردن گوشت پرنده آلوده و تخم مرغ آلوده از مهم‌ترین راه‌های این انتقال است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دامپزشکی این استان در راستای مقابله با این بیماری، گفت: نمونه برداری از 829 طیور مشکوک به بیماری آنفولانزای فوق حاد، آزمایش سرولوژیک و ملکولی 894 مورد در راستای بررسی بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور، سم‎پاشی و ضدعفونی تعداد 2 هزار و 161 دستگاه خودرو و چاپ 377 پوستر و اطلاعیه در راستای بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور از مهم‌ترین این اقدامات به‎شمار می‎رود.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول