اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با مدرس سیاسی دانشگاه مفید عنوان شد:

ارائه مدل جدید سیاسی علت انزجار غرب از ایران

خبرگزاری فارس: مدرس سیاسی دانشگاه مفید از مهم‌ترین دلایل انزجار غرب از ایران را ارائه یک مدل جدید سیاسی در مقابل سیاست‌های جهانی لیبرال و سکولار دانست.

ارائه مدل جدید سیاسی علت انزجار غرب از ایران
حسین معین‌آبادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم، نظام جمهوری اسلامی ایران را الگویی منحصر به فرد برای سیاست‌گذاری در دنیا دانست و بیان کرد: این خیزش بلند و تحول انقلابی در سه دهه گذشته شگفتی بسیاری را برای سیاستمداران جهان به دنبال داشته است.
وی از مهم‌ترین دلایل شگفتی سیاستمداران جهان را به‌کارگیری دین در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: نظام اسلامی ایران، گفتمانی جدید مقابل نظام‌های سکولار و دموکراسی که امروز از آوازه‌ای بلند برخوردارند، ایجاد کرده است.
مدرس علوم سیاسی دانشگاه مفید قم تصریح کرد: نوع نظام جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری مباحثی چون مردم سالاری و با استفاده از آموزه‌های الهی شکل منحصر به فردی از نظام سیاسی در جهان را به خود اختصاص داده است.
وی با تاکید بر اینکه منحصر به فرد بودن شکل نظام سیاسی ایران مشکلاتی را در جهان به همراه دارد، بیان کرد: باید همواره تلاش کنیم تا بالندگی و نوآوری نظام اسلامی حفظ شود.
معین‌آبادی عنوان کرد: نظام اسلامی ایران تاثیر بسزایی در ایجاد یک الگو و یا جایگزینی مناسب برای کشورهایی دارد که تمایل بسیاری به ایجاد حکومت مذهبی و اسلامی دارند.
وی از مهم‌ترین دلایل انزجار غرب از ایران را ارائه یک مدل جدید سیاسی در مقابل سیاست‌های جهانی لیبرال و سکولار دانست و گفت: این مدل جدید سیاسی با تمایلات و معیارهای سیاسی غرب مغایرت بسیاری دارد و موجب تحرکاتی علیه ایران می‌شود.
مدرس سیاسی دانشگاه مفید بیان کرد: تلاش غرب در فروپاشی کمونیسم و ایجاد شرایط فرهنگی و ارزشی با اهداف مغایر با اسلام از جمله فعالیت‌های آنان برای مقابله با الگوهای جایگزین است.
مدرس سیاسی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته به جایگاه سیاسی خاصی در جهان دست یابد، اضافه کرد: غربی‌ها پیش‌بینی می‌کنند دین اسلام تبدیل به یک الگوی قوی مقابل لیبرالیسم بشود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران توانسته به الگویی برای مکاتب سیاسی جهان تبدیل شود و این مهم را در معرض دید جهان بگذارد و به الگویی متفاوت با سکولاریسم دست یابد.
معین‌آبادی تصریح کرد: ایران در سطح خاورمیانه الگویی است که همراه با ایدئولوژی اسلامی و بر اساس آموزه‌های دینی بنا شده است و دلیل آن را می‌شود نزدیکی فرهنگی دینی مردم مسلمان خاورمیانه و امکان بکارگیری این الگوی نظام سیاسی که به الگوی اسلامی ایرانی شهرت یافته عنوان کرد.
وی افزود: کشورهایی که ایران را به عنوان الگو قرار داده‌اند فراوانند، ولی ممکن است در مورد شکل نظام و سیاست‌گذاری قوا تفاوت‌هایی داشته باشند ولی آنچه مهم است همه این مبانی حکومتی در چارچوب دین خواهد بود.
مدرس سیاسی دانشگاه مفید ادامه داد: کشور اسلامی ایران در راس حکومت فردی لایق، کاردان و فقیه را با عنوان ولی فقیه دارد که از امر آن متابعت می‌کند، ولی در برخی جوامع چنین وضعیتی به چشم نمی‌خورد.
وی افزود: وجود ولی فقیه در ایران به عنوان نظام سیاسی اسلامی می‌تواند به نظامی رقیب برای دموکراسی سکولار و شکل‌های آتی نظام‌های سیاسی در منطقه تبدیل شود.
معین‌آبادی تصریح کرد: نظام سیاسی جهانی، رقیب اسلامی بر نمی‌تابد و این موضوع موجب می‌شود نظام اسلامی ایران را در چارچوب فعالیت‌های استراتژیک بگنجانند به همین دلیل همواره تلاش می‌کنند با ما به مقابله بپردازند.
وی به تصور غرب از ایران اشاره کرد و گفت: غرب ایران را دشمن اصلی خود می‌داند و باید گفت جهان غرب از پیشرفت، توسعه و رشد در جهان اسلام و جهانی شدن الگوی اسلامی وحشت دارد که این موضوع موجب می‌شود نسبت به منافع خود احساس خطر کند.
مدرس سیاسی دانشگاه مفید قم اظهار داشت: غربی‌ها برای سقوط حکومت اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و به همین دلیل در تلاش هستند تا ایران اسلامی در جهان سقوط کند.
وی عنوان کرد: غربی‌ها معتقدند سقوط ایران اسلامی، مساوی تعطیل شدن گرایش‌های اسلامی است و ما به عنوان رقیبی جدی در عرصه‌های مختلف برای آنان محسوب می‌شویم.
وی تاکید کرد: ایران اسلامی به دلیل وجود نیروهای جوان و تحصیلکرده، واقع شدن در موقعیت جغرافیایی خاص، حضور جدی در یکی از سه نقطه استرات‍ژیک جهان و داشتن نفت و گاز به قدرت منطقه تبدیل شده است.
معین‌آبادی نقد بر عملکرد خودمان را از مهم‌ترین عوامل موفقیت در جهان دانست و گفت: اگر ما بتوانیم خودمان را نقد کرده و از هرگونه تشویش داخلی دوری کنیم می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح کاستی خود را جبران کرده و به دستاوردهای فراوانی دست یابیم.
وی تاکید کرد: نیروهای بالقوه را در کشور باید به نیروهای بالفعل تبدیل کرد و در این راستا به مسائلی چون آزادی رسانه و حقوق بشر بیش از پیش توجه داشته باشیم.
مدرس سیاسی دانشگاه مفید اظهارداشت: در صورتی که با نگاه آسیب شناسی جامعه را بنگریم جامعه رشد می‌یابد.
وی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ارزیابی صحیح از شرایط کشور اشاره کرد و افزود: نگاه رهبری می‌تواند استرات‍ژیک باشد و در این راستا باید عملکرد رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نسبت به جامعه امروزی عوض شده وهر دو وجه مثبت و منفی در کنار هم دیده شود.
معین‌آبادی تصریح کرد: باید به کسانی که منتقد نظام و کسانی که همراه نظام هستند واقع‌بینانه نگریست و دیدگاه رهبر در مورد هر دو وجه مورد تبیین قرار داد.
وی افزود: باید به رسانه‌ها فرصت داده شود تا اهداف تبیین شده در طول چهار برنامه را مشخص کرده و میزان دستاوردهای آن را مورد بررسی قرار دهند.
معین‌آبادی تبدیل کردن تهدیدها به فرصت را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا باید سیاستمداران فرصت سازی کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل ‌کنند.
مدرس سیاسی دانشگاه مفید لازمه تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها را شناسایی دقیق تهدیدات و بهره‌گیری از تمام امکانات اجتماعی دانست.
وی بیان داشت: تحریم علیه ایران می‌تواند فرصتی باشد تا جوانان مستعد و توانمند از این تهدید استفاده کرده و برای ایجاد فرصت‌های گوناگون آن را به کار بندند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول