اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

تب تند استقلال در قالب خانه‌های مجردی/ 6

بی‌مهری در سایه طلاق عاطفی موجب گسترش خانه‌های مجردی می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو فراکسیون جوانان مجلس با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها با وجود اینکه در کنار هم هستند از تنهایی و بی‌مهری رنج می‌برند، گفت: یکی از دلایل رواج خانه‌های مجردی جستجوی محبت در درون این خانه‌هاست.

بی‌مهری در سایه طلاق عاطفی موجب گسترش خانه‌های مجردی می‌شود
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو فراکسیون جوانان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: تزلزل بنیان خانواده در یک بستر خاص فرهنگی اتفاق می‌افتد که موجب بسیاری از ناهنجاری‌هایی می‌شود که امروزه در جامعه شاهد بروز آن هستیم؛ زندگی در قالب خانه‌های مجردی یکی از پدیده‌های ناهنجار است که هم‌اکنون در کشو ما نیز اتفاق افتاده است.

وی پدیده خانه‌های مجردی را معضلی برای جامعه برشمرد و گفت: نخستین شاخصه تجردگرایی و زندگی در قالب خانه‌های مجردی دور شدن از مبانی اعتقادی و دینی است؛ متأسفانه این مسئله هم‌اکنون در برخی از خانواده‌های ایرانی به وقوع پیوسته است که این امر آسیب‌های جدی را به نهاد خانواده وارد می‌کند.

حجت‌الاسلام سلیمی با بیان اینکه امروزه علیرغم اینکه علوم روانشناسی و سایر علوم اجتماعی در مقام آموزش از رشد خوبی برخوردار شده است، افزود: با این وجود حقیقت این است که هم اکنون روابط عاطفی بین انسان‌ها به شدت ضعیف و متزلزل شده است که منشأ اصلی آن سست شدن پایه‌های محبت در درون نهاد خانواده‌ است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشور تعداد طلاق عاطفی از طلاق فیزیکی بیشتر شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از خانواد‌ه‌ها از طلاق عاطفی که منجر به تنهایی می‌شود، رنج می‌برند بنابراین فرزندان این خانواده‌ها وقتی محبت را در کنار زندگی با والدین خود دریافت نکنند محبت را در قالب خانه‌های مجردی جستجو می کنند.

عضو فراکسیون جوانان با اشاره به استغنای مالی در برخی از جوانان اظهار داشت: متأسفانه دیدگاه دیگری که بر رواج خانه‌های مجردی دامن می‌زند استغنای مالی برخی از افراد خصوصاً جوانان است چرا که این دسته از جوانان گمان می‌کنند استغنای مالی برایشان استغنای روانی، اخلاقی و اجتماعی نیز به همراه دارد.

* الگوگیری برخی از جوانان از فرهنگ غرب تمایل آنها را برای تشکیل خانواده کم می‌کند

وی با اشاره به نفوذ فرهنگ غرب به کشور بیان داشت: یکی دیگر از دلایل تخریب نهاد خانواده تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای است که با هدف از هم‌پاشی خانواده‌های ایرانی به تولید سریال‌های مخرب می‌پردازند بنابراین برخی از جوانان با الگوگیری از فرهنگ‌های غربی تمایل کمتری به تشکیل خانواده دارند.

حجت‌الاسلام سلیمی ادامه داد: متأسفانه بنا به دلایل متعدد سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرده است از طرفی هزینه‌های ازدواج با توجه به چشم و هم‌چشمی‌ها تبدیل به یک بحران پیش روی جوانان قرار دارد بنابراین برخی از جوانان نیازهای عاطفی و جنسی خود را در قالب خانه‌های مجردی دنبال می‌کنند.

* کمبود خوابگاه به رواج خانه‌های مجردی دامن می‌زند

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد دانشجویان خوابگاه کافی نداریم در واقع دانشگاه‌ها متناسب با رشد جمعیت دانشجویان از امکانات رفاهی مناسب برخوردار نیستند به همین دلیل احتمال اینکه دانشجویان جوان نیز در معرض آسیب‌های ناشی از خانه‌های مجردی قرار بگیرند، بسیار است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رواج خانه‌های مجردی را در کشور اسلامی ایران پدیده نامیمون عنوان کرد و بیان داشت: این مسئله اگر اندک هم باشد برای جامعه اسلامی ما اتفاق بسیار ناخوشایندی است بنابراین باید برای این مسئله ویران‌کننده چاره‌ای بیندیشیم خصوصاً با توجه به اینکه برخی از آمارها نشان می‌دهد که در برخی از مراکز استان‌ها نیز این مسئله در حال گسترش است و ما باید برای جلوگیری از ریشه دواندن این اتفاق هنجارشکن اجتماعی برنامه‌ریزی اساسی داشته باشیم .

وی با بیان اینکه خانواده مهمترین نهاد است که باید در آن روابط عاطفی بین افراد تقویت شود، خاطر نشان کرد: پدیده ناهنجار خانه مجردی موجب فروپاشی جامعه است بنابراین باید به صورت جدی این معضل ریشه‌یابی شود سپس برای درمان آن به صورت اورژانسی اقدام کنیم چرا که در غیر اینصورت همانند کشورهای غربی شاهد از بین رفتن نهاد خانواده می‌شویم.

انتهای پیام/ر
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول