اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

مدیر عامل شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

دستور رحیمی برای معرفی املاک مازاد بانک‌ها؛ فقط 4 بانک همکاری کرده‌اند

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) ضمن ابراز گلایه از عدم همکاری بانکی‌ها با این شرکت از نامه‌ معاون اول رئیس جمهور به بانک‌ها برای معرفی تمامی املاک به فام خبر داد.

دستور رحیمی برای معرفی املاک مازاد بانک‌ها؛ فقط 4 بانک همکاری کرده‌اند
سید حسین میرزا طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره مرحله بعدی مزایده املاک مازاد بانک‌ها توسط این شرکت، اظهار داشت: تا پایان شهریور ماه مزایده آینده این شرکت برگزار می‌شود؛ این مزایده آخرین مزایده قبل از اتمام اولتیماتوم بانک مرکزی برای فروش املاک مازاد بانک‌ها تا پایان شهریور است.
مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) درباره میزان املاک در نظر گرفته شده در مزایده شهریور، بیان کرد: فعلاً‌ 200 ملک به بنده معرفی شده است البته این آمار تمام املاک نیست به خاطر اینکه آمار مربوط به شهرستان‌های بانک‌های ملی، کشاورزی، صنعت و معدن و صادرات به دست بنده نرسیده است.
وی با بیان اینکه بانک‌ها تا برگزاری شانزدهمین مزایده وقت دارند املاک مازادشان را به شرکت فام معرفی کنند، تصریح کرد: ارزش این املاک هنوز اعلام نشده است.

* بی‌توجهی بانک‌ها به اولتیماتوم بانک مرکزی

وی افزود: از 10 بانک ملی، ملت، صادرات، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، تجارت، سپه و توسعه صادرات که سهامدار شرکت هستند فقط 4 بانک همکاری‌های لازم را در برگزاری مزایده‌ها با معرفی املاک مازاداشان انجام می‌دهند.
این مقام مسئول بانک ملی را از لحاظ همکاری با شرکت فام جزء اولین بانک عنوان کرد و گفت: بانک‌های صادرات، کشاورزی و صنعت و معدن نیز در این سال‌ها با شرکت همکاری داشته‌اند.
مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) در همین ارتباط به نامه بانک مرکزی و همچنین مصوبه شورای پول و اعتبار برای فروش املاک مازاد بانک‌ها در شش ماهه اول سال جاری اشاره و تصریح کرد: با وجود این اولتیماتوم بانک مرکزی همکاری چندانی از جانب بانک‌ها انجام نمی‌شود.

* مدیران بانک‌ها اجازه همکاری با شرکت فام را نمی‌دهند

طباطبایی ادامه داد: درحالی بانک‌ها با شرکت فام همکاری نمی‌کنند و هیچ ملکی را ارائه نمی‌دهند که شروع این شرکت با مصوبه هیأت وزیران بود و هر کدام از این بانک‌ها 200 میلیون تومان سهام آنرا خریداری کردند.
وی با تأکید براینکه بانک‌های مذکور هیچ‌گونه همکاری را با شرکت فام از سال 1388 به بعد نداشته‌اند، بیان کرد: این بانک‌ها همزمان با برگزاری مزایده در شرکت فام به صورت جداگانه و از طریق ارتباط با شرکت‌های خاصی اقدام به برگزاری مزایده‌ می‌نمایند و در حقیقت موازی کاری می‌نمایند.
مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) گفت: در مزایده تیرماه شرکت فام غیر از 4 بانکی که با شرکت همکاری می‌کنند مابقی بانک‌ها به صورت موازی کاری با انعقاد قرارداد با شرکت‌های دیگر اقدام به فروش املاک مازادشان کردند.
طباطبایی درباره دلایل عدم همکاری بانک‌ها با شرکت فام اظهار داشت: در پی مذاکراتی که با مسئولان فروش املاک این بانک‌ها داشتیم متوجه شدیم که مدیران عامل بانک‌های مذکور دستور داده‌اند که با شرکت فام همکاری نکنند و از طریق شرکت ساختمانی خودشان این املاک را بفروشند.
این مقام مسئول در شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها تصریح کرد: از مسئولان مربوطه در این بانک‌ها پرسیدم که اگر قصد همکاری با شرکت را نداشتید چرا سهام آنرا خریدید که انها در پاسخ گفتند آن زمان بنابه دلایلی سهام را خریدم ولی ترجیح می‌دهیم خودمان این کار را انجام دهیم.

* نامه رحیمی به بانک‌ها هم تأثیری در همکاری با فام نداشت

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ارسال نامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور به بانک‌های عامل اشاره و تصریح کرد: براساس نامه‌ای که از سوی آقای رحیمی به بانک‌ها ابلاغ شد آنها موظف شده‌اند ظرف یک فرصت 6 ماهه تمامی املاک مازادشان را در اختیار شرکت فام قرار دهند ولی با توجه به اینکه پایان شهریور این زمان تمام می‌شود غیر از 4 بانک نامبرده شده هیچ کدام اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.
مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) ادامه داد: نامه‌ای که از سوی معاول اول رئیس جمهور به بانک‌ها ابلاغ شد غیر از مصوبه شورای پول و اعتبار بود ولی نکته اینجاست که بانک‌ها هیچ توجهی به این تذکرات ندارند.
به گفته این مقام مسئول در شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها در نامه معاون اول رئیس جمهور خطاب به بانک‌ها آمده است که درصورت عدم اجرای مفاد این نامه تا پایان شهریور ماه برخوردهای تنبیهی برای بانک‌های متخلف آغاز خواهد شد.

* فروش 900 میلیارد تومان از املاک مازاد بانک‌ها

طباطبایی در ادامه به ارائه آماری از دی ماه سال 89 تا تیرماه سال 90 از میزان مزایده‌ها و املاک به فروش رفته در این جلسات پرداخت و گفت: از دی سال گذشته تا تیر امسال جمعاً‌ 103 فقره ملک توسط شرکت فام برای 4 بانک ملی، صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی به فروش رفته است.
وی اضافه کرد: از سال 87 تا پایان تیرماه سال 1390 معادل 1275 فقره ملک با مبلغ 5 هزار و 485 هزار میلیارد ریال به شرکت فام معرفی شده است که از این تعداد 413 فقر ه ملک با مبلغ حدود 900 میلیارد تومان توسط شرکت به فروش رفته است.

* گلایه‌های مدیر فام از نحوه همکاری بانک‌ها

مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) با بیان اینکه دو بانک دیگر نیز به تازگی در حال انعقاد قرار داد با این شرکت برای همکاری هستند، تصریح کرد: پست‌بانک و بانک توسعه صادرات نیز طی تماسی با شرکت فام اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌خواهند برای فروش املاک مازادشان با ما قراردادی منعقد نمایند.
طباطبایی درباره تاریخ برگزاری مزایده‌های شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها گفت: هر دو ماه یکبار این شرکت مزایده برگزار می‌کنند چراکه طبق مصوبه قانونی به شرکت اعلام شده که به فاصله 2 ماه به 2 ماه مزایده‌ها برگزار شوند.
وی همچنین در قسمت دیگری از این گفت‌وگو به بیان گلایه‌هایی از نحوه همکاری بانک‌هایی که با شرکت فعالیت می‌کنند پرداخت و اذعان داشت: بعنوان مثال بانک کشاورزی با شرکت فام همکاری می‌کند ولی املاکی را به شرکت معرفی می‌کند عمدتاً‌ در نقاط کور شهرستان‌ها هستند و املاکی را که در نقاط خوب شهر است را خود می‌فروشد.
این مقام مسئول در شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها اضافه کرد: بانک‌ها املاکی را که خودشان نمی‌توانند بفروشند و در نقاط دور افتاده استان‌های مختلف هستند را صرفاً به خاطر اینکه بگویند به نامه معاون اول رئیس جمهور عمل می‌کنند را به شرکت فام معرفی کرده‌اند.
وی افزود:‌ البته بانک‌های ملی و صادرات همکاری خوبی را داشته‌اند ولی بانک صنعت و معدن نیز مشابه بانک کشاورزی عمل کرده و تنها 18 ملک را به شرکت معرفی کرده است؛‌این بانک‌ها نیز در برخی موارد با شرکت موازی کاری می‌کنند.

به گزارش فارس، یکی از اولتیماتوم‌های بانک مرکزی در تصویب سیاست‌های پولی و بانکی امسال که به بانک‌های عامل ابلاغ شد الزام بانک‌ها به فروش املاک مازادشان است.
طبق ماده 16 بسته سیاستی-نظارتی سال جاری، موسسات اعتباری موظفند حداکثر ظرف شش ماه از ابلاغیه این مجموعه، کلیه دارایی‌های مازاد و تملیکی خود و شرکت‌های انتفاعی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در آنها مشارکت دارند را در چارچوب دستورالعمل سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری (مصوب سال 1386 شورای پول و اعتبار) واگذار نمایند.
البته یادآور شد که این بند در بسته سال گذشته نیز به تصویب رسیده و به دنبال آن بانک‌ها موظف به فروش املاک مازادشان شده بودند اما کوتاهی و تعلل آنها در اجرای این سیاست موجب شده تا بانک مرکزی و سیاست‌گذاران پولی و بانکی بار دیگر این بند را در بسته 90 بگنجانند.
یکی از مهم‌ترین دلایل تصویب این بند در بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی این است که سکاندار پولی و بانکی کشور تأکید دارد بانک‌ها باید کار اصلی خود یعنی بانکداری اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند و شرکت‌داری را به بخش خصوصی واگذار کنند.
البته برداشتی که از صحبت‌های بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص می‌توان داشت این است که بانک مرکزی فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها را به مثابه افزایش سرمایه آنها می‌داند و معتقد است که در این شرایط منابع مالی بانک‌ها تقویت شده و آنها می‌توانند با پرداخت تسهیلات به کمک بخش‌های تولیدی و صنعتی بیایند.
بهمنی میزان جدیت بانک مرکزی در اجرای این بند از بسته سیاستی-نظارتی سال 90 را چنین عنوان کرده است که این ماده یک ضرب‌الاجل 6 ماهه است که بانک‌ها حتماً باید در این بازه زمانی آنرا اجرا کنند.
ناگفته نماند که رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به بانک‌ها هشدار داده که بعد از گذشت 6 ماه از سال 90 و عدم اجرای این ماده، بانک مرکزی تنبیهات لازم را در دستور کار قرار خواهد داد.
از سوی دیگر و براساس آنچه در این مصاحبه به نقل از مدیر شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها مبنی بر ارسال نامه معاون اول رئیس جمهور به بانک‌های عامل مبنی بر الزام بانک‌ها به همکاری با شرکت فام و معرفی تمام املاک مازادشان تا شهریور ماه عنوان شد این نتیجه حاصل می‌شود که این بار دولت و بانک مرکزی با جدیدی در تلاش هستند که بانک‌ها را از شرکت‌داری دور کنند و سیر و سوق بانکداری در کشور را به سمت بانکداری اسلامی ببرند.
اما حاصل بررسی‌های خبرنگار فارس از عملکرد و اقدامات بانک‌ها در خصوص اجرای مفاد نامه معاون اول و همچنین مصوبات شورای پول و اعتبار بیانگر بی توجهی بانک‌ها به این نامه‌ها و مصوبات قانونی است.
با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد بانک‌ها حداقل از طریق همکاری با شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها گامی در جهت اجرای این ماده از بسته سیاستی-نظارتی سال 1390 بردارند و این احتمال دارد که بانکی‌ها از طریق شرکت‌های ساختمانی خود این املاک را تا پایان شهریورماه به فروش برسانند شاید هم تعدادی از این بانک‌ها به طور کلی اهمیتی به این ماده از مصوبه شورای پول و اعتبار ندهند و تنبیهات بانک مرکزی و دولت را به اجرای این امر ترجیح دهند.

گفت‌وگو از: فاطمه محمدی

انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول