اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد:

شهید کاوه 6ماه به عنوان رابط آماد و پشتیبانی دموکرات‌ها در میان‌شان فعالیت کرد

خبرگزاری فارس: یکی از همرزمان شهید کاوه گفت: شهید کاوه 6 ماه به عنوان رابط پشتیبانی نیروهای کومله و دموکرات فعالیت کرد و به گونه‌ای کار آماد و پشتیبانی دموکرات را انجام ‌داد که توانست به فضای حاکم در منطقه و موقعیت دشمن به خوبی اشراف یابد.

شهید کاوه 6ماه به عنوان رابط آماد و پشتیبانی دموکرات‌ها در میان‌شان فعالیت کرد
اسماعیل نظرجانی یکی از فرماندهان گروه «تخریب و تفحص» تیپ 21 امام رضا (ع)و جوادالائمه (ع) خراسان است؛ وی در عملیات «کربلای 2» مسئولیت‌ گروه مهندسی لشکر ویژه شهدا را برعهده داشته است؛ نظرجانی از همرزمان نزدیک سردار شهید «محمد کاوه» بوده است. نظرجانی در عملیات‌های «مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر یک و 3، کربلای یک،2، 4، 5، نصر 8، خیبر، بدر و بیت‌المقدس» حضور داشته است.

* «چوارته»، «سلمانیه» و «حاج عمران» نقطه نفوذ شهید کاوه در غرب کشور بود

وی با بیان خاطراتی از سردار شهید «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت:‌ لشکر ویژه شهدا با استقرار در منطقه غرب کشور «چوارته»، «سلمانیه» و‌ «حاج عمران» آماده عملیات کربلای 2 شد؛ شهید کاوه با مطالعه و بررسی که در منطقه انجام داده بود، توانست در چوارته و سلمانیه نفوذ کند چرا که دشمن در آنجا دارای تحرکی نبود.

*شهید کاوه به عنوان نیروی آماد و پشتیبانی در میان نیروهای کومله و دموکرات 6 ماه فعالیت کرد

نظرجانی یادآور شد: شهید کاوه چنان دارای شجاعت و جسارت بود که مدت 6 ماه به عنوان رابط پشتیبانی نیروهای کومله و دموکرات کار کرد و به گونه‌ای کار آماد و پشتیبانی دموکرات را انجام ‌داد که توانست به فضای حاکم در منطقه خوب آشنا شود و زمانی که به عنوان فرمانده لشکر ویژه شهدا انتخاب شد به دلیل اشراف خوبش به منطقه غرب کشور توانست در اجرای عملیات‌های پارتیزانی و نامنظم خود موفق باشد.

مسئول مهندسی لشکر ویژه شهدا در ادامه افزود: شهید کاوه اصالتاً اهل روستای «بیهود» قاین بود و به همین خاطر بیشتر رزمندگان لشکر ویژه شهدا و گروه «پیش‌مرگ» از شهرهای استان خراسان بودند و تعدادی دیگر هم از شهرهای ارومیه، پیرانشهر و مهاباد در میان نیروهای پیش مرگ حضور داشتند.

*آموزش در شرایط سخت یکی از ویژگی‌های بارز لشکر ویژه شهدا بود

وی با اشاره به اینکه آموزش در شرایط سخت برای رزمندگان یکی از فعالیت‌های بارز شهید کاوه بود، تصریح کرد: شهید کاوه با فراهم کردن شرایط سخت در کنار دریاچه ارومیه، نیروهایش را آموزش داد و آنها را آماده جنگ نامنظم ساخت و به همین دلیل زمانی که وارد روستاهای غربی کشور می‌شد به طور ویژه‌ای نیروهایش را وارد عمل می‌کرد و به اجرای عملیات می‌پرداخت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه شهید کاوه تمام آموزش‌های نظامی‌اش را در داخل کشور گذرانده است، اظهار داشت: شهید کاوه عملیات‌های پارتیزانی و نامنظمی با شهید صیاد شیرازی، شهید بروجردی، قمی و دیگر فرماندهان انجام داد و همانند باز شکاری چنان نفوذ و قدرت عملی در میان مردم داشت که دشمن بعثی برای سر او جایزه تعیین کرده بود.

*دیدار آخر شهید کاوه با همرزمانش پس از مجروحیت در ارتفاعات حاج عمران

فرمانده گروه «تخریب و تفحص» تیپ 21 امام رضا (ع) با ذکر خاطره‌ای از عملیات کربلای 2 و مجروحیت شهید کاوه تصریح کرد: سردار شهید محمود کاوه در عملیات کربلای 2 به سختی در ارتفاعات حاج عمران مجروح شد و پس از 20 روز به همراه امام جمعه وقت گناباد، آیت‌الله غرویان و آیت‌الله شیرازی به پادگان مهاباد آمد و در محل حسینیه لشکر ویژه شهدا که همه رزمندگان برای دیدنش جمع شده بودند، حضور یافت.

نظرجانی در ادامه افزود: امام جمعه گناباد در جمع رزمندگان گفت: «سردار کاوه به اندازه 12 امام در سرش ترکش دارد و اکنون برای دیدار رزمندگان لشکر ویژه شهدا به میان شما آمده است». درست یادم است شهید کاوه با سری تراشیده به بالای جایگاه آمد و بدون اینکه سخنی بگوید، همه رزمندگان تا یک ساعت شروع به گریه کردند چرا که فرمانده خود را تا به حال به این صورت مشاهده نکرده بودند و این دیدار آخر شهید کاوه با رزمندگانش در حسینیه لشکر ویژه شهدا در مهاباد بود که پس از آن به دلیل مجروحیتش شهادتش اعلام شد.

*شهید کاوه همیشه آماده مقابله با نیروهای کمین دشمن بود

مسئول مهندسی لشکر ویژه شهدا تصریح کرد: آمادگی جسمانی نیروها از نکات بارزی بود که شهید کاوه زیاد به آن اهمیت می‌داد و در طول مدت آموزش نیروها خودش با لباس زیر در سرمای شدید حضور پیدا می‌کرد و نیروها را تمرین می‌داد چرا که معتقد بود با وجود کمین‌های دشمن، نیروها باید همیشه آماده باشند.

نظرجانی برگزاری مسابقات فرهنگی را از دیگر فعالیت‌های شهید کاوه دانست و گفت: شهید کاوه با اجرای مسابقه‌های فرهنگی و ورزشی نیروها را با دادن جوایزی تشویق می‌کرد و در اجرای این برنامه اهتمام خاصی داشت.

وی با اشاره به چگونگی شهادت شهید کاوه اظهار داشت: شهید کاوه در ارتفاعات «حاج عمران» به سختی مجروح شد و پس از 20 روز با رزمندگان لشکر ویژه شهدا درحسنیه پادگان مهاباد دیدار کرد اما شنیدن خبر شهادتش برای رزمنده‌ها سخت بود چرا که فرمانده بزرگی را از دست داده بودند.

* ایجاد سپاه «انصارالرضا(ع)» بیرجند تنها یادگاری است که از لشکر ویژه شهدا باقی مانده است

نظرجانی با بیان اینکه لشکر ویژه شهداء در حال حاضر به انصارالرضا(ع) تغییر نام یافته است، گفت: نامگذاری سپاه بیرجند با نام «انصارالرضا(ع)»‌ تنها یادگاری است که از لشکر ویژه شهدا باقی مانده است و جا دارد برای رزمندگان این لشکر که لباس تقوا زره آنها در مقابل دشمنان بود، اقدام فرهنگی مناسبی برداشته شود.
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول