اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌وگو با فارس:

بیمارستان‌ها به بخشنامه وزارت بهداشت برای قرارداد با ماماها عمل نمیکنند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: گر چه هنوز ابزار حضور مامای همراه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی فراهم نشده اما بخش‌های درمان هم بعضاً به بخشنامه‌های وزارت بهداشت بها نمیدهند و به درآمد بیشتر خودشان فکر میکنند.

بیمارستان‌ها به بخشنامه وزارت بهداشت برای قرارداد با ماماها عمل نمیکنند
ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به اینکه آیا طرح مامای همراه طبق وعده وزارت بهداشت عملی شده است یا خیر اظهار داشت: هنوز ابزار حضور مامای همراه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی فراهم نشده و علتش این است که این طرح، طرحی نیست که بتواند تمام قابلیت‌های مامایی را به کار بگیرد گرچه ماماهای کاردان از این طرح استقبال کردند که به عنوان مامای همراه بر بالین مادرها حضور داشته باشند.

*طرح مامای همراه زیر پوشش بیمه نیست مردم هم استقبال نمیکنند

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران با اشاره به اینکه اجرای طرح مامای همراه عملاً در بخش دولتی امکانپذیر نیست توضیح داد: تعرفه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شده پوشش بیمه‌ای ندارد و چون افرادی که به بخش دولتی مراجعه میکنند افرادی هستند که از بیمه استفاده میکنند و معمولاً توان پرداخت هزینه‌های غیربیمه‌ای را ندارند و در نهایت این طرح با استقبال مواجه نمیشود.

خداکرمی گفت: آنچه که برای اجرای طرح مامای همراه هم مهمتر است این است که ماما بتواند قابلیت خودش را بر طبق آموزش‌هایی که دیده در خدمت به مادران بگیرد و آن انجام زایمان طبیعی است.

* بیمارستانها حتی به بخشنامه وزارت بهداشت توجه نمیکنند

رئیس انجمن علمی مامایی ایران افزود: ما باید در بخش دولتی منطبق با بخشنامه‌ای که خود وزارت بهداشت صادر کرده و در آن آمده بیمارستان‌ها میتوانند با ماماها قرارداد ببندند که ماماها بیمارهایشان را برای زایمان طبیعی به بیمارستان بیاورند و خودشان تعرفه را بگیرند عمل کنیم به خصوص در شهرستان‌ها که مراکز خصوصی وجود ندارد. این طرح میتوانست خیلی خوب باشد اما بخش دولتی همکاری نکرد.
 
وی ادامه داد: علت همکاری نکردن بیمارستانها این است که بیمارستان‌های ما خود کفا هستند و ترجیح میدهند از تعرفه‌ای برای زایمان استفاده کنند که درآمد بیشتری برایشان داشته باشد مانند استفاده از متخصص زنان حتی برای زایمان‌های طبیعی.

* دستمزد یک ماما برای زایمان یک سوم متخصص زنان است

خداکرمی تعرفه‌ ماماها را 5k تعرفه جراحی عنوان کرد و گفت: میتوان گفت دستمزد یک ماما برای انجام زایمان طبیعی یک سوم دستمزد یک جراح و متخصص زنان است که این مغایر با نظام نوین پرداخت در جهان است. در تمام دنیا تعرفه‌‌ها به خدمت تعلق میگیرد و اگر زایمان طبیعی تعرفه‌اش 15k باشد فرقی نمیکند که چه کسی زایمان را انجام میدهد هر کس که اجازه دارد زایمان انجام دهد تعرفه‌ شاملش میشود و بیمه‌ها هم مبلغ را پرداخت میکنند.
 
* زایمان طبیعی باید بر عهده ماما باشد

وی اضافه کرد: اما در کشور ما نظام پرداخت در نظام پزشکی بر مبنای بیعدالتی کامل است یعنی تعرفه به فرد تعلق میگیرد در صورتی که زایمان طبیعی جزو کار ماما هست. نمیدانم چرا جراح و پزشکان متخصص ما زایمان طبیعی انجام میدهند آنها باید زایمان‌های مشکل، جراحیهایهای زنان و مامایی و درمان سرطان‌ها را انجام دهند.

وی اذعان داشت: چون تولد از حیث سودبخشی و فراوانی بهتر هست همه متخصصان ترجیح میدهند زایمان انجام دهند آن هم به روش سزارین، چون تعرفه سزارین از زایمان طبیعی هم بالاتر است.

خداکرمی گفت: اگر وزارت بهداشت بنا دارد مشکلات مردم را در بخش بارداری و زایمان حل کند و مشکلات ماماها را هم در بخش عدم اشتغال حل کند. مامای همراه تنها راه نیست بلکه یکی از راه‌های حاشیه‌ای است که البته آن هم اجرا نشده چرا که بخش‌های درمان ما بعضاً به بخشنامه‌های وزارت بهداشت بها نمیدهند و به درآمد بیشتر خودشان فکر میکنند.

*بیمه‌ها هزینه زایمان طبیعی بدون مشکل را به متخصصان نپردازند

خداکرمی دو روش را برای حل مشکل ماما مفید دانست و اظهار داشت:  یکی استانداردسازی نیروی انسانی طبق استاندارد خود وزارت بهداشت به ازای یک هزار زایمان 11 ماما به کار گرفته شود و  زایمان طبیعی بدون مشکل را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به ماما بسپارند و سازمان‌های بیمه‌گذار ما هم نباید تعرفه زایمان طبیعی را که ماما هم حضور داشته به پزشک متخصص بپردازند و بپرسند چرا یک زایمان طبیعی بدون مشکل را یک متخصص انجام داده است.

وی گفت: اگر این اتفاق بیافتد هم مردم و زنان باردار منتفع خواهند شد که در زایمان طبیعی هزینه کمتری بپردازند و هم این بیاخلاقی که در نظام زایمان و تعرفه‌های موجود از بین خواهد رفت.

خداکرمی اضافه کرد: اکنون حاملگیها به صورت انتخابی و در تاریخی که تیم درمان تعیین میکند از یک تا 4 هفته زودتر خاتمه مییابد فقط به خاطر اینکه بتوانند بهتر سزارین کنند و تعرفه بهتری تعلق بگیرد که این موضوع در آینده فاجعه‌ای به بار خواهد آورد. بچه‌هایی که هنوز باید در شکم مادر بمانند زود خارج میشوند که هم از حیث اخلاق پزشکی درست نیست و هم دخالت در پدیده خلقت است و هم از نظر علمی درست نیست مثل اینکه فردی هنوز باید زندگی کند ولی به جرم اینکه 70 یا 80 ساله است باید به زندگیش خاتمه دهند.

* حدود 30 هزار ماما در کشور بیکارند

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: حدود 50 هزار ماما داریم که 18 هزار نفر در بخش‌های مختلف مشغول به کارند و بقیه بیکارند. این بیکاری را فقط به ماماها صدمه نزده بلکه مردم و جامعه را هم از خدمات مامایی محروم کرده است. اکنون دختران ما در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به خدمات مامایی نیاز دارند همچنین زنان ما در بخش پیشگیری، توانمند‌سازی و غربالگری سرطان‌ها و بیماریهای منتقل شونده از راه جنسی به خدمات مامایی نیاز دارند ولی دسترسی آن را ندارند و هیچ کس هم پاسخگو نیست.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول